logo F1online.sk

Haas vypálil súperom rybník, predstavil najlacnejšie vylepšenie

Kevin Magnussen
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala22. 5. 2022

Alfa Romeo nasadila dovedna osem komponentov novej špecifikácie, Haas ani jeden. I napriek tomu sa americkej stajni podarilo prebojovať do prvej desiatky hneď s dvomi autami, zatiaľ čo z Alfy to dokázal len Valtteri Bottas. V Hinwile sú s vylepšeniami spokojní, no keď zistia, čo spravil Haas, zrejme sa budú chytať za hlavy.

Švajčiarsky tím si do Španielska priviezol až osem komponentov úplne novej špecifikácie. Celý vývoj istotne stál nemalé peniaze, no i napriek tomu nedokázal poraziť Haasy v kvalifikačnom dueli o to, kto sa dostane do Q3 s väčším počtom monopostov. Kevin Magnussen stratil na Valtteriho Bottasa len jednu desatinku sekundy, nuž a duel tímových dvojok jasne vyhral desiaty Schumacher. Čou bol v Q2 najpomalší zo všetkých, aj keď treba pripomenúť, že z noviniek dostal len polovicu.

Zaujímavý je však fakt, že Haas podľa reportu, ktorý odovzdal FIA, cez víkend nepriniesol žiadne vylepšenie. To napokon nebola stopercentná pravda. Aj tím Günthera Steinera spravil krok vpred, a to dokonca za úplné drobné v porovnaní so súpermi.

Šéf Alfy Romeo Frédéric Vasseur však nevidí dôvod, prečo by Alfa Romeo nemala minúť väčšinu svojho rozpočtu hneď na začiatku. Čím viac pretekov bude jazdiť s novinkami, tým viac z nich dostane a tým dlhšie sa bude tešiť výhode.

“Ak majú naši inžinieri dobré nápady a tím ich dokáže implementovať, prečo by sme mali čakať ďalšie tri veľké ceny?” pýta sa Frédéric Vasseur. “To by sme sa v podstate vzdali šance mať na troch veľkých cenách lepšie auto. My chceme už teraz zbierať ovocie našej práce, pretože plánujeme čoskoro prepnúť vývoj na rok 2023.”

Papierové predpoklady hovoria, že nové predné a zadné krídlo, predné i zadné závesy, podlaha, zrkadlá, kryty motora a chladiace otvory zrýchlia monopost C42 o štyri desatiny sekundy. Na Haas a jeho extrémne lacné vylepšenie to nestačilo.

“Kde sú všetci ostatní, ktorí sa tu objavili so spolovice novými monopostmi?” uťahuje si z konkurencie náramne spokojný Günther Steiner. “Nám sa s ničím podarilo dosiahnuť viac ako im. Tomuto hovorím efektivita.”

Americký tím predstavil naoko neviditeľnú novinku: jemne upravenú podlahu. Tá sa z pohľadu špecifikácie nelíši od predchodcu, len je podstatne pevnejšia. Jej hmotnosť teda o čosi narástla, ale ukázalo sa, že to stálo za to.

Jej okraje sa prestali ohýbať a poskakovanie zmizlo. “So svetlou výškou sme vedeli ísť nižšie a nižšie a auto bolo rýchlejšie a rýchlejšie. Inžinieri tomu sami nemohli uveriť,” prezradil Steiner. Kevin Magnussen dopĺňa: “Dobré nastavenie niekedy prinesie viac než ten najväčší balík noviniek.”