logo F1online.sk

S nedotáčavým autom ste bez šance, hovorí Verstappen

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 1. 2023

Keď máte radi monoposty so „silným nosom“ a „ľahkým zadkom“, súčasná Formula 1 bude vášmu jazdeckému štýlu vyhovovať. Veľa sa hovorilo o tom, čo prinesú nové pravidlá, prísavný efekt či nové pneumatiky. Existovali teórie, že takému Sebastianovi Vettelovi by to mohlo opäť „sadnúť“, ale nestalo sa. Aj podľa Maxa Verstappena budú dominovať monoposty s nestabilným zadkom a piloti, ktorí ho dokážu zvládnuť.

Príklad Red Bullu z poslednej sezóny je pre nás dobrým lakmusovým papierikom. Monopost RB18 vstúpil do novej sezóny s obrovskou nadváhou, čo ovládateľnosti nepomohlo a keď k tomu prirátate nové 18-palcové pneumatiky, nedotáčavosti si užijete viac ako dosť.

Taký bol Red Bull začiatkom sezóny a toto auto Maxovi Verstappenovi príliš nesedelo, naopak, jeho tímový kolega Sergio Pérez sa s tým dokázal vysporiadať a priblížiť tímovému kolegovi. Keď však v Milton Keynes auto upravili, odľahčili a presunuli balast dopredu, začala „erbéosemnástka“ v rukách Verstappena priam lietať a Ferrari mu odvtedy zízalo na výfuk. Sergio Pérez pritom v prostrednej časti sezóny na tímového kolegu nezriedka stratil aj cez sedem desatín v kvalifikácii.

„Súviselo to výhradne s hmotnosťou monopostu,“ povedal pre Motorsport.com Max Verstappen o jazdných vlastnostiach svojej RB18 v priebehu sezóny.

„Veľká nadváha vytvára nedotáčavé vyváženie a s jej znižovaním začalo byť auto opäť agilné. Na konci dňa platí, že tak sa s rýchlym autom naozaj jazdí. Nedotáčavé auto nemôže byť rýchle, niečo také skrátka nie je možné,“ povedal Max.

„Zvlášť s pneumatikami, na ktorých sme v tomto roku jazdili, boli autá o niečo nedotáčavejšie. S takým autom si však skrátka nemôžete dovoliť jazdiť,“ dodal Max.

Známy anglický výraz „pointy“ označuje monopost veľmi silný v prednej časti a naopak ľahký v zadnej. S týmto sa snažil dlhé roky vysporiadať napríklad Sebastian Vettel, ktorý po zmene pravidiel v roku 2014 už nikdy nenasadol do auta, ktoré by mu vyhovovalo tak, ako diela Adriana Neweyho z jeho obdobia v Red Bulle. Paradoxné je, že Newey a Red Bull teraz stavajú monoposty s extrémne ľahkou zadnou časťou a Pierre Gasly, Alex Albon i Sergio Pérez na to nedokázali nájsť recept, kým Verstappen dokráčal k dvom titulom majstra sveta.

Na otázku, ako sa v tomto roku vysporiadal s problémami s nedotáčavosťou, Holanďan odpovedal: „Aby som bol úprimný, väčšina problémov bola spôsobená hmotnosťou. Vylepšenia monopostu nám však taktiež pomohli. Snažili sme sa tiež pochopiť pneumatiky, ako ich viac šetriť, čo určite nebolo jednoduché,“ povedal Verstappen.

Súvisiace články