Hamilton nemieni skončiť, no uznáva, že s ôsmym titulom všetko mohlo byť inak | Magazín F1 - F1online.sk

Hamilton nemieni skončiť, no uznáva, že s ôsmym titulom všetko mohlo byť inak

fotka k článku undefined
zdroj: Finn Pommeroy/Mercedes

Každý, aj ten najdekorovanejší športovec raz musí skončiť. V auguste oznámil svoj odchod zo športu Sebastian Vettel, pred pár dňami zavesil korčule na klinec Zdeno Chára a v piatok zas Roger Federer dohral posledný zápas svojej profesionálnej kariéry. Raz to čaká aj najúspešnejšieho pilota F1 všetkých čias Lewisa Hamiltona, no Brit odkazuje, že si na tento moment ešte počkáme. Cíti totiž, že má ešte nevybavené účty.

Život Lewisa Hamiltona sa rozhodne netočí len okolo Formuly 1. Keď teda pred médiami avizoval, že nechce pretekať až do svojej štyridsiatky ako Kimi Räikkönen či Fernando Alonso, nebol dôvod mu neveriť. Avšak aj on sám si dnes uvedomuje, že podobné vyjadrenia sa rodia ľahko, keď pilot vyhráva a prekonáva rekordy.

Sedemnásobnému majstrovi sveta sa vzďaľuje najmä ten najcennejší: ôsmy titul, o ktorý prišiel v Abú Zabí. V aktuálnej sezóne ho už s určitosťou nezíska, pred pár týždňami prišiel aj o čisto matematickú šancu. Red Bull je v tejto sezóne prisilný.

Ako sa s tým vyrovnáva? Takúto otázku dostal Lewis Hamilton v Zandvoorte. “Len veľmi ťažko,” priznal. “My, športovci, sme nesmierne cieľavedomí. Nemáme radi prehry a zlyhania. Zlyhanie neprichádza do úvahy, no niekedy sa mu nevyhnete, čo patrí k tejto ceste. Ide tu o to, aby ste sa následne nebičovali, ale ako to vezmete a tieto skúsenosti využijete, aby ste sa pohli vpred. To nie je jednoduché.”

Lewis Hamilton prvýkrát od roku 2014 zažíva situáciu, keď má jeden z jeho súperov výrazne rýchlejšie auto. S výnimkou sezóny 2021 bol vždy Mercedes absolútne dominantný. Sledovať Maxa Verstappena ako zbiera jeden triumf za druhým určite nie je príjemné.

“Nepovedal by som, že by ma to bolelo,” reaguje rodák zo Stevenage, ktorý v januári oslávi 38 rokov. “Všetci vieme, ako by to mohlo vyzerať. Kiežby sme sa ocitli uprostred toho súboja vpredu, kiežby si autá boli o čosi vyrovnanejšie a mali by sme šancu bojovať o popredné priečky. Kiežby nás delilo len pár desatiniek, no tento šport je už raz taký. Takže mi to nerobí starosti, momentálne to neviem mať plne pod kontrolou.”

“Starosti mi robí niečo iné, a preto niekedy neviem spať. Sám seba sa pýtam, či som na niečo nezabudol? S kým sa potrebujem na trati porozprávať? Ako lepšie podporím Bona (Peter Bonington, pretekového inžiniera)? Ako podporím Marcusa (Dudleyho, výkonnostného inžiniera), ako Shova (Andrewa Shovlina, šéfa traťových inžinierov)? Ako by som mohol pomôcť aerodynamickému oddeleniu, aby sme prijali lepšie rozhodnutia pri vývoji ďalšieho auta?” vysvetľuje Hamilton.

Na monoposte, ktorý by mal dostať označenie W14, je práce ako na kostole. Momentálne musia aj v Mercedese zapochybovať, či sa im podarí zmazať stratu na Red Bull. Nezabudnime, že červení býci majú v zálohe niekoľko žolíkov vrátane nového a ľahšieho šasi, no ani sa neunúvajú ho v tejto sezóne predstaviť.

Keďže Lewisovi Hamiltonovi o rok končí zmluva, bude mať už len jednu jedinú šancu zabojovať o zisk vytúženého ôsmeho titulu. Samozrejme, pokiaľ nepredĺži svoju kariéru. Nad týmto ťahom vraj už reálne uvažuje, no zároveň uznáva, že možno by to vnímal inak, keby VC Abú Zabí 2021 dopadla trochu inak.

“Určite, pretože nám to zaberie viac než rok,” prikyvuje Lewis Hamilton v odpovedi na otázku, či už pomýšľa na predĺženie svojej kariéry. “Keby sme vlani vyhrali a keby sme vyhrali aj tento rok, tak život by vyzeral rozhodne inak, bol by som na inej trajektórii. Milujem však to, že si prechádzame aj ťažšími časmi a musíme sa odraziť zo dna a vyplávať až na hladinu. Takže áno, toto ma povzbudzuje, aby som tu zostal dlhšie.”

“A navyše sa cítim byť vo forme, neustále nachádzam spôsoby, ako byť na tom fyzicky lepšie. Súčasťou toho je aj psychologická výzva, no športovci jej čelia vždy, sme na hrane. Momentálne som však vďačný za príležitosť, ktorá je pred nami. Myslím si, že si tu stále zaslúžim miesto. Čaká nás množstvo práce,” odkázal.

Táto práca čaká Hamiltona a Russella, no leví podiel na prípadnom úspechu budú mať inžinieri v Brixworthe a Brackley. Do nich Mercedes vkladá dôveru rovnako ako samotný Hamilton, ktorý vďaka ich práci získal šesť titulov majstra sveta.

Aj v tíme Formuly 1 funguje deľba práce. “Vy sa musíte koncentrovať na to, čo dokážete ovplyvniť. Robia nám starosti aj také veci, ktoré nemáme pod kontrolou, ale musíme sa pokúsiť ich vytesniť. V tíme sa snúbia schopnosti množstva ľudí, ide tu o komunikáciu, prácu, procesy, smer. Je to ako veslovať na lodi, zatiaľ čo Toto (Wolff) má v rukách kormidlo. My ako jazdci do toho tiež zasahujeme, loď sa pokúšame nasmerovať správnym smerom.”

“Chce to veľa práce a ani by som nechcel, aby to bolo inak. Keby to bolo jednoduché, keby každý deň bol hračka, tak by to nebola žiadna výzva. Ja milujem výzvy, snažím sa ostatných vybičovať k lepšiemu výkonu a oni mňa. Uznávame, že tento rok sme neodviedli zrovna super robotu, ale to neznamená, že sa nám to nepodarí v budúcnosti. Pred časom sme to už dokázali,” nepochybuje o kvalitách svojej stajne.

Ak si aj Hamilton predĺži svoju profesionálnu kariéru, je otázne, či stihne získať ten posledný titul. Na päty mu už totiž šliape nová generácia na čele s Maxom Verstappenom, Charlesom Leclercom, Georgeom Russellom či Landom Norrisom.

“Títo mladí chlapci sú obrovské talenty a ďalšie sa hrnú. Spomínam si, že keď som sem prišiel, myslel som na to, že by som mohol poraziť všetkých,” vybavuje si rok 2007. “Viem, aké to je, pretože som to zažil.”

“Postupne sa snažím pracovať na našich vzťahoch a podporovať ich, pretože sám som si tým prešiel. Viem, že v niektorých tímoch to môže byť ťažké. Keď máte dvadsať rokov, neviete, čo si môžete dovoliť, čo nesmiete povedať a ako sa cez to všetko dostať. Máte len čistú silu, talent a schopnosti. Veľmi som však nadšený z Landa a Charlesa a týchto mladíkov, že budú excelovať a posúvať sa dopredu. Máme tu niekoľko naozaj dobrých chlapcov,” chválil novú generáciu Hamilton.