logo F1online.sk

Binotto naznačil, že Mercedes o technickej direktíve vedel dopredu

Mattia Binotto
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 6. 2022

Minulotýždňová technická direktíva FIA bola témou, ktorú sme už rozobrali viac ako podrobne. Ani zďaleka sme však nepokryli všetko, čo sa v súvislosti s jej vydaním povedalo. Táto téma síce išla v Montreale postupne do stratena, ale to ešte neznamená, že sa aj definitívne uzatvára. Môžeme očakávať, že opozícia urobí všetko, aby zabránila v jej vynucovaniu. Podľa bossa Ferrari totiž FIA prekročila svoje kompetencie.

Partička z Maranella označila poslednú technickú direktívu TD039 ako „neaplikovateľnú“ a tento svoj postoj federácii riadne oznámila. Zavedenie limitu pre poskakovanie a následné inštruovanie tímov, ktoré musia zmeniť nastavenie, je podľa Ferrari nepovolenou zmenou predpisov uprostred sezóny.

„Pre nás táto technická direktíva nie je aplikovateľná a FIA sme to aj povedali,“ prehlásil boss Scuderie Mattia Binotto. „Technické direktívy sú tu na to, aby pravidlá vykladali alebo riešili dohliadanie nad ich dodržiavaním. Nie sú tu na to, aby pravidlá menili. To má na starosti vedenie športu.“

FIA však má k dispozícii povestnú „barličku“, o ktorú sa oprieť môže. Je ňou bezpečnosť. Zmena pravidiel v záujme zlepšenia bezpečnosti je niečo, čo Medzinárodná automobilová federácia urobiť môže. Binotto však tvrdí, že FIA mala zmeny konzultovať s Technickou komisiou a potom predložiť Svetovej motoristickej rade na schválenie, čím by bol proces zmeny vykonaný riadne.

FIA tak nakoniec na preteky žiadne meradlo pre poskakovanie nestanovila. Oficiálnym dôvodom je, že sa jedná o zložitú prácu, preto ho nie je možné určiť. Po zozbieraní a vyhodnotení dát to však v Silverstone môže byť inak a táto direktíva by mohla vstúpiť do reálneho života.

„Pokyny v technickej direktíve boli chybné. Jej časť, teda stanovenie meradla, nebola ani riadne aplikovaná. Takisto ďalšie kotviace lanká neboli na žiadne z áut namontované. Takže nakoniec veľa hluku pre nič,“ povedal Binotto.

Kotviace lanká sú ďalšou zmenou, ktorú FIA v ostatnom období tímom povolila a toto taktiež vyvolalo búrku nevôle. Táto zmena totiž mohla výrazne pomôcť len Mercedesu. Nesmierne však rozčúlila napríklad tím Alpine a jej šéf Otmar Szafnauer hrozil protestami. Francúzsky celok vyjadril nesúhlas už keď FIA povolila prvé kotviace lanko, tvrdil, že inžinieri strávili nad spevňovaním podlahy množstvo práce a potom FIA takto na poslednú chvíľu zasiahne?

Mercedes bol nakoniec jediným tímom, ktorý toto ďalšie kotviace lanko aj namontoval, hoci do pretekov s ním napokon nenastúpil. Ostatná deviatka stajní tak neučinila. Dôvod je podľa Binotta jednoduchý, nikto na to nebol pripravený.

Toto Wolff síce novinárom tvrdil, že inžinieri Mercedesu pripravili túto úpravu v noci zo štvrtka na piatok, avšak jeho kolega z Ferrari mu túto historku neverí a naznačil, že tento tím vedel o vydaní technickej direktívy s predstihom.

„Toto Wolff hovorí, že to urobili cez noc. Ja môžem povedať len toľko, že vo Ferrari by sme niečo také nedokázali. Bezpochyby som teda prekvapený, ako dobre to tento tím dokáže,“ povedal Binotto s dávkou irónie.

„Asi mi nezostáva iné, než veriť tomu, čo hovoria,“ uzavrel šéf Ferrari.