logo F1online.sk

Steiner sa rozpovedal o problémoch spôsobených haváriami: Takto to ďalej nejde

Mick Schumacher, rozpolený monopost po nehode
© LAT Images/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 6. 2022

Pokračujúce nehody dostali pilota Haasu Micka Schumachera v ostatných dňoch pod väčší tlak a čelil tiež nelichotivej kritike. Nelichotivé ohlasy vyšli dokonca aj z tábora vlastného tímu, čo je vo Formule 1 zakaždým považované za budíček. V Baku si s novinármi pohovoril šéf stajne z Banbury Günther Steiner, ktorý sa extenzívne vyjadril o tom, aké komplikácie opakujúce sa nehody spôsobujú.

Tvrdá nehoda v kvalifikácii v Džidde, kolízia so Sebastianom Vettelom v Miami a hodiny v Monaku. Všetky tieto tri nehody Micka Schumachera prinútili Haas investovať finančné prostriedky, zohnať náhradné diely a tvrdo pracovať na opravení monopostu. Šéf stajne dal tento týždeň jasne najavo, že takto to jeho tím nebude schopný zvládať donekonečna.

„Takto to skrátka ďalej nejde a on to vie,“ povedal Steiner. „Samozrejme, že chce získavať body, no keď auto pošlete do múra, tak body nezískate. Ja za ním však nechodím a nehovorím mu, že by búrať nemal, veď on to sám vie. Nikdy som nič také nerobil, pretože si myslím, že piloti sami dobre vedia, že by sa takýmto haváriám mali vyhýbať.“

„Skrátka musíme počkať a uvidíme, ako to pôjde ďalej. Momentálne musíme vyriešiť veľa vecí.“

„Tento šport je veľmi súťaživý a je jednoduché šliapnuť mimo a spôsobiť veľké škody, najmä na tratiach ako je Monte Carlo, Džidda, Baku, Montreal alebo Singapur. Musí sa tomu prispôsobiť, aby sa mu nestalo to, čo sa stalo v Monaku,“ hovorí Steiner.

„Nie je to však tak, že mu päťkrát hovorím, aby to zlepšil. Podľa mňa to totiž takáto vec dokáže ešte zhoršiť,“ dodal.

Ten pridal ďalšiu zaujímavú informáciu, a síce, že Haas už prekročil limit škôd, ktoré si v sezóne 2022 mohol dovoliť. „Áno, už sme to prekročili, stalo sa tak v Džidde,“ povedal Steiner.

Ten však odmieta, že by svojmu zverencovi dával prednášky o tom, o koľko peňazí na opravách už svoj tím pripravil, keďže by to neprinieslo nič dobré. „Hovorili sme o tom, ale ja mu odmietam vysvetľovať, koľko to stálo alebo ako potrebujem riadiť tím. Mick číta, čo vy novinári píšete, potom príde za mnou a pýta sa, či to skutočne bolo toľko a toľko peňazí. Odpovedám mu, že neviem, pretože ja som nič také nepovedal. Je to len odhad, ale áno, takáto nejaká suma to je,“ hovorí šéf Haasu.

Tirolčan tiež vysvetlil, že veľké výdaje za škody a v dôsledku toho aj možné prekročenie rozpočtového stropu, sú skôr obavou väčších tímov. Keďže Haas nemíňa celých 140 miliónov dolárov, nemusí sa obávať rozpočtového stropu.

„Nie, ten pre nás nie je problém, pre nás je problém rozpočet ako taký. Určite teda nie je dobré, keď máte ďalšie výdaje. Navyše, ďalším problémom je pre nás rýchlosť, akou sa náhradné diely vyrábajú,“ hovorí Steiner.

„V Dallare pracujú dňom i nocou, aby sme mali dostatok náhradných dielov a mohli ďalej jazdiť. Peniaze sú zakaždým problém, pretože za tieto diely musíte zaplatiť, ale tým väčším je potreba mať k dispozícii dostatok dielov.“

„Nemáte päť foriem na výrobu kapoty. Máte len jednu formu a výroba takého dielu nejaký čas trvá. Bola to teda výzva, ale Dallara odviedla naozaj dobrú prácu,“ hovorí šéf Haasu.

„Pokiaľ ide o zavesenie, tak nám pomohlo Ferrari, pretože tento diel nám už taktiež začal dochádzať, keďže ho nestíhajú vyrábať. Okrem toho je to len otázka rozpočtu, nakoľko nemôžete míňať peniaze, ktoré ani nemáte,“ dodal Steiner.

Ten tiež dostal otázku, či tieto nehody mohli mať nejaký vplyv aj na finančné prostriedky určené na vývoj a aktualizáciu monopostu. „Nie, takto to vyčísliť nejde. Musíte sa skrátka pokúsiť ušetriť niekde inde,“ hovorí Tirolčan.

„Neexistuje jediná vec, ktorú by ste kvôli tomu museli obetovať. Stále sme len na začiatku sezóny, takže dúfate, že budete môcť ušetriť niekde inde. Ak to však bude takto pokračovať, dôjde vám čas aj peniaze,“ dodal.