logo F1online.sk

Hamilton spravil pri reštarte dve chyby, zato Verstappen ho zvládol dokonale

Lewis Hamilton a Max Verstappen za bezpečnostným vozidlom, safety car
© LAT Images/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala5. 9. 2022

Lewis Hamilton sa počas Veľkej ceny Holandska pajedil na svojich inžinierov za to, že ho nechali napospas Maxovi Verstappenovi. Pravda je však taká, že si za stratu pozície môže do veľkej miery sám. Reštart mu absolútne nevyšiel a spravil pri ňom až dve chyby, čo Max Verstappen jednoducho neodpúšťa.

V nedeľu sa pozornosť padoku upriamila na boxový múrik Mercedesu, ktorý počas výjazdu bezpečnostného vozidla povolil Georgeovi Russellovi nasadiť mäkkú zmes aj za cenu toho, že stratí pozíciu voči Maxovi Verstappenovi a nepomôže svojmu kolegovi ubrániť sa pred rýchlym Red Bullom.

Podľa Nica Rosberga to bola kardinálna chyba, keďže Mercedesu šlo o víťazstvo a len o víťazstvo. Minimálne to tvrdil po pretekoch Toto Wolff. “Každý jeden deň môjho života by som radšej riskoval všetko, aby som vyhral preteky, ako keby som si mal zabetónovať druhé a tretie miesto.”

Na prvý pohľad sa zdá, že Toto Wolff to má nejaké popletené. Ak je ochotný riskovať všetko, prečo Mercedes nepomohol Lewisovi Hamiltonovi tým, že by Russella nechal vpredu?

Táto otázka trápila aj Nica Rosberga. “Na celej tej situácii je najdôležitejšie toto: Keď sa už rozhodnete zariskovať s cieľom pokúsiť sa vyhrať — čo presne chceli spraviť, keď Lewisa nechali na stredne tvrdej zmesi —, tak to spravte poriadne! Musíte v hre nechať aj Georgea ako jeho pomocníka. Toto by výrazne zvýšilo Lewisovu šancu vyhrať, keďže Max by bol zadržaný.”

“Oni zariskovali, no takto to nikdy nemohlo fungovať. Max bol už od prvého momentu na tých softoch príliš rýchly. Myslím si, že toto nezvládli na jednotku,” konštatoval 37-ročný Nemec.

Hovorí sa, že po vojne je každý generál. Rosberg však trvá na tom, že si ťukal na čelo už počas pretekov. Nešlo vraj o žiadnu jadrovú fyziku. “S Lewisom sa rozhodli, že zariskujú a nechajú ho vonku, aby sa pokúsili vyhrať. Keď sa rozhodnete takto, tak si musíte uvedomiť, že George určite nevyhrá, ak prezuje. To je jasné, pretože spadne za Maxa. Keď sa už teda rozhodnete zariskovať a pokúsiť sa vyhrať, spravte to poriadne a nechajte vonku aj Georgea, nech blokuje Maxa. Šance Lewisa Hamiltona na víťazstvo by výrazne narástli.”

Lewis Hamilton si to v kokpite uvedomoval a tímu adresoval niekoľko štipľavých odkazov. “Chlapci, nemôžem uveriť, ako ste ma zarezali. Slovami ani nedokážem vyjadriť, aký som teraz nasraný.”

Sedemnásobný majster sveta sa po pretekoch za svoje slová ospravedlnil. Vyhŕkli z neho v zápale emócií. Tak či onak, viniť z toho len tím určite nie je v poriadku. Hamilton si sám môže za to, že ho Verstappen predbehol už po odchode Bernda Mayländera z trate.

Na prvú Hamiltonovu chybu poukázal Mark Hughes vo svojej popretekovej analýze. Ukázalo sa, že britský jazdec výrazne urýchlil svoju popravu, na ktorú sa hotoval Max Verstappen na lepších gumách a s vyššou maximálkou.

“On celý problém znásobil tým, že na svojom volante nesprávne prepol jedno tlačidlo, a teda jeho pohonná jednotka bola na reštarte v nesprávnom režime. Mal nedostatok výkonu, čo je dôvod, prečo ho Verstappen predbehol tak skoro, a to sa ani nepotreboval príliš dlho držať v zákryte,” píše Mark Hughes pre The Race.

Tento fakt potvrdzuje aj samotná telemetria. Na nej vidieť, že hoci Lewis Hamilton šliapol na plynový pedál skôr (spodný graf) ako Max Verstappen, Holanďan na rovinke letel ako raketa, minimálne v porovnaní s Mercedesom (vrchný graf).

https://pbs.twimg.com/media/Fb40sjDVUAAHdXx?format=jpg&name=large

To však nie je jediný problém. Ak ste sledovali nedeľné preteky Formuly 2, pri Hamiltonovom reštarte ste mohli mať dojem, že si zabudol spraviť svoje domáce úlohy. Keďže rozbehol reštart už v predposlednej zákrute, Maxovi Verstappenovi dal do rúk obrovskú zbraň v podobe zákrytu, v ktorom sa Red Bull mohol vyviezť niekoľko stoviek metrov.

Hamilton sa mal radšej inšpirovať Liamom Lawsonom. Novozélanďan v pretekoch F2 minimalizoval súperovu výhodu, ktorú mu poskytoval vzduchový vak, a to tým, že s reštartom čakal až do úplne poslednej chvíle.

Okruh v Zandvoorte je na to ako stvorený: Čiara SC2, pred ktorou sa počas reštartu nesmie predbiehať, sa totiž nenachádza v poslednej zákrute a ani pred vjazdom do boxov. Diváci pretekov F2 hromžili na to, že čiara SC2 je totožná s cieľovou čiarou, čo zmenšuje pravdepodobnosť toho, že sa niekomu podarí predbiehací manéver už pred prvou zákrutou.

Keby Hamilton reštartoval preteky približne na tomto mieste, Verstappen by v zákryte nemohol stráviť ani tretinu času v porovnaní s tým, ako to v skutočnosti prebehlo, a nezískal by takú rýchlostnú výhodu.

V neposlednom rade však treba pochváliť Maxa Verstappena za neuveriteľne presné načasovanie svojho útoku. Nad Lewisom Hamiltonom síce mal obrovskú rýchlostnú výhodu, no ako sme už poznamenali, bolo preňho životne dôležité, aby Mercedes nepredbehol pred cieľovou čiarou. Ak by to spravil, nasledoval by trest.

Ako dokazuje graf z telemetrie vyššie (šípka vpravo dolu), Verstappen musel pred cieľovou čiarou ubrať plyn. Nakoniec to načasoval takto dokonale: