logo F1online.sk

Binottovi sa nepáči, ako riaditeľstvo pretekov ohlásilo výjazd safety caru

Bezpečnostné vozidlo, safety car
© FOM
Milan Kubala
Milan Kubala20. 6. 2022

Výjazd bezpečnostného vozidla vždy niekomu pomôže a inému uškodí. Úlohou riaditeľstva pretekov je totiž primárne postarať sa o bezpečnosť všetkých účastníkov a až v druhom rade o to, aby neutrálna fáza čo najmenej zasiahla do priebehu veľkej ceny. Mattiovi Binottovi sa však aj tak nevidí, ako Eduardo Freitas ohlásil výjazd Bernda Mayländera na trať.

Júki Cunoda na konci 48. kola zamieril k svojim mechanikom. Keď však vyrážal z boxovej uličky a zablokoval svoje kolesá, nehode už nedokázal zabrániť. V prvej zákrute okamžite začali viať žlté vlajky, no riaditeľstvu pretekov trvalo približne 40 sekúnd, kým vyhodnotilo, že Cunodov monopost nebude možné stiahnuť z trate bez výjazdu bezpečnostného vozidla.

Ferrari chcelo využiť jeho prípadný výjazd a zastaviť. Carlos Sainz sa však rýchlo blížil k poslednej šikane a tabuľa SC sa nie a nie rozsvietiť.

Keď riaditeľstvo pretekov konečne povolalo na trať safety car, podľa Binotta inžinierovi zostávala jediná sekunda, aby Sainzovi prikázal zamieriť do boxov.

Ako vidieť aj zo Sainzovho pohľadu, našťastie sa rozhodol zamieriť od boxov o zlomok sekundy skôr, ako mu dal taký pokyn inžinier. Keby sa však riaditeľstvo pretekov oneskorilo o dve-tri sekundy, Sainzova šanca zastaviť by bola nenávratne preč, no nie Verstappenova.

Pozn. Vysielačka na F1TV má niekoľkosekundové oneskorenie.

“Podľa mňa trvalo veľmi dlho, kým sa rozhodli pre bezpečnostné vozidlo,” vyhlásil nespokojný Mattia Binotto v nedeľu po pretekoch. “V tej chvíli Carlos viedol preteky a bezpečnostné vozidlo bolo povolané, keď už bol na konci rovinky pred poslednou zákrutou.”

“Tím zareagoval veľmi dobre, rovnako tak samotný pilot a zašiel do boxovej uličky. Myslím, že na reakciu sme mali len jednu sekundu, no za tú sekundu sme aj zareagovali. Bez takých dobrých reflexov by sme to mali veľmi ťažké a Carlos by sa ocitol v náročnej situácii. Potrebujeme skrátka ráznejšie rozhodovanie. Z môjho pohľadu to trvalo veľmi dlho,” pokračoval švajčiarsko-taliansky inžinier.

Carlos Sainz po pretekoch zhodnotil, že keby na trať nevyšlo bezpečnostné vozidlo, líderskú pozíciu by si pred Maxom Verstappenom dokázal postrážiť. Mattia Binotto si nie je taký istý tým, že bez safety caru by sa jeho pilot ocitol vo výhodnejšej pozícii.

“Vieme, že aby sa ubránil, na trati by musel byť veľmi rýchly, musel by jedno kolo odjazdiť minimálne za 1:17,4 alebo 1:17,3, pretože aj Max za ním bol veľmi rýchly. Bezpochyby by to bolo veľmi tesné,” analyzuje Binotto. Posledné kolo pred oznámením safety caru Sainz zajazdil za 1:17,508. Tým pádom by ešte musel pridať.

“Vyhodnocovali sme, či máme zostať na trati alebo zastaviť, aby sme sa uchránili aj pred Lewisom, ktorý bol na čerstvých gumách veľmi rýchly. Veľmi podrobne sme monitorovali celú situáciu. Myslím si, že vyniesť nejaký verdikt a povedať, ako by sa tie preteky skončili bez safety caru, by bolo veľmi ťažké,” odmietol špekulovať šéf Maranella.

Tak či onak, Carlos Sainz si za víkend v Kanade vyslúžil od svojho tímu pochvalu, hoci fanúšikom Scuderie sa jeho predvedený výkon málil. “Mal dobré preteky a dobrú rýchlosť. Dobre sa mu darilo, v aute má čoraz viac sebavedomia, čo postupne dokazuje,” hovorí Binotto. “Je len otázka času, kedy pôjde úplne na hrane. Som veľmi spokojný s jeho jazdou. Na konci po safety care mal pár pokusov. Skončil druhý, ale podľa mňa sa potvrdzuje, že na víťazstvo potrebujete mať dokonalý víkend. Tento súboj je veľmi tesný.”

Ten dokonalý víkend sa Ferrari nepodarilo dosiahnuť, zrejme s prispením kvalifikácie. “Možno sa to pokazilo už v kvalifikácii. Mohol byť bližšie či dokonca skončiť pred ním. To by zmenilo situáciu, ale celkovo som s Carlosovým víkendom spokojný.”

Jediná škoda, že vpredu nebol Charles Leclerc, ktorý si konzistentne dokáže udržiavať lepšie tempo ako jeho tímový kolega. Dokázal by on Verstappena prekonať? “To je otázka na štýl čo by bolo keby, ale Carlos útočil na Maxa. Ak sa to podarilo Carlosovi, dokázal by to aj Charles,” dodáva 52-ročný Binotto. “V pretekoch sme mali dobré tempo, veď sme s nimi bojovali. Keď sa dokážete držať za niekým a tak blízko, ukazuje to, že máte dobré tempo, možno ešte lepšie.”