logo F1online.sk

Prečo bol vývoj Red Bullu lepší? Podľa Binotta za tým treba hľadať hmotnosť

Max Verstappen a Charles Leclerc, Red Bull zozadu, Ferrari zozadu
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 11. 2022

Monopost Ferrari F1-75 mal na začiatku sezóny 2022 povesť toho najrýchlejšieho. Postupne ju však strácal a opraty prevzal Red Bull, ktorý zavŕšil rok stanovením niekoľkých nových rekordov. Boss Scuderie Mattia Binotto sa po skončení sezóny snažil nájsť dôvody.

Na začiatku roka bola váha a nadváha monopostov jednou z ťažiskových tém. Jediná Alfa Romeo bola na začiatku ročníka tímom, ktorý dokázal dosiahnuť váhový limit. Všetky ostatné monoposty mali nadváhu a niektoré z nich vraj masívnu. Taký Red Bull bol podľa niektorých nepotvrdených správ až dvadsať kíl nad minimom.

Takáto obrovská nadváha so sebou prináša niekoľko negatívnych vedľajších účinkov. Inžinierom v Milton Keynes sa však postupnou „odtučňovacou kúrou“ podarilo hmotnosť znížiť a tým aj zrýchliť. Podľa šéfa Ferrari Mattiu Binotta bol práve toto jeden z najdôležitejších faktorov, ktorý jeho tímu umožnil dosiahnuť počiatočné úspechy.

„Myslím si, že za tým bolo viacero faktorov,“ odpovedal Binotto na otázku, prečo bola krivka vývoja Red Bullu strmšia než v prípade partičky z Maranella.

„Po prvé si myslím, že Red Bull mal vo svojom vývoji jasne stanovenú cestu a bolo ňou zníženie váhy monopostu. Pre nás niečo také neplatilo.“

„Vedeli, čo musia riešiť, aby dostali z auta potrebnú výkonnosť. Pre nás to bolo zložitejšie, pretože sme sa snažili zlepšiť monopost po konceptuálnej a aerodynamickej stránke. Tiež si myslím, že keď sa obzriem späť, náš vývoj možno nebol dostatočný. Zastavili sme ho veľmi skoro, nebola to len naša voľba, ale boli za tým tiež výdavkové dôvody. Niektoré veci však musíme preskúmať,“ dodal Binotto.

Ten už skôr odhalil, že Ferrari zastavilo práce na vývoji tohtoročného monopostu kvôli rozpočtovému stropu. Či taliansky tím dokáže s prostriedkami narábať efektívne, ukáže podľa jeho šéfa až sezóna 2023.

„Urobili sme správne rozhodnutie, keď sme zastavili vývoj takto skoro a sústredili sa na rok 2023? To neviem. Myslím, že na to odpovie rok 2023. Možno sme mohli vyvíjať lepšie aj v rámci toho, čo sme už na aute urobili. To aj prehodnotíme,“ hovorí Binotto.

„Myslím si však, že hlavným dôvodom zostáva jasná vízia smerom k zníženiu hmotnosti, ktorú si Red Bull zvolil. To bola priama cesta za zlepšením výkonnosti auta,“ dodal švajčiarsky rodák.

Ten sa v tejto sezóne negatívne preslávil výrokom, že cieľom jeho tímu nebol v tomto roku titul majstra sveta, ale dosiahnutie požadovanej úrovne konkurencieschopnosti. Po 22 pretekoch sezóny zároveň vyjadril spokojnosť s tým, že tento cieľ sa podarilo naplniť.

„Pre nás bolo dôležité byť opäť konkurencieschopní. To bol náš cieľ. Pre mňa je boj o dobré umiestnenie aj na 22. pretekoch sezóny tým najlepším výsledkom, pretože to znamená, že sme neboli konkurencieschopní len na samom začiatku sezóny,“ hovorí Binotto.

„Nikto by to nečakal, ale dokázali sme pokračovať v boji v priebehu sezóny a potom až do jej konca. Mali sme svoje vzostupy a pády a mali sme preteky, na ktorých sme neboli dostatočne dobrí, na čo sa pozrieme. Pre mňa je však viac ako druhé miesto v jazdeckom i konštruktérskom šampionáte dôležité, že aj v 22. pretekoch sme stále bojovali o dobré umiestnenie,“ dodal Binotto.

Súvisiace články