logo F1online.sk

Frustrovaný Verstappen o nedostatku paliva: Toto by sa nemalo stať

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala1. 10. 2022

Max Verstappen bol v Singapure na najlepšej ceste získať pole position. Uprostred jeho posledného kola sa zdalo, že totálne deklasuje konkurenciu. Odrazu ho však tímoví generáli z tohto boja stiahli, a to na Verstappenovu obrovskú rozčarovanosť. Dôvodom bol nedostatok paliva, čo ho napálilo ešte viac.

Posledná časť kvalifikácie bola o hľadaní rytmu a zlepšujúcich sa podmienkach. Kto by odštartoval svoj záverečný pokus ako posledný, mal by aj najlepšie pripravenú trať. Avšak, Max Verstappen to dnes ani nepotreboval.

Holanďan už vo svojom predposlednom kole bol na predbežnej pole position. Po prvých dvoch sektoroch mal náskok dokonca aj pred finálnym časom Charlesa Leclerca, ktorý stačil na pole position. V šestnástej zákrute síce netrafil apex, no s najväčšou pravdepodobnosťou by tam na Ferrari nestratil takmer osem desatín, ktoré mal dovtedy v rukáve.

Prakticky v tej istej chvíli sa mu však vo vysielačke ozval jeho inžinier s príkazom spomaliť a pripraviť sa na ďalšie ostré kolo, aj keď to nebolo nutné. Aj samotný Verstappen mal pocit, že by beztak získal pole position.

“Áno, už v predchádzajúcom kole som to tak cítil. Potom mi však povedali, aby som to kolo prerušil. Hovorím si teda, že dobre, spravme to tak,” uviedol Max Verstappen pred mikrofónmi.

Po prvých dvoch sektoroch mal Holanďan opäť gigantický náskok nad hranicou deviatich desatín, no tesne pred cieľom sa inžinier ozval zas. Tentoraz s príkazom zamieriť do boxov. Až na pár nadávok Verstappen nenachádzal slová. Lepšiu definíciu frázy “vyraziť niekomu dych” by ste hľadali len ťažko.

“Pri poslednom pokuse som však dostal príkaz zamieriť do boxov a ja som si uvedomil, čo sa stane. Došlo nám palivo,” priznal Verstappen, ktorý tak bude štartovať ôsmy, no pre veľké oči inžinierov aspoň nebude diskvalifikovaný podobne ako Sebastian Vettel po VC Maďarska 2021.

Technické pravidlá F1 totiž ukladajú každému tímu povinnosť nechať po skončení jázd v monoposte aspoň jeden liter paliva na účely odobratia vzoriek. Ale pozor: Ak monopost nedôjde do boxov, FIA bude od tímu požadovať, aby v nádrži bol spomínaný jeden liter, ale aj palivo na nedokončené dojazdové kolo. Odstaviť auto vedľa trate tak neprichádzalo do úvahy, pretože FIA by si množstvo paliva počítala sama, pravdepodobne podľa hodnôt z predchádzajúcich kôl, keď ním vôbec nešetril.

Verstappen bol po sobote poriadne napálený, že si tím na palivo nedal väčší pozor, keď vedel, že to bude tesné. “Je to neskutočne frustrujúce. Takéto veci by sa nemali stávať. A aj keď natankujete o čosi menej paliva a neplánujete odjazdiť šesť kôl, tak aspoň to v priebehu kvalifikácie pozorne sledujete uvedomujúc si, že vám to možno nevyjde. Mali sme si to všimnúť oveľa skôr.”

“Vôbec nie som spokojný. Samozrejme, vždy je to práca celého tímu, aj ja môžem spraviť chybu, tím môže spraviť chybu. Tie chyby však nikdy nie sú akceptovateľné. Áno, poučíte sa z nich, no toto je… Úprimne, toto bolo ozaj zlé. Nemalo by sa to stať,” zdôraznil úradujúci majster sveta.

Na korunováciu tak bude s najväčšou pravdepodobnosťou čakať až do Japonska. Helmuta Marka to možno aj poteší, veď už dlhšie avizuje, že z marketingových dôvodov a z pohľadu Hondy by bolo lepšie osláviť titul v Suzuke.

Pilot Red Bullu natiahnutie víťaznej série nevidí ružovo. “Tu je to ako v Monaku, strašne ťažko sa tu predbieha. Možno viete niečo málo vymyslieť vďaka stratégii, no momentálne nemám náladu myslieť na preteky. Samozrejme, akonáhle naskočím do auta, tak dám do toho všetko, no momentálne som extrémne sklamaný z toho, čo sa práve udialo.”

Verstappen opustil padok len pár minút po tomto rozhovore.

Súvisiace články