logo F1online.sk

Marko o Ferrari: Všetko pokazia. Je škoda, že robia toľko chýb

Mattia Binotto
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala5. 8. 2022

Max Verstappen uteká s majstrovskou trofejou v rukách a nikto ho nedokáže zastaviť. Ferrari dokonca akoby ho ani nenaháňalo, ale ho skôr povzbudzovalo. V Red Bulle už majú v hodnotení šampionátov taký náskok, že Helmut Marko má pri pohľade na bodový rozdiel zvláštne pocity. Najmä po minulej sezóne, keď rozhodoval doslova každý detail.

Helmut Marko pred pár týždňami vyhlásil, že v ideálnom prípade by Max Verstappen odchádzal na letnú dovolenku s 50-bodovým náskokom v šampionáte. Teraz ich má dokonca 80 k dobru, za čo sa treba poďakovať aj súperom, ich stratégom, spoľahlivosti a vypadnutiam.

V Red Bulle však dvíhajú varovný prst a o žiadnom zvoľnení nechcú ani počuť. “To ani nehovorte. Pred nami je ešte deväť pretekov, to je 225 bodov za deväť víťazstiev, plus ešte musíme prirátať najrýchlejšie kolá a šprint. Takže nie, nemôžeme sa uvoľniť,” hovorí pre oe24.at Helmut Marko.

Realita je však taká, že len raz v celej histórii Formuly 1 mal pilot taký veľký náskok v šampionáte ako dnes Max Verstappen, a nakoniec prehral. Keby sme na ročník 1976 uplatnili aktuálny bodovací systém, Lauda by mal pred jeho nehodou 98-bodový náskok. “A kto vtedy získal titul? James Hunt! Ale áno, to boli iné časy. Teraz sa to nedá porovnávať po stránke bezpečnostných štandardov.”

Ferrari postavilo skvelé auto, o ktorom by sme mohli viesť diskusie, či v doterajšom priebehu sezóny nebolo rýchlejšie ako Red Bull. I napriek tomu má Leclerc obrovské bodové manko. Ako je vôbec možné nabrať takú stratu?

Aj takúto otázku dostal Helmut Marko. Odpoveď bola už tradične úprimná: “Tak, že všetko pokazíte. Napríklad v Budapešti prvýkrát nedostali pneumatiky do ideálneho teplotného okna, a navyše si vybrali nesprávnu stratégiu. Nerozumiem, prečo nenasadili hoci aj použité mediumky, boli by na tom lepšie. Namiesto toho oslavujeme Tota Wolffa a Mercedes ako veľkých víťazov na druhom a treťom mieste.”

To Red Bullu nevonia, v tíme majú totiž pocit, že Verstappenova jazda zanikla. “Ja len chcem, aby bol Maxov výkon docenený. Po toľkej smole v kvalifikácii vyhral z desiateho miesta na okruhu, na ktorom by ste zozadu nemali mať žiadnu šancu. Keby štartoval vpredu, opäť by všetkým utiekol.”

Aký je vlastne Verstappenov recept? Christian Horner v nedeľu priznal, že ani neveril, aký bol Holanďan na štarte pokojný a pozorný. S vypätím všetkých síl sa snažil vyhnúť kolízii. V iných sezónach by po takomto štarte, keby zostal zaseknutý, zrejme poriadne penil a možno aj niekoho trafil.

“Keď sme Maxa priviedli do Formuly 1, mal sedemnásť rokov. Mal najväčší talent, aký som kedy videl, ale bol príliš impulzívny. S toľkými víťazstvami však získal suverenitu. Keď si na štarte zachoval chladnú hlavu, rovnako pri predbiehaní, tak som rozmýšľal: V tom aute naozaj sedí Max? Keď je takýto suverénny, je to jednoduchšie pre celý tím,” komentuje športový poradca Red Bullu.

Na záver tejto časti rozhovoru padla zaujímavá otázka: Užíva si Red Bull tohtoročný boj o titul viac ako pred rokom? Helmut Marko prikyvuje: “Áno, len málokedy to bola taká zábava. Teraz je každý víkend pôžitkom. V porovnaní s minulým rokom je to veľký rozdiel, vtedy nás všetko stálo kopu nervov.”

“Je len trochu škoda, že Ferrari robí toľko chýb. Je mi ich naozaj ľúto, pretože sa predávajú pod cenu. Ale zopakujem: Oni sa vrátia, majú veľmi silné auto,” uviedol 79-ročný Rakúšan.