logo F1online.sk

Surer: Vyhodil by som všetkých stratégov Ferrari

Carlos Sainz a Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Petra Polubňáková
Petra Polubňáková17. 8. 2022

Stajňa z Maranella sa v aktuálnom ročníku z dôvodu častých strategických zlyhaní často ocitá pod paľbou kritiky. Bývalý pilot F1 Marc Surer si dokonca myslí, že stratégovia Ferrari by mali dostať padáka. Naopak, Jean Alesi, bývalý pilot Scuderie, sa vyjadril, že tímu treba dať viac času, pričom k dosiahnutiu dokonalosti chýbajú už len drobnosti.

Hoci Ferrari pochybilo pri spoľahlivosti motorov a obaja piloti už urobili niekoľko jazdeckých chýb, tvrdá kritika sa zniesla najmä na tých ľudí, ktorí sú zodpovední za organizáciu zastávok v boxoch. Nesprávne rozhodnutia najviac ublížili Charlesovi Leclercovi, Monačan kvôli tomu prišiel až o tri potenciálne víťazstvá – v Monaku, vo Veľkej Británii a naposledy v Maďarsku. Cenné body stratil vo Francúzsku aj Carlos Sainz, takisto vinou vlastných stratégov.

Čoraz častejšie sa preto ozývajú hlasy, že v Maranelle by mali padať hlavy, v tejto súvislosti sa spomína najmä meno šéfa tímu Mattia Binotta. Surer by si však v prvom rade posvietil na jeho podriadených. V tejto otázke je priam nekompromisný. „Stratégovia by mali byť vyhodení. Človek naozaj môže už len krútiť hlavou nad tým, že sa im opakovane darí robiť nesprávne rozhodnutia. Vyhodil by som všetkých stratégov! Ako sa môžu takto často mýliť, to je neuveriteľné.“

„Niekto zhora by sa mal pýtať: ,Čo to vlastne robia? Veď máme najrýchlejšie auto v poli,’“ tvrdí Surer, podľa ktorého je práve toto Binottova úloha.

Bývalý pretekár Ferrari Jean Alesi však vyzýva na trpezlivosť. Binotto podľa neho potrebuje čas na vybudovanie víťazného tímu. „To, čo sme videli vo Ferrari v minulosti, keď vyhrávali Jean s Michaelom, to bolo niečo jedinečné. Binotto momentálne pracuje na budovaní tímu založeného na nových ľuďoch. Úprimne, potrebujú čas. Sú fantastickí v tom, že vytvorili nové auto, ale chýba niekoľko drobností na to, aby to bolo dokonalé.“

„Nie je to pre nich až taká zlá sezóna. V posledných rokoch mali veľmi zlé auto a zlý ročník. Sotva sa dostali na pódium, potom sa minulý rok trochu spamätali. A teraz po zavedení nových pravidiel prišli s raketovým autom, ktoré je všade veľmi konkurencieschopné. Samozrejme, sme v polovici sezóny a teraz si môžeme urobiť úsudok o tom, čo sa stalo. Videli sme situácie, keď spravili nesprávne rozhodnutie. Vidíte, aký veľký vplyv môže mať aj malá chyba,“ zdôrazňuje Alesi.

Rodák z Avignonu flintu do žita ešte nehádže. „Ferrari dlho nevyhralo šampionát, ale je dôležitejšie mať rýchle auto a potom vybudovať tím. Bojujú so stajňami ako sú Mercedes či Red Bull, ktoré za posledných 12 rokov vyhrali všetko. Dolaďovanie toho, aby boli konkurencieschopní nielen s autom, ale aj na pretekárskej trati, zaberie čas.“

„Odkedy Ferrari existuje, pozornosť má vždy obrovskú. Fanúšikovia sú veľmi kritickí. V Taliansku mávam stĺpček v novinách Corriere della Sera a naposledy po Veľkej cene Maďarska som ho venoval len fanúšikom. Písal som tam: ,Prosím vás, nie je to ako na majstrovstvách sveta vo futbale, ktoré bývajú len každé štyri roky, že keď vám nevyjde penalta, je to koniec sveta.’ Tak to nie je. Pretekanie je iné,“ tvrdí Alesi.

Okrem toho bývalý pilot Formuly 1 povedal, že hoci Ferrari bude vždy kritizované, je treba si zachovať určitý nadhľad, nakoľko pokrok je viditeľný. Scuderia je momentálne hlavným súperom Red Bullu, ktorý má vo svojich radoch veľkú konštruktérsku superhviezdu Adriana Neweyho. „Ako inžinier vždy vytváral víťazné autá a úprimne povedané, Ferrari je rýchlejšie, takže je to veľký úspech. Kritika zo strany tlače alebo fanúšikov je normálna, pretože Ferrari je Ferrari. Stále verím Binottovi a jeho mladému tímu.“