logo F1online.sk

Russell: Autá sú už priťažké, hraničí to s bezpečnosťou

George Russell
© LAT Images/Mercedes
Tomáš Masár
Tomáš Masár8. 1. 2023

Nové monoposty vážia po zmene pravidiel vyše 800 kilogramov a potvrdzujú tak trend, že sú z roka na rok čoraz ťažšie. To sa nepáči Georgeovi Russellovi, ktorý tvrdí, že autá v určitom okamihu presiahnu istú hmotnostnú hranicu a stanú sa nebezpečnými.

Monoposty, ktoré v súčasnosti vážia najmenej 798 kilogramov, mali byť pôvodne o čosi ľahšie, no ich hmotnosť sa zvýšila v snahe eliminovať poskakovanie. Jazdci si síce nové pravidlá zväčša pochvaľujú, no na hmotnosť súčasných áut sa sťažuje nejeden z nich. Zhodujú sa, že vo vysokorýchlostných zákrutách sa správajú lepšie, no v pomalých zápasia s nedotáčavosťou. Navyše sú pre svoju „nadváhu“ fyzicky oveľa náročnejšie na ovládanie.

George Russell sa na celú vec pozerá najmä z bezpečnostného hľadiska. Tvrdí, že keď kolidujete so súčasnými monopostmi, je to, akoby ste havarovali s autobusom.

„Najväčším problémom je hmotnosť,“ uviedol George Russell. „Hmotnosť je mimoriadna. Súčasné monoposty nedosahujú pri nízkych rýchlostiach veľký výkon. Stále robíme autá bezpečnejšími a bezpečnejšími, ale je potrebné si uvedomiť, že čím sú autá ťažšie, je to akoby ste pri náraze havarovali s autobusom a nie technologicky vyspelým autom.“

„Váš náraz bude oveľa silnejší, keď na začiatku pretekov narazíte v rovnakej rýchlosti s autom, ktoré váži 800 alebo viac ako 900 kilogramov v porovnaní s tým, keby ste narazili s autom spred pätnástich rokov, ktoré malo len 650 kilogramov.“

„Som si istý, že v súčasnosti prebieha analýza, na základe ktorej dosiahneme správnu hmotnosť, pretože neviem, kam sa až môžeme posúvať. Ak budete robiť autá stále ťažšími a ťažšími a zároveň silnejšími a silnejšími, dostanete sa do bodu, keď prekročíte určitú hranicu a zistíte, že príliš ťažké autá v skutočnosti nie sú bezpečnejšie,“ doplnil Russell.

Súvisiace články