logo F1online.sk

Defekt prišiel rýchlo a náhle

Valtteri Bottas
© Twitter/Mercedes
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl2. 8. 2020

V pomyselnej kategórii „Najväčší smoliar pretekov“ by dnes Valtteri Bottas patril k horúcim adeptom na víťazstvo. Defekt pneumatiky prišiel na najhoršom možnom mieste a v najhoršom možnom čase.

Ešte väčšou ranou pre Valtteriho je skutočnosť, že Lewisa Hamiltona postihol rovnaký problém, avšak až v poslednom kole. Bottas kvôli defektu prišiel do cieľa až jedenásty a jeho strata na tímového kolegu narástla na 30 bodov.

Osudná chvíľa prišla na začiatku 50. kola, čo znamenalo, že fínsky pretekár musel veľmi pomaly prejsť prakticky celé kolo, kým sa dostal do boxov. „Samozrejme, je to veľké sklamanie a smola. Vedel som, že mám defekt, a že musím absolvovať celé kolo, aby som sa dostal do boxov. Nebolo to nič ideálne,“ povedal sklamaný Valtteri Bottas.

Opäť sa ukázalo, že Formula 1 je o detailoch a niekedy aj navonok nie podstatná udalosť môže ovplyvniť celé preteky. Prakticky celé štartové pole zastavilo počas výjazdu bezpečnostného vozidla po nehode Kvjata už v dvanástom, resp. trinástom kole. Všetci okrem Grosjeana obuli tvrdú zmes pneumatík, s ktorou absolvovali dlhší stint než pôvodne plánovali. Táto strategická zmena v závere dobehla hneď troch pretekárov z najlepšej päťky. „Vedeli sme, že nás čaká dlhý stint na tvrdej zmesi. Snažil som sa vyvíjať tlak na Lewisa,“ pokračoval Valtteri Bottas.

Defekt ľavej prednej pneumatiky, ktorá na tomto okruhu dostáva najviac zabrať, prišiel absolútne znenazdajky a poriadne ho šokoval. „S blížiacim sa koncom pretekov som pociťoval čoraz viac vibrácií. Oznámil som to tímu a v hlave mi behali myšlienky, že tam môže byť nejaký problém. Preto som sa samozrejme snažil manažovať pneumatiky. Ale defekt prišiel tak rýchlo, tak náhle, že som ho naozaj nemohol nijako predpokladať. Nemám k tomu čo viac povedať.“

Valtteri bol veľmi sklamaný, niečo podobné ako dnes sa mu stalo v Azerbajdžane 2018, kde v samom závere tiež dostal defekt a prišiel o víťazstvo. Vtedy však defekt spôsobili úlomky na trati, dnes to vyzeralo skôr na pripomienku Silverstone 2013, kde pneumatiky Pirelli praskali ako na počkanie. „Som si istý, že sa z tohto víkendu môžem veľa naučiť. Musím ísť ďalej, nič iné mi neostáva.“

O týždeň Pirelli zmení špecifikáciu pneumatík, jednotlivé zmesi budú o stupeň mäkšie než počas tohto víkendu. Jednozastávkové stratégie už zrejme neuvidíme, tímy si budú dávať väčší pozor na riziko defektu. Malo by byť navyše aj teplejšie. „Pre každého to môže predstavovať problém. So zmesami, s ktorými budeme jazdiť ďalší víkend, určite neuvidíme jednozastávkové stratégie,“ uzavrel Valtteri Bottas.