logo F1online.sk

Häkkinen: Ak chce Ferrari poraziť Red Bull, stratégovia musia nadviazať na Rakúsko

Charles Leclerc
© Twitter/Scuderia Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala18. 7. 2022

Ferrari sa ani v tejto sezóne nemôže chváliť svojím strategickým kumštom. Na Veľkej cene Rakúska sme však zbadali svetlý záblesk brilancie, myslí si dvojnásobný šampión Mika Häkkinen, ktorý odkazuje, že boxový múrik Scuderie potrebuje pokračovať v rovnako dobrých rozhodnutiach.

Talianska stajňa na Red Bull Ringu skutočne excelovala a stratégia jej vyšla dokonale. Na druhej strane by sme však mohli vyhlásiť aj to, že nastaviť stratégiu nie je úloha pre Einsteina, pokiaľ máte výrazne rýchlejšie auto. Presviedčame sa o tom celú hybridnú éru na príklade Mercedesu, ktorý dlhé roky pôsobil ako strategicky najlepší tím. Keď sa však vlani a tento rok dostal pod tlak, prišli aj chyby.

Ferrari je však známe tým, že dokáže zahodiť víťazstvo v každej situácii bez ohľadu na to, či je pod tlakom, preto Mika Häkkinen vo svojom víkendovom zhrnutí pre Unibet hovorí práve o stratégoch z Maranella. “Pretekové stratégie Ferrari v tejto sezóne už spôsobili pár problémov, ale nie teraz v nedeľu.”

“Keď zbadali, že Max presedlal na dvojzastávkovú stratégiu, nasledovali ho, ale výrazným odložením zastávky si udržali veľkú pneumatikovú výhodu. Toto je presne tá sebavedomá stratégia, ktorú si Ferrari potrebuje udržať, ak chce konzistentne porážať Red Bull,” myslí si Lietajúci Fín.

Červených však k víťazstvu nepriniesla v prvom rade stratégia, ale skvelý manažment pneumatík a rýchlosť auta. Max Verstappen už po desiatich kolách hlásil, že jeho gumy toho majú dosť, no Leclerc zamieril do boxov až v 27. kole.

V Red Bulle veria, že šlo len o zakopnutie a chybne zvolené nastavenia. Ak je to tak, vo Francúzsku nás opäť čaká napínavý súboj. Z Rakúska si však treba odniesť dôležitý poznatok: trať nefavorizovala Ferrari. “Ferrari porazilo Red Bull v rovnocennom súboji, čo im uprostred sezóny pridá na sebavedomí.”

“Ferrari pracovalo tvrdo, aby našlo rýchlosť na rovinkách, ktorú pri súbojoch s Red Bullom potrebuje. Ale na druhej strane sme videli, že aj z hľadiska pneumatík mali lepší výkon, a to na okruhu, ktorý obyčajne sedí Red Bullu,” uvažoval 56-ročný Vantaančan.

Mattia Binotto pripísal úspech novému zadnému krídlu a výkonu Charlesa Leclerca. Mika Häkkinen k tomu pridáva aj spomínanú prácu s pneumatikami. Obyčajne totiž platí, že ak uberiete prítlak, v pretekoch sa vám gumy začnú viac šmýkať, prehrievať, a tým pádom degradovať.

To sa Ferrari nestalo, hoci nasadilo menšie zadné krídlo. “Výkon pneumatík je vo Formule 1 kriticky dôležitý. A dosť závisí aj od typu okruhu, či daná trať kladie dôraz na priľnavosť prednej alebo zadnej nápravy a balans medzi nimi. V Rakúsku je kritickejšie opotrebovanie zadných gúm než predných, čo zvýhodnilo Ferrari.”

“A aj keď Max v sobotu vyhral šprint a štartoval z prvého miesta, Charles už vtedy videl, že jeho auto má výkon na to, aby v nedeľu bojovalo o víťazstvo. Povedal to aj vo vysielačke!” pripomína Häkkinen. “A tak hoci Max vstúpil do pretekov veľmi dobre, Charles sa ho dokázal držať a pomerne ľahko ho predbehnúť, keďže Maxove pneumatiky toho mali dosť.”

Čiernou škvrnou na víkende v Spielbergu je len vypadnutie Carlosa Sainza. Scuderia sa musí koncentrovať na spoľahlivosť, odkazuje do Maranella majster sveta z rokov 1998 a 1999. “Zlyhanie Carlosovho motora ukazuje, že Ferrari ešte stále musí pracovať na spoľahlivosti. Som si istý, že vedia, v čom spočívajú tie problémy.”

“Carlos si nemôže dovoliť takéto zlyhania, ak chce zmenšiť stratu na Maxa. V skutočnosti Max nesmie v niektorých pretekoch bodovať, ak sa ten rozostup má zmenšiť,” uvedomuje si. Zmazať 75 bodov by bez pomoci súpera bola nadľudská úloha.