logo F1online.sk

Podľa talianskeho Motorsportu Ferrari v tichosti vyriešilo svoje problémy so spoľahlivosťou

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 11. 2022

Scuderia Ferrari neboli v posledných týždňoch len zlé správy. Život v talianskom tíme sa momentálne točí okolo hľadania nového šéfa, ktorý stále nie je známy a podľa niektorých zdrojov to platí aj pre najvyššie vedenie spoločnosti. Práca v továrni sa však nezastavuje a talianske zdroje už hrdo hlásia pokroky, ktoré sa inžinierom na motorovom oddelení podarilo dosiahnuť.

O malom turbe i problémoch so spoľahlivosťou sa toho v tomto roku popísalo mnoho. Čoskoro už bývalý šéf stajne Mattia Binotto na sklonku svojho mandátu médiám taktiež priznal, že po technických problémoch v Barcelone, Baku a Rakúsku museli inžinieri v Maranelle prijať určité kompromisy. Patrilo k nim aj nevyhnutné zníženie výkonu.

Piloti stajne v tomto roku trpeli v dôsledku krátkej životnosti pohonnej jednotky, hlavne teda spaľovacieho motora a turba. Tých Charles Leclerc a Carlos Sainz nasadili vlastne dvojnásobok než povoľujú pravidlá, čo malo za následok bolestivé penalizácie.

Niečo také museli v Maranelle vyriešiť. Piloti budú v budúcom roku potrebovať plný výkon a rok bez penalizácií, keď chcú vyzvať Red Bull a vlastne už aj Mercedes. Podľa reportéra Franca Nugnesa z talianskej edície portálu Motorsport.com (známi tým, že Scuderiu a jej pokrok radi chvália, hoci to nie vždy úplne platí) sa to už podarilo a Ferrari riešenia skúšalo na záverečnej Veľkej cene Abú Zabí, kde boli červené monoposty až nečakane konkurencieschopné. A podľa Nugnesa sa na tom podieľal aj fakt, že Ferrari už „nestáčalo“ svoj motor na nižší výkon.

„Ukázalo sa, že Ferrari mohlo v Abú Zabí opäť jazdiť s agresívnym mapovaním motora 066/7, pričom tím veril, že našlo riešenie predchádzajúcich problémov so spoľahlivosťou,“ píše Motorsport.com.

„Podľa našich zdrojov bola slabým miestom pohonnej jednotky zapaľovacia sviečka v predkomôrke.“

„Išlo o najnovšiu evolúciu spaľovacieho systému TJI (Turbulent Jet Ignition), ktorý Mahle dal Ferrari k dispozícii v roku 2016 a ktorý tímu umožnil znížiť výkonnostný deficit na Mercedes. Za šesť rokov si tento systém prešiel ohromným vývojom a bol homologizovaný pre najnovšiu generáciu pohonných jednotiek, ktoré sú zmrazené do konca sezóny 2025,“ píše Motorsport.com.

„TJI zahŕňa zapaľovaciu sviečku a vstrekovač paliva. Oba sú umiestnené v šachte hlavy valca a oba spolupracujú pri snahe dosiahnuť čo najvyšší výkon.“

„Iba dve až tri percentá paliva vstupujú do predkomôrky, zvyšok sa rozptýli na povrchu piesta. Zmes vo vnútri ‚veka‘ je mimoriadne bohatá, zatiaľ čo spaľovacie činidlo v komore je chudobnejšie a s väčším množstvom vzduchu než paliva.“

„Zapaľovanie reaguje s bohatou zmesou v predkomôrke, čo spôsobuje, že prúdy plazmy prenikajú cez otvory veka. Vďaka vysokému tlaku sa chudobná zmes vznieti na viacerých miestach komory a plameň sa rozšíri do celého objemu valca. Vďaka tomuto systému sa skráti čas spaľovania, čo prináša výhody,“ opisuje Nugnes špecifický proces, ktorý vylepšuje tradičný koncept spaľovania najmä v dvoch smeroch.

V prvom rade platí, že táto technológia je menej náchylná na detonačné spaľovanie, a tak je možné zvýšiť kompresný pomer a získať viac výkonu. V druhom rade je zvýšená tepelná efektivita, čo znamená, že na dosiahnutie rovnakého výkonu postačí menšie množstvo paliva.

Týmto sa dostávame k problému, ktorý v tejto sezóne mal podľa talianskeho experta nastať a ktorý prispel k tomu, že piloti Ferrari nemohli po zvyšok sezóny rátať s plným výkonom svojej pohonnej jednotky.

„Ferrari sa snažilo tlačiť vývoj, aby dosiahlo maximálny tlak vstrekovacieho systému povoleného pravidlami, čo je v súčasnosti 500 barov,“ píše Motorsport.com. „Avšak tento extrémny koncept viedol k zvýšeniu vnútornej teploty, kvôli čomu zapaľovacia sviečka trpela prílišným opotrebovaním a nakoniec zlyhala. Inžinieri preto nakoniec museli upraviť mapovanie motora, aby opotrebovanie zapaľovacej sviečky neprekročilo limit, kým externý dodávateľ pracoval na dodávke nových materiálov, ktoré mali zabezpečiť, že tento komponent zvládne maximálny výkon motora.“

„A výkonnosť Ferrari v Abú Zabí naznačuje, že problém so zapaľovacou sviečkou sa zrejme podarilo vyriešiť, čo posilní nádeje tímu pre sezónu 2023, keď si už nebude môcť dovoliť zopakovať problémy so spoľahlivosťou,“ dodal Nugnes.

Ako teória to určite znie zaujímavo, avšak taliansky novinár opiera toto svoje tvrdenie iba o výkonnosť Ferrari v rámci jednej veľkej ceny, navyše poslednej v sezóne.