Obrovský trapas Alpinu. Piastri vraj s tímom zmluvu vôbec nepodpísal | Magazín F1 - F1online.sk

Obrovský trapas Alpinu. Piastri vraj s tímom zmluvu vôbec nepodpísal

fotka k článku undefined
zdroj: Twitter/Oscar Piastri

Faux pas aký neuvidíte snáď ani v slovenskej politike či na slovenských súdoch. Často počujeme o zlyhaniach, nad ktorými sa bežnému človeku doslova zastaví rozum. Ak ste fanúšikom takýchto „trapasov“, na tomto si zaiste pochutíte. Ako dokázal tím Alpine stratiť Oscara Piastriho, teda najväčší pretekársky talent posledných rokov?

V piatok uzrelo svetlo sveta rozhodnutie Ratifikačného výboru FIA, podľa ktorého tím Alpine stratil práva na austrálskeho pretekára Oscara Piastriho, ktorý v júli platne podpísal zmluvu s tímom McLaren. Rodák z Melbourne sa tak 1. januára 2023 stane pretekárom britskej stajne a tímovým kolegom Landa Norrisa.

Portál RacingNews365.com prišiel ten istý deň s ešte väčšou senzáciou. Ako mohol Alpine prísť o svoj klenot? Jednoducho. Piastri totiž na rok 2023 nemal podpísanú žiadnu zmluvu.

Čítate správne. Jednoducho povedané, právne oddelenie francúzskej stajne bolo tak zavalené prácou, že s Piastrim zabudlo podpísať zmluvu. To, o čom Otmar Szafnauer hovoril, že bolo podpísané v novembri 2021, je z právneho hľadiska možné považovať prinajlepšom za zmluvu o budúcej zmluve.

„V rozhodnutí Ratifikačného výboru FIA v prípade Oscar Piastri vs McLaren vs Alpine sa podrobne uvádzajú početné pochybenia zo strany francúzskeho celku, ktoré viedli Piastriho k tomu, že si hľadal miesto inde,“ uvádza reportér Dieter Rencken z portálu RacingNews365.com.

V Alpine chceli s Piastrim podpísať dve zmluvy. K podpísaniu prvej aj skutočne došlo. Austrálčan sa na jej základe stal rezervným pilotom Alpinu v sezóne 2022. Druhá zmluva sa mala týkať jeho povinností pre rok 2023 a nasl. vrátane uistení o jeho mieste v pretekárskej sedačke. Právne oddelenie Alpinu pod vedením Benedicte Mercerovej však opakovane nesplnilo termíny zaslania návrhu zmluvy a pretekárov manažér Mark Webber bol každým mesiacom frustrovanejší.

Príbeh začína v notoricky známom termíne november 2021. V tomto bode obe strany skutočne dospeli k dohode. Tento „Terms sheet“ bol niečím ako zmluvou o budúcej zmluve, obsahoval základné podmienky a náležitosti dohody pred jej formálnym uzavretím. Ukázalo sa, že práve tento „zoznam podmienok“ považoval Alpine za záväzný dokument, na základe ktorého mal Piastri povinnosť stať sa tímovým kolegom Estebana Ocona v rokoch 2023 a 2024.

„Toto však bol len zamýšľaný východiskový bod pre následné rokovania s Piastriho manažmentom, ktorý výkonný riaditeľ Alpinu Laurent Rossi informoval, že zmluva bude zaslaná do desiatich dní po dátume 15. novembra 2021,“ uvádza RN365.com.

Bude sa to zdať neuveriteľne, ale zmluva, ktorá mala vzísť z tohto „memoranda“ uzavretého v novembri 2021 do Webberovej schránky nikdy nedorazila. Ako uvádza holandský portál, bývalý pilot bol zo situácie panujúcej vo francúzskej stajni nesmierne frustrovaný.

„Riaditeľke právneho oddelenia Benedicte Mercerovej povedal, že ‚pánovi Piastrimu a jeho otcovi nemôže dookola hovoriť, že dokumenty sú na ceste‘,“ uvádza Rencken.

Webber počúval od Mercerovej celé mesiace to isté. Je zavalená prácou, právne oddelenie stajne je preťažené, nemá dostatok zdrojov, nič nestíha, atď.

Veci sa o trochu posunuli v marci 2022. Len pár dní pred štartom sezóny si v Alpine uvedomili, že potrebujú mať pod zmluvou rezervného pilota, čo je podmienka stanovená samotnou FIA. Skrátka, každý tím musí pred sezónou vymenovať svojho rezervného pilota pre prípad, že by jeden z dvojice jazdcov nemohol nastúpiť. Do tohto momentu nemal Oscar s Alpinom uzavretý žiadny kontrakt.

Zmluva medzi Alpinom a Piastrim, vďaka ktorej sa stal rezervným pilotom stajne zaregistroval Ratifikačný výbor FIA 14. marca. Uzavretá však bola iba do 31. decembra 2022 a neobsahovala nič o potenciálnom predĺžení spolupráce, opciách či mieste v pretekárskej sedačke po roku 2022.

Alpine poslal Piastrimu túto zmluvu vo veľkom zhone 15. marca, pričom prostredníctvom Mercerovej apeloval na jej rýchle uzavretie. Nová sezóna začínala už v priebehu pár dní a hrozilo, že Piastri nedostane od FIA superlicenciu, čo si Mercerová dobre uvedomovala.

V časovom zhone nemala šéfka právneho oddelenia inú možnosť a do „zoznamu podmienok“, na ktorom sa strany dohodli v novembri 2021, doplnila klauzulu o právnej záväznosti tohto dokumentu. Táto klauzula sa však v pôvodnej dohode uzavretej v novembri nenachádzala.

„Ratifikačnému výboru neprislúcha posúdiť, či si pani Mercerová skutočne myslela, že je Terms Sheet právne záväzný,“ cituje RN365.com z rozhodnutia.

Dňa 19. mája 2022 dostal Webber od Alpinu ďalší dokument označený ako „Návrh pre Oscara Piastriho na obdobie 2023/2026. V tomto dokumente sa nachádzali plány stajne so svojím juniorom a počítal s tým, že Oscar strávi rok 2023 v tíme Williams s možnosťou predĺženia „hosťovania“ aj na rok 2024, avšak s klauzulou, na základe ktorej sa mohol v stať pilotom Alpinu už v sezóne 2024.

Dokument počítal s tým, že najneskôr v roku 2025 bude Piastri pilotom francúzskej stajne.

Takéto čakanie však bolo pre Piastriho neúnosné. 3. júna podpísal s McLarenom dokument označený ako „jazdecká dohoda“. O mesiac neskôr nasledoval aj pretekársky kontrakt platný od 1. januára 2023.

Na takýto krok mal plné právo, keďže, ako sme uviedli, s Alpinom mal uzavretý len jeden kontrakt, na základe ktorého si má do 31. decembra 2022 plniť povinnosti rezervného pilota stajne Alpine. Po tomto termíne bol voľným agentom, čo potvrdil aj Ratifikačný výbor.

Stačilo pritom jediné, poslať v novembri 2021 riadnu zmluvu so všetkými podmienkami a náležitosťami. Alpine to však neurobil ani po takmer ôsmich mesiacoch. Webber tak mal voľné ruky a mohol svojvoľne rokovať nechávajúc Alpine v tom, že sa o všetko postarali.

Ešte zvláštnejšie pritom je, že toto obrovské zlyhanie stajne z Enstone bude na verejnosti „žehliť“ Otmar Szafnauer, ktorý v novembri 2021 ani nebol v tíme. Okrem toho, vyjednávanie o kontraktoch (s Alonsom i Piastrim) mali po celý čas na starosti Laurent Rossi a jeho šéf Luca de Meo. Szafnauer nebol do procesu vyjednávania o jazdeckých zmluvách zapojený. Absolvent Harvardu a bývalý šéf pre rozvoj obchodných záležitostí spoločnosti Google Rossi si toto svoje zlyhanie do vitrínky určite nedá.