logo F1online.sk

Hamilton zmodernizoval volant, súperi ho okopírovali: Mal som si ho dať patentovať

Volant Alfy Romeo
© Alfa Romeo
Milan Kubala
Milan Kubala18. 10. 2022

Lewis Hamilton sa v kráľovnej motoršportu presadil ako vynikajúci pretekár, ktorému chýbalo jedno kolo na to, aby definitívne prelomil rekord Michaela Schumachera. Viete však o tom, že spôsobil aj menšiu technickú “volantovú” revolúciu? Britský jazdec to prezradil v najnovšom rozhovore.

Z Lewisa Hamiltona bola hneď od začiatku veľká hviezda. Vo svojej prvej sezóne porážal obhajcu titulu Fernanda Alonsa a o rok neskôr získal prvý majstrovský titul. Aj keď bol vo svete efjednotky len nováčikom, už v tomto období sa začali prejavovať jeho novátorské schopnosti.

V rozhovore pre CNA Luxury prezradil, že vo svete Formuly 1 prekopal dizajn volantov. “Veľa ľudí v skutočnosti nevie o tom, že keď som bol v McLarene, tak som redizajnoval volant. Keď som prišiel do Mercedesu, tak som spravil presne to isté a ostatné tímy ten volant skopírovali,” vysvetľuje Lewis Hamilton.

V čom bol Britov volant taký inovatívny, že si ho osvojila väčšina tímov v štartovom poli? “Staré volanty boli vždy okrúhle. Keď sa pozriete na tie dnešné, uvidíte, že majú vrchnú stranu a po bokoch rúčky, ktoré sa na spodku nespájajú.”

“Mal som si to vtedy nechať patentovať,” vyhlásil sedemnásobný šampión. “Na toto som naozaj hrdý. Milujem, keď môžem pracovať na ergonomike vecí v monoposte.”

Okrúhle volanty sa z Formuly 1 začali vytrácať v deväťdesiatych rokoch. Napríklad volant na Ferrari F310 z roku 1996 sa už tvarom začal blížiť novej generácii s rovnou vrchnou a spodnou stranou. Podobné volanty sme mohli vidieť aj vo vytrvalostných sériách či na motokárach.

Tvar volantu bol postupne čoraz ergonomickejší, no až v roku 2010 sa na monopostoch Lewisa Hamiltona a Jensona Buttona objavila verzia, na ktorej rukoväť nebola na spodnej strane spojená so stredovým panelom. Následne sa variácie tejto myšlienky začali objavovať na všetkých autách s výnimkou Williamsu. Ten dodnes vyznáva dizajn s displejom pripevneným na vrchnej strane kokpitu.

Volant Lewisa Hamiltona na VC Monaka 2010:

Štandardný tvar volantu v roku 2010 (Virgin Racing):

To však nie je všetko. “Rovnako som navrhol sedadlo pre môj kokpit. Zbrúsil som ho a v podstate rovnaké sedadlo používam už desať rokov, čo som v tomto tíme. S inžiniermi som nanovo navrhol aj pedále. Takéto veci milujem, pretože mi to umožňuje načrieť aj do mojej kreativity,” doplnil.

Súvisiace články