logo F1online.sk

Wolff vyrazil do útoku: Jeden tím prekročil rozpočtový strop masívne

Toto Wolff
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 9. 2022

Padokom Formuly 1 v Singapure hýbe nová kontroverzia. Tá je taká obrovská, že v dejinách športu môže prekonať aj legendárnu Spygate z roku 2007. FIA aktuálne uzatvára účtovné uzávierky zo sezóny 2021 a všetko nasvedčuje tomu, že Red Bull čelí vážnym obvineniam z porušenia finančných pravidiel vo svojej majstrovskej sezóne. Niektorí sú skeptickí a podľa nich nebude mať tento spor dlhé trvanie, ale taký šéf Mercedesu Toto Wolff si to určite nemyslí.

Singapur sa ráno zobudil do novej kontroverzie, ktorá môže byť v tomto športe najväčšia za dlhé roky. Ako sa ukázalo, Medzinárodná automobilová federácia práve dokončuje skúmanie účtovných uzávierok jednotlivých tímov z minulej sezóny a dva z nich budú musieť riadiacemu orgánu ešte niečo vysvetliť.

Celý deň sa povrávalo o tom, že Red Bull a Aston Martin v minulej sezóne porušili rozpočtový strop. Ak však došlo len k miernemu prekročeniu (najviac okolo sedem miliónov dolárov), nečaká previnilca nič horšie, ako drobný „pohlavok“. Ak by však niekto prekročil rozpočtový strop o viac ako päť percent, v hre je tiež prepisovanie výsledkových listín.

Po skončení piatkových voľných tréningov sa pred reportérov Sky Sports postavil Toto Wolff a nasledovalo niečo, čo by sme možno nečakali ani od takého prefíkaného politika, akým rodák z Viedne je. Po tomto interview sa celá kontroverzia rozhodne posunula na ďalšiu úroveň.

„Konečne to Christian povedal, pretože sú to týždne a mesiace, čo sú vyšetrovaní, ale možno sa nerozprával so svojím finančným riaditeľom,“ prehlásil Wolff v reakcii na vyjadrenia šéfa Red Bullu, ktorý tieto obvinenia označil za „čisté špekulácie“ a on si vraj „nie je vedomý, že by došlo k nejakému porušeniu“.

„Každý z nás prešiel podrobným vyšetrovaním a pokiaľ my vieme, tak jeden tím prekročil rozpočtový strop mierne, čo je skôr procesná záležitosť, a máme ďalší, ktorý je podstatne a masívne nad ním. To sa ešte stále skúma. Je to však také verejné tajomstvo v padoku,“ hovorí šéf Mercedesu.

Red Bull tak môže prísť o veľa. Za výrazné porušenie totiž hrozí strata majstrovských bodov či dokonca diskvalifikácia zo šampionátu. Wolff však o možných trestoch špekulovať nechcel. „Máme zavedený kontrolný systém, ktorý je veľmi pevný. Obdržíte certifikát o tom, že všetko je v súlade s pravidlami a keď ho neobdržíte, prípad poputuje na stôl Rozhodcovskej komisii pre rozpočtový strop a o prípade rozhodnú nezávislí arbitri, ktorí potom z možných trestov vyberú ten najvhodnejší.“

„Čo je na tom však najdôležitejšie, ak ste boli nad limitom v roku 2021, potom ste nad limitom aj v roku 2022. To v konečnom dôsledku znamená, že máte výhodu aj do roku 2023. Ak je pravda, že majú homologizované ľahké šasi v tomto roku, môžu ho využiť aj v tom budúcom. Je to teda kaskádovitý reťazec udalostí, ktorý môže ovplyvniť šampionát vo všetkých troch rokoch,“ povedal Wolff.

Ten dal Martinovi Brundlovi jasne najavo, že toto nie je „žiadne politické ihrisko“, ale skutočný „súboj v ťažkej váhe“. Tým dal jasne najavo, že tento prípad sa vymyká tradičným žabomyším vojnám v padoku ako flexibilné krídla či technická direktíva o poskakovaní monopostov. Toto má byť naozaj veľký prípad.

„Používame opotrebované diely, naše auto nejazdí s takými súčiastkami, aké by sme chceli a nevyvíjame tak, ako by sme mohli vyvíjať. Vyhodili sme kvôli tomu štyridsať ľudí, ktorí teraz našej organizácii chýbajú. Vyrobiť toto auto bol priam mamutí projekt. Už ani neviem, koľko desiatok miliónov sme museli reštrukturalizovať, aby sme sa dostali pod strop a keď sa nájde niekto, kto posunie hranice, tak každý milión predstavuje masívnu výhodu,“ chrlil argumenty Wolff.

Ten sa tiež vyhol otázke o tom, či bude jeho tím požadovať zmeny výsledkov sezóny 2021. „Nie je na mne, aby som to posúdil. Nie je realistické odo mňa očakávať, že budem vedieť, aké tresty by mali arbitri zvoliť. Nechcel by som však byť v ich pozícii, pretože toto má vplyv na takmer tri roky,“ povedal šéf Mercedesu.

So zaujímavým výrokom sa v tomto rozhovore vytasil aj Martin Brundle. Ten povedal, že má „informácie od rešpektovaného žurnalistu v padoku“, podľa ktorého Red Bull nahlásili jeho bývalí zamestnanci, ktorí teraz pracujú pre Mercedes. Čo by mohlo byť odpoveďou na otázku, ako došlo k prevaleniu tejto kontroverzie.

„To je len špekulácia, ale vy viete, ako to v tomto malom padoku chodí,“ hovorí s úsmevom Wolff. „Špekulácie o tom, že boli nad stropom a boli nad ním dosť výrazne však už kolujú nejaký čas. Toto nepochádza od nejakých zamestnancov, toto je vyšetrované už niekoľko mesiacov.“

„Viete si predstaviť, že máme portfólio 140 miliónov dolárov. Keď utratíte o päť alebo desať percent viac ako ostatní, predstavuje to mnoho a mnoho desatín sekundy. My sme nemohli znížiť hmotnosť nášho monopostu, ktorého nadváha je naďalej dvojciferná, pretože sme skrátka nemali peniaze na vyprodukovanie nových dielov a ich nasadenie. Ak ste teda nad limitom, dostávate sa do úplne inej ligy,“ povedal Wolff.

„Veľkú časť tohtoročného auta si budeme musieť preniesť do budúceho roka, pretože si nemôžeme dovoliť taký vývoj, aký by sme chceli. Vieme, že sme mohli do auta dostať viac výkonnosti, ale jednoducho sme si to nemohli dovoliť a pokiaľ viem, tak to neplatí len o nás, ale aj o Ferrari,“ dodal.

Súvisiace články