logo F1online.sk

Nové autá nie sú také zábavné ako tie predošlé, tvrdí Ocon

Esteban Ocon
© XPB Images/Alpine
Tomáš Masár
Tomáš Masár7. 1. 2023

Esteban Ocon si podľa vlastných slov počínal lepšie v uplynulej sezóne než v roku 2021, no napriek tomu tvrdí, že mu väčšmi vyhovovali predchádzajúce monoposty. Verí však, že po tom, čo sa nové pravidlá dostatočne etablujú, bude pretekanie rovnako záživné aj s tými súčasnými.

Technické pravidlá si prešli pre rok 2022 rozsiahlymi zmenami. Jednak sa po dlhých rokoch zaviedol tzv. „ground effect“, kvôli ktorému sme boli svedkami komického poskakovania monopostov, úpravou však prešlo aj zadné krídlo a v neposlednom rade sa autá stali opäť ťažšími a robustnejšími. Vďaka novým pravidlám sme v minulom ročníku zaznamenali síce až o 200 predbehnutí viac ako v sezóne 2021, no nové predpisy so sebou priniesli tiež určité negatíva. Monoposty sú dnes pre svojú hmotnosť fyzicky náročnejšie na ovládanie, zároveň sú menej priľnavé. Práve z týchto dôvodov sa Oconovi nevidia byť také zábavné ako ich predchodcovia.

„Bohužiaľ nie sú zábavnejšie,“ odpovedal Esteban Ocon na otázku médií, či sa mu jazdenie v súčasných monopostoch zdá byť zábavné. „V prvom rade treba poznamenať, že máme za sebou len prvý rok nových pravidiel, takže sa to zlepší. Dúfam, že naše auto pre rok 2023 sa vydá tým správnym smerom. Autá sú ťažké, majú menšiu priľnavosť, ale povedal by som, že degradácia pneumatík je o niečo nižšia, čo je dobré.“

„V Monze som testoval auto z roku 2021 so Jacquesom Villeneuvom a musím povedať, že som si to užil oveľa viac. To auto mi pripadalo byť rozhodne rýchlejšie. Nevadí však, že tohtoročné auto nie je rýchlejšie, všetci sme na tom rovnako.“

Oconovi bola v rozhovore následne položená veľmi zaujímavá otázka, keď mal uviesť, do ktorej éry F1 by sa vrátil, keby mal stroj času.

„O Formule 1 som začal snívať v rokoch 2005 a 2006. V tomto období prebiehala pneumatiková vojna medzi Bridgestone a Michelin. Bolo to pôsobivé obdobie, pretože technológie v tomto čase veľmi rýchlo napredovali. Taktiež vtedy medzi sebou súperili Ferrari a Renault.“

„Myslím si však, že všetko, čo teraz  dala Formula 1 do pravidiel, v snahe znížiť rozdiely medzi autami v pretekoch, je lepšie. V rokoch 2005 a 2006 mali autá motor, ktorý znel skvelo, autá bola veľmi ľahké a rýchle, ale ak by som si mal vybrať, radšej by som si zvolil súčasnú éru,“ doplnil Ocon.