logo F1online.sk

Helmut Marko: Leclerc mal dostať za to váženie trest

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala28. 5. 2022

Nechýbalo veľa a domáce prekliatie Charlesa Leclerca mohlo pokračovať, ba keby v Monaku rozhodoval za FIA Helmut Marko, zrejme by aj pokračovalo. Športový poradca Red Bullu je presvedčený, že pilot Ferrari mal dostať penalizáciu za to, že okamžite nezastavil pri váhe v boxoch.

Riaditeľstvo pretekov si počas každého tréningu aj kvalifikácie náhodne vyberie jazdcov, ktorých následne volá na váženie. V stiesnenej monackej boxovej uličke sa táto váha nachádza hneď na začiatku, a tak sa Charlesovi Leclercovi stalo, že si nevšimol pokyn, aby sa pri nej zastavil.

Ferrari si následne uvedomilo, že nad ich pilotom visí hrozba trestu. Za vynechanie váženia totiž komisári môžu udeliť viacero trestov, z ktorých každý by takmer určite zmaril všetky víťazné nádeje Charlesa Leclerca. Tím ho preto zatlačil späť na váhu, kde sa inšpektori FIA pustili do práce.

Podľa Helmuta Marka z Red Bullu to nebolo v poriadku, keďže Leclerc nezastavil okamžite. “Keby sme toto penalizovali konzistentne, teda rovnako ako v juniorských kategóriách, tak by za to padol drastický trest,” uviedol pre televíziu ORF.

“On prešiel okolo. Na aute nič nezmenili, ale podľa pravidiel by mal dostať trest,” trvá na svojom športový poradca červených býkov. “Neželám mu to, pretože v Monte Carle mal už kopu smoly, ale nemyslím si, že takéto zatlačenie ho späť by zmazalo jeho priestupok.”

Komisári neoznámili, že by Charlesa Leclerca išli vyšetrovať. Red Bull by mohol zareagovať a podať protest, no podľa Helmuta Marka to neurobí. “Nemyslím si, že by sme potrebovali zasiahnuť. Bolo to veľmi jasné. A ďalšie tímy za ním budú mať tiež záujem na tom posunúť sa vyššie poradím. My oficiálne nebudeme robiť nič.”

Je otázne, či sa do tohto boja niekto bude chcieť pustiť. Helmut Marko bude totiž jedným z mála, kto si myslí, že Leclercov prehrešok by si zaslúžil penalizáciu. V článku 35.1.b) Športových pravidiel F1 sa totiž píše nasledovné: “Komisárom bude nahlásený každý jazdec, ktorý po výzve nezastaví a auto nedovezie do garáže FIA, alebo ak sa na danom aute bude pracovať pred tým, ako sa vráti do garáže FIA.”

“V prípade porušenia týchto pravidiel ohľadom váženia monopostov môžu komisári udeliť jazdcovi trest v podobe straty toľkých priečok, koľko uznajú za vhodné, alebo ho diskvalifikovať zo šprintu alebo pretekov,” píšu tvorcovia pravidiel.

Mechanici Ferrari však na monoposte Charlesa Leclerca vôbec nepracovali, len ho začali tlačiť smerom k začiatku pitlane. V tomto sa líši Leclercov prípad od Pierra Gaslyho z VC Azerbajdžanu 2019 alebo Sergia Péreza z VC USA 2019. Obaja museli vyštartovať z boxov, keďže mechanici už začali pracovať na monopostoch, napríklad začali vymieňať pneumatiky.

Na rozdiel od tejto dvojice sa už v minulosti trestu vyhli Sergio Pérez, Nico Hülkenberg a Charles Leclerc, ktorí zhodou okolností v Monaku 2019 prehliadli výzvu na váženie. Tímy to však okamžite spozorovali a monoposty skrátka začali tlačiť späť.

“Tu je to náročné, pretože ja ani netuším, kde sa ten panel nachádza, či je napravo, alebo či je naľavo. Ale je veľmi ďaleko vpravo alebo vľavo a vy sa nepozeráte tým smerom,” vysvetlil Leclerc.“V skutočnosti som vôbec nezbadal, že ma zavolali na váženie. Našťastie si tím všimol tento alarm a povedal mi, aby som zastavil. Zatlačili ma. Nebolo to zrovna skvelé, keďže som sa dostal do rovnakej sekvencie jázd ako ostatní, ale dostali sme sa z tejto náročnej situácie.”

FOM/Screenshot