logo F1online.sk

Alonso z kolízie Strolla neobviňuje, obával sa však havárie v štýle IndyCar

Fernando Alonso
© XPB Images/Alpine Media
Tomáš Masár
Tomáš Masár25. 10. 2022

Fernando Alonso bol počas Veľkej ceny USA účastníkom pomerne nebezpečne vyzerajúcej nehody. Pri predbiehaní Lancea Strolla v 22. kole pretekov sa Kanaďan pohol doľava, čo malo za následok, že Španielov monopost A522 sa vyniesol do vzduchu a narazil do bariéry. Zatiaľ čo Stroll už v pretekoch ďalej nepokračoval, Alonso bol po vymenení predného krídla plne konkurencieschopný. Po pretekoch uviedol, že svojho budúcoročného tímového kolegu z kolízie nijakým spôsobom neobviňuje, ale priznal, že sa obával havárie v štýle IndyCar.

„Nebolo to pekné, pretože keď ste vo vzduchu, tak si samozrejme neuvedomujete, kde na trati sa nachádzate,“ povedal 41-ročný matador. „Cítil som, že som oveľa viac naľavo a samozrejme, ak sa zachytíte o bočné kovové pletivo, potom sa vo vzduchu otočíte o 360 stupňov. V IndyCar vidíte tento druh nehôd často a sú dosť nebezpečné. Takže som si myslel, že skončím v tom plote.“

Strollov počin nezostal bez povšimnutia, komisári ho potrestali stratou troch miest na štarte Veľkej ceny Mexika. Alonso však svojho budúcoročného tímového kolegu za incident neviní. Tvrdí, že po rozhovore so Strollom a komisármi neverí, že Strollova zmena smeru jazdy bola priamou reakciou na jeho pokus o manéver s cieľom zablokovať ho.

„Úprimne povedané, po tom, čo som to videl v televízii, si myslím, že to bol pretekársky incident. Posunuli sme sa v podstate súčasne doľava, a to bol spúšťač všetkého. Takže si myslím, že to bol pre všetkých veľmi nešťastný moment. Keď idete rýchlosťou 300 kilometrov za hodinu, tak počas týchto pohybov prejdete za desatinu sekundy 200 metrov. Keď vidíte spomalené zábery a idete snímku po snímke, pohne sa o niečo neskôr ako ja. Keď idete normálnou rýchlosťou, vidíte obe autá [zatáčať doľava] viac menej súčasne. Preto si po tom, čo som videl v televízii, myslím, že sa nedalo urobiť nič inak,“ poznamenal víťaz 32 veľkých cien.

Dvojnásobný majster sveta sa zároveň vyjadril, že na dobrom vzťahu, ktorý má so Strollom, sa po incidente nič nezmenilo. Prekvapivo krotkému Alonsovi určite došlo, že pohnevať si Aston Martin pred svojím príchodom by bolo príliš. „Poznáme sa už dlho, za dobre sme boli aj teraz v miestnosti komisárov. Myslím si, že to bolo skôr medzi našimi športovými riaditeľmi ako medzi nami. Tento incident sme podľa mňa videli rovnako a naši športoví riaditelia a komisári to videli úplne inak.“

Alonso po kontakte so Strollom zistil, že môže pokračovať v pretekoch, čo ho úplne šokovalo. „Keď auto pristálo na trati, pomyslel som si, že to dobre dopadlo, ale auto musí byť zničené. Pomaly som išiel do boxov a myslel som si, že auto odstavíme. Prekvapilo ma, keď vymenili pneumatiky a predné krídlo a poslali ma von. Povedal som si, dobre je to len test, zavolajú ma v ďalšom kole alebo tak. Nestalo sa tak, auto bolo zjavne v poriadku. Keď ho vizuálne skontrolovali, všetko bolo v poriadku, takže sme pokračovali.“

Alonso dokončil preteky na solídnom siedmom mieste. Následne však obdržal desaťsekundovú STOP/GO penalizáciu, ktorá sa vo výsledkoch premietla ako 30-sekundový trest za jazdu bez odtrhnutého spätného zrkadla. V konečnom zúčtovaní tak nakoniec obsadil nebodované pätnáste miesto. Alpine však podal dodatočný protest, o ktorom sa rozhodne vo štvrtok.