logo F1online.sk

RacingNews365.com: Ferrari sa nemôže zúčastňovať rokovaní o nových pravidlách

Charles Leclerc pred Maxom Verstappenom
© LAT Images/Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 1. 2023

Nové pravidlá pre pohonné jednotky boli prijaté a dodávatelia motorov vedia, čo ich čaká od roku 2026. Práca však vo Formule 1 nikdy nekončí a predpisy sú živý organizmus, ktorý sa neustále rozvíja a bude rozvíjať. Na to budú v nasledujúcich rokoch slúžiť zasadnutia Poradného výboru pre motory, ktorých sa však odteraz podľa informácií portálu RacingNews365.com nebude môcť zúčastňovať Ferrari.

Pôvodný termín stanovila FIA na 15. októbra 2022. Do tohto dátumu museli všetci dodávatelia podať svoje prihlášky na sezónu 2026. Neskôr však bola lehota predĺžená do konca novembra.

Už vtedy sa špekulovalo, čo za tým môže byť. Podľa jednej z teórií sa čakalo na Porsche, ktoré po krachu dohody s Red Bullom skúmalo iné možnosti, ako sa dostať do Formuly 1. Omnoho pravdepodobnejšie sa však javí teória predostretá niektorými médiami, ktoré taktiež informovali o tom, že svoju prihlášku podalo v riadnom termíne iba Audi.

Ferrari, Mercedes, Renault a Red Bull Powertrains tak neurobili. Podľa niektorých zdrojov sa takto snažili vybojovať ešte nejakú politickú výhodu navyše, napríklad úpravu detailov v ustanoveniach o rozpočtovom strope.

V prípade nepodania prihlášky vám hrozí, že v danom roku nebudete môcť dodávať a pôsobiť vo Formule 1 vôbec. Avšak podľa portálu RacingNews365.com si nakoniec túto procesnú povinnosť splnili všetci až na jedného.

„K pôvodnému termínu sa prihlásilo iba Audi Formula Racing, k náhradnému tak učinili aj Alpine SAS, Honda Racing Corporation, Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) a Red Bull Powertrains (RBPT),“ píše RacingNews365.com.

„Až na Ferrari SPA, ktoré má podľa informácií portálu RacingNews365.com obavy, ako to bude s RBPT ako s novým dodávateľom pohonných jednotiek, keďže tento výrobca mal prístup k duševnému vlastníctvu Hondy.“

Toto duševné vlastníctvo mal Red Bull pôvodne využívať po formálnom odchode Hondy z Formuly 1. Od dohody však nakoniec zišlo a Honda pokračuje vo výrobe, udržiavaní a dodávaní motorov pre Red Bull. Duševné vlastníctvo, ktoré mal tím nadobudnúť sa podľa RN365.com „vrátilo nevyužité späť Honde“.

Toto bola svojho času veľmi dôležitá súčasť rokovaní o nových pravidlách. FIA chcela nových dodávateľov prilákať aj tým, že im poskytne výhody, napríklad vyšší rozpočtový strop alebo viac priestoru na testovanie. Etablovaní dodávatelia sa pochopiteľne snažili tieto výhody minimalizovať. Práve status RBPT pritom vyvolával najväčšie otázniky.

Súvisiace články