logo F1online.sk

Szafnauer: Ostatní kvôli poskakovaniu nemienili spomaliť, radšej lobovali za zmenu pravidiel

Esteban Ocon
© XPB Images/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 1. 2023

Poskakovanie napísalo vo Formule 1 krátku, ale zato intenzívnu kapitolu. V prvej polovici sezóny plnil tento fenomén novinové titulky a celé dianie v F1 sa točilo prakticky len okolo poskakovania. V druhej polovici roka sme o tom prakticky nepočuli. Neočakávame pritom, že o poskakovaní budeme niečo počuť v roku 2023 a súhlasí s nami aj šéf Alpinu Otmar Szafnauer.

FIA sa pritom uistila, že v novej sezóne už nebudeme o tzv. porpoisingu nič počuť a pristúpila k zmene technických pravidiel. Aj keď federácia toto riešenie neprestajne obhajuje, v druhej polovici sezóny 2022 sme videli, že problémy s poskakovaním sú minulosťou a samotná zmena pravidiel bola možno trochu zbytočná.

„Pred novou sezónou sme na aute vykonali niekoľko dôležitých zmien,“ povedal pre portál PlanetF1.com boss Alpinu Otmar Szafnauer. „Myslím si, že sa nám v minulom roku podarilo auto vyladiť, aby netrpelo v dôsledku poskakovania, ale urobili sme to na úkor výkonnosti, ktorá sa zhoršila. Aj ostatní mohli svoje autá vyladiť, no podľa mňa nemienili spomaliť, takže radšej lobovali u FIA, snažili sa dosiahnuť zmenu pravidiel a podobne, ale nie zbaviť sa poskakovania stratou výkonnosti.“

„Možno však bol náš pokles výkonnosti pri snahe zbaviť sa toho menší než u nich, neviem, keďže nepoznám, ako to bolo v ich prípade. Viem len, koľko sme stratili my,“ dodal rumunský rodák.

Alpine však, aspoň podľa slov zástupcov stajne, neutrpel len v dôsledku týchto zmien. FIA urobila v priebehu roka viacero ústupkov, ktoré nevyhovovali každému. Zvýšenie hmotnostného limitu o tri kilogramy poškodilo Alfu Romeo a technický riaditeľ Alpinu Pat Fry sa v úvodnej fáze sezóny posťažoval aj na povolenie kotviacich laniek podlahy. Jeho inžinieri vraj investovali nielen veľa času a zdrojov, ale tiež prijali kompromisné riešenia, ktoré v konečnom dôsledku monopost A522 spomalili, iba aby spevnili podlahu monopostu. FIA však potom urobila tento ústupok, kvôli ktorému bolo všetko úsilie ľudí v Enstone zbytočné.

Späť však k poskakovaniu. Každý tím sa s jeho dôsledkami vyrovnával po svojom a vlastne vždy bolo tento problém možné riešiť zmenou nastavenia. V takom Alpine vytvorili vlastnú stupnicu.

„Vždy to bolo o kompromisných rozhodnutiach pri nastavovaní monopostu, zvlášť v úvode sezóny. Cieľom bolo dostať poskakovanie na takú úroveň, aby jazdcom neprekážalo,“ vysvetlil Szafnauer.

„Mali sme stanovenú škálu od 1 do 10 a nechceli sme sa dostať nad 3. Pri desiatke bolo poskakovanie neznesiteľné, jednotka znamená žiadne poskakovanie. Chceli sme sa teda dostať na nejakú trojku alebo štvorku. Pohrávali sme sa s nastavením, aby sme sa uistili, že jazdci budú OK. Vždy to však bolo na úkor výkonnosti. Možno to niektorí nechceli robiť a videli lepšie cesty. Myslím si však, že v novom roku už bude všetko v poriadku,“ povedal šéf Alpinu.