Vettel absolvoval prvé testy v F1 už v roku 2005. Webber mu robil sekundanta aj taxikára
Sebastian Vettel debutoval v kráľovnej motoršportu v roku 2007 vo farbách BMW Sauberu. Do monopostu F1 však po prvýkrát sadol už dva roky predtým, ako osemnásťročný, a to počas testov v španielskom Jereze, kde mu robil sekundanta Mark Webber. Nemcov a Austrálčanov vzťah po roku 2009 by sa dal označiť prinajlepšom za komplikovaný, no v tomto čase bolo ešte všetkému inak. Webber bol Vettelovi pri jeho prvom kontakte s Formulou 1 mimoriadne nápomocný, za čo mu je štvornásobný majster sveta dodnes zaviazaný a vďačný.
Vettelovi bolo umožnené testovať monopost Williamsu FW27 F1 po tom, čo v roku 2004 ovládol sériu BMW ADAC. V tíme z Grove sa vtedy dostal po prvý raz do styku s Markom Webberom, svojím budúcim dlhoročným tímovým kolegom.
Aj keď Nemec a Austrálčan boli na nože po roku 2009, keď obaja pôsobili v Red Bulle, obzvlášť po kauze Multi 21, dnes sú už spory medzi nimi zažehnané a obaja spolu pomerne dobre vychádzajú.
Potvrdili to aj tým, že sa prednedávnom bok po boku objavili na nemeckej Sky, kde si zaspomínali na Vettelovu kariéru a špecificky jeho prvý test v roku 2005, ktorý sa uskutočnil v španielskom Jereze.
„Keď sa po rokoch obhliadnem späť na časy, keď sme začínali, ľudia vlastne nevedia, že môj prvý test sa uskutočnil v roku 2005,“ uviedol Sebastian Vettel. „Bol tam aj Mark, delili sme sa o auto. Mal som zmluvu s BMW, na základe ktorej mi dovolili odjazdiť pár kôl. Na tie testy si spomínam veľmi dobre, pretože som sa po nich trochu bál. Po tých pár kolách, ktoré som urobil, som bol plný adrenalínu.“
Niet sa čomu čudovať, že mladý Vettel bol z výkonu vtedajších monopostov ohromený – veď mali pod kapotou legendárne motory V10. Navyše, autá z prvej dekády súčasného storočia boli veľmi ľahké a v kombinácii so silnou pohonnou jednotkou bolo ich riadenie mimoriadne fyzicky náročné, o čom sa presvedčil aj rodák z Heppenheimu. „Po testoch som nedokázal držať krk vzpriamene a Mark bol taký láskavý, že nás odviezol na letisko. Vtedy to všetko začalo,“ dodal Vettel.
„V roku 2005 boli monoposty Formuly 1 veľmi ľahké,“ poznamenal Mark Webber. „Mali veľkú silu, obrovskú priľnavosť, takže fyzicky je to v tomto prípade vždy tak, že na ne nie ste dostatočne pripravený. Sebastian v tom čase ešte nebol pripravený na brutálne autá Formuly 1 a povedal mi: ´Nie som si istý, či to zvládnem´. Je to však veľký pracant, aj keď následne v F1 [hneď] nepretekal. Je veľmi analytický typ a vždy si veril. Vedel, že jeho sen stále žije a má pomerne dobré vyhliadky.“
„Boli sme tímovými kolegami [od roku 2009]. Red Bull dovtedy nezaznamenal veľký úspech. Neustále sme ako tím rástli, vedeli sme, že máme šancu potrápiť etablované tímy ako Ferrari, McLaren či Williams, dať im zabrať, a to sa nám podarilo. Bola to skvelá jazda,“ doplnil 46-ročný Austrálčan.
Aj keď boli vzťahy medzi Vettelom a Webberom dlhodobo na bode mrazu – či už pre kolíziu z VC Turecka 2010 alebo kauzu Multi 21, keď sa Nemec v Malajzii o tri roky neskôr rozhodol neposlúchnuť tímovú réžiu a predbehnúť Austrálčana – zdá sa, že nezhodám je dnes už koniec. Nie nadarmo sa hovorí, že čas zahojí všetky rany.
„Dnes pravdepodobne niektoré veci po tom, čo som starší a nazbieral som trochu skúseností, vidím inak. V tom čase som sa sústreďoval len na najbližšie prekážky a na dianie na trati. To bolo všetko, na čom mi záležalo. Myslím si však, že sme vždy boli voči sebe otvorení. Určite boli chvíle, keď sme sa, povedzme, nezhodli, ale myslím si, že sme vždy jeden k druhému prechovávali rešpekt a domnievam sa, že práve tento rešpekt nám pomohol alebo dnes pomáha vychádzať tak, ako vychádzame,“ uzavrel Vettel.