Ferrari verí svojmu konceptu, projekt 675 bude evolúciou | Magazín F1 - F1online.sk

Ferrari verí svojmu konceptu, projekt 675 bude evolúciou

fotka k článku undefined
zdroj: Twitter/Scuderia Ferrari

Zatiaľ čo na najvyšších poschodiach maranellskej továrne cítiť záchvevy zeme a Mattia Binotto padá zo svojej stoličky, v útrobách konštrukčných oddelení sa zarezáva naplno. Scuderia však avizuje, že nepracuje na žiadnom prevrate, keďže potrebuje len stvoriť rýchlejšieho a spoľahlivejšieho potomka monopostu F1-75.

Z prvých troch podujatí Ferrari vyhralo dve a bolo na najlepšej ceste za titulom. V tej chvíli sa zdalo, že koncept, pre ktorý sa rozhodla družina pod vedením Mattiu Binotta, bude víťazný. Tieto predpoklady však následne narazili na realitu. Ferrari nedokázalo stíhať vývojovému tempu červených býkov. K víťazstvám v Bahrajne a Austrálii pribudli ešte triumfy vo Veľkej Británii a Rakúsku, no tým sa víťazný stroj Scuderie totálne zasekol.

Mattia Binotto však sezónu hodnotil kladne. V Abú Zabí totiž dostal za úlohu oznámkovať uplynulý ročník, čo je obyčajne predmetom tradičného vianočného stretnutia s novinármi. “Známka pre túto sezónu? Povedal by som, že 7,5/8. Bolo to rozhodne pozitívne, po dvoch náročných sezónach sme splnili cieľ,” rečnil ešte pred spečatením jeho odchodu z Ferrari. “Nikto, naozaj nikto by si nestavil na to, že Ferrari bude už na začiatku také silné a počas 22 veľkých cien zostane konkurencieschopné. Bojovali sme s Red Bullom a porazili sme Mercedes, navyše v Abú Zabí sme skončili na pódiu.”

Azda aj tento postoj napokon Binotta stál miesto. Výkonný riaditeľ Ferrari Benedetto Vigna, ktorý je inak vo formulovom svete absolútne neviditeľný, sa totiž nechal počuť, že druhé miesto je neuspokojivé. Aby bol niekto z Ferrari spokojný s druhou priečkou? Kacír!

Tak či onak, zmena šéfa tímu by nemala mať veľký dopad na smerovanie vývoja monopostu, ktorý je už dávno rozbehnutý a rozplánovaný. “Určite sa musíme zlepšiť na boxovom múriku a pri pitstopoch, ale základom zostáva auto. Tento rok sme boli veľmi rýchli v kvalifikáciách, v pretekoch už o niečo menej.”

“Musíme sa koncentrovať na to, aby sme pripravili rýchlejšie a spoľahlivejšie auto,” uvedomuje si odchádzajúci šéf Ferrari Mattia Binotto, ktorý o plánoch a projekte s názvom 675 hovoril po víkende v Abú Zabí. “Toto sú kľúčové veci, ktoré potrebujeme, aby sme počas celej sezóny bojovali na čele.”

Základ monopostu F1-75 sa inžinierom pozdáva, a tak sa od neho chcú odraziť. Nemajú záujem sa ani inšpirovať konkurenciou. “My nebudeme nikoho kopírovať,” ubezpečuje. “Monopost F1-75 je skvelým odrazovým bodom. Zostaneme verní svojmu konceptu a vo všetkých oblastiach sa pokúsime zvýšiť výkon.”

Jedno je isté: Ferrari bude musieť popracovať na spoľahlivosti pohonnej jednotky, ktorú vraj nemohlo využívať naplno. V obave, že sa bude opakovať scenár zo Španielska či Spielbergu, sa Leclerc so Sainzom museli po výkonnostnej stránke uskromniť, aby predišli ďalším vypadnutiam.

“Už nie je žiadnym tajomstvom, že pohonná jednotka z Maranella nebola prevádzkovaná na maximálny výkon,” napísal ešte v novembri taliansky insider Leo Turrini. “Bavíme sa o 25 až 30 konských silách, čo predstavuje 6-7 desatín sekundy na kolo.”

Ak sa Scuderii podarí tieto desatiny získať, o rok s ňou budeme musieť určite rátať. Dôležitá bude rýchlosť v úvode šampionátu, keďže sezónny vývoj už nebude zohrávať takú dôležitú úlohu ako v ročníku 2022. Red Bull navyše príde o žolíka, ktorého minul v priebehu posledných mesiacov.

“Im sa podarilo výrazne zlepšiť vďaka znižovaniu hmotnosti auta, čo sme si my nemohli dovoliť,” vysvetľuje Binotto. “Naše zlepšenia mali pôvod v aerodynamických novinkách. Ako sme už viackrát uviedli v priebehu sezóny, to je podstatný rozdiel. Adrian Newey a jeho muži mohli odomknúť množstvo výkonu v podstate zadarmo prostredníctvom priamych a nepriamych benefitov z odľahčovania komponentov. Ferrari však mohlo hľadať výkon len v aerodynamických balíčkoch.”

Z tohto pohľadu budú mať Ferrari a Red Bull o čosi vyrovnanejšie podmienky, no niečo Mattiu Binotta predsa len stále mrzelo. Technické pravidlá totiž čakajú úpravy podlahy a difúzorov, čo vraj bude mať nemalý vplyv na správanie monopostov. “Tieto zmeny predstavila FIA pre poskakovanie, o ktorom, zdôrazňujem, sa dnes už ani nehovorí.”