logo F1online.skF1online.sk

Kedy sa McLaren reálne vráti na čelo? Brown hovorí o roku 2025…

Zak Brown
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl17. 1. 2023

Kedy to príde, a vôbec, príde to? Takéto otázky sa vynárajú medzi fanúšikmi McLarenu, najmä v hlavách tých, ktorí zažili éru, keď britský tím pravidelne bojoval o víťazstvá a pódiá. Od sezóny 2012, keď mal McLaren naposledy skutočne víťazné auto, však uplynulo neuveriteľných desať rokov, a návrat na špičku sa zatiaľ nekoná.

Vo Wokingu si veľa sľubovali od predošlej sezóny. Boli na vzostupnej krivke, v roku 2021 dosiahli päť pódií vrátane double z Monzy.

Namiesto vytúženého návratu medzi špičku však prišlo sklamanie a len piate miesto v Pohári konštruktérov v roku 2022. Fanúšikovia sa teda oprávnene pýtajú, či, a ak vôbec, tak kedy sa dočkajú. „V roku 2023 to nebude, ale od sezóny 2024 chceme začať klopať na dvere,“ povedal výkonný riaditeľ tímu Zak Brown, mysliac pod klopaním na dvere ašpiráciu na víťazstvá, pódiá či dokonca bitku o titul.

McLaren zápasí s infraštruktúrou, čo by sa však malo čoskoro zmeniť dostavbou nového veterného tunela. Dovtedy sa na vývoj auta musí používať starý veterný tunel Toyoty v nemeckom Kolíne. „Nový veterný tunel bude spustený v polovici roka 2023. Nebudeme z neho teda ešte plne ťažiť pre sezónu 2024. Auto na rok 2024 začneme vyvíjať pri starej technológií a až postupne prejdeme na tú novú,“ pokračoval Brown v rozhovore pre RacingNews365.com.

Za devízy tímov F1 môžeme označiť ich technológie, ľudské zdroje, finančné zázemie či partnerstvá, ideálne s automobilkami v postavení továrenského tímu. Pokiaľ sa pozrieme na súčasný McLaren, tak po odchode Andreasa Seidla bude jeho zrejme najväčšou devízou Lando Norris, jeden z najtalentovanejších a už aj najuznávanejších pilotov súčasnosti.

Vynárajú sa však dve otázky. Ako dlho bude Norris, ktorý podpísal kontrakt do roku 2025, trpezlivý, ak nebude mať víťazné auto? A bude McLaren vôbec schopný pravidelne víťaziť a bojovať o titul, ak bude naďalej v pozícii “obyčajného” zákazníka Mercedesu, od ktorého berie pohonnú jednotku?

Ferrari, Mercedes i Red Bull sú z tohto pohľadu v inej lige. Aj posledná veľká éra McLarenu, spojená s titulmi a pravidelnými víťazstvami, bola v znamení úzkej spolupráce s Mercedesom, keď bol Daimler v pozícii spolumajiteľa tímu. Išlo teda o úplne iný vzťah ako je medzi týmito značkami dnes.

Zak Brown však svojmu projektu verí. „V roku 2025 budeme mať všetko, čo potrebujeme. Už nebude priestor na žiadne výhovorky.“

Na druhej strane, Brownovi sa nedá uprieť fakt, že britská stajňa pod jeho vedením napreduje. „Keď som začínal, prežívali sme náš najhorší rok (2017). Nemali sme žiadnych sponzorov, no mali sme veľké finančné ťažkosti i problémy s morálkou. Teraz sme konkurencieschopní, od roku 2019 sme získali deväť pódií, vyhrali sme jedny preteky, a takmer aj ďalšie. Dosiahli sme pole position, auto je oblepené skvelými značkami,“ priblížil Američan výpočet úspechov z posledných rokov.

Kým ešte na začiatku Brownovej éry bol McLaren “len” tímom F1, dnes je aktívny v IndyCar, Formule E i v sérii Extreme E.

„Všetky úspechy z ostatných piatich rokov vytvorili skvelý základ pre nasledujúcich päť rokov na to, aby sme v každej sérii boli medzi adeptmi na titul. Vo Formule 1 to ešte pár rokov potrvá, no myslím si, že sa tam dostaneme,“ uzavrel Zak Brown.

Súvisiace články

Diskusia