Alpine nahneval trest pre Alonsa, chce hovoriť s FIA
Fernando Alonso po pretekoch prišiel aj o tie dva bodíky, ktoré mu zostali po prvej päťsekundovej penalizácii. Komisári sa mu totiž rozhodli udeliť hneď ďalšiu, nad čím v Alpine krútia hlavami azda ešte dnes. Šéf stajne Otmar Szafnauer tvrdí, že FIA by mala v podobných prípadoch intenzívnejšie komunikovať s tímami. S kompetentnými si chce pohovoriť.
Tri kolá pred koncom pretekov si Fernando Alonso skrátil kritizovanú šikanu. Zrejme netušiac tým pomohol svojmu kolegovi a uškodil Mickovi Schumacherovi, ktorý zrazu prišiel o DRS. Čo je však dôležitejšie, podľa komisárov získal výhodu aj on sám.
Po skrátení si trate Alonso odjazdil najrýchlejší prostredný sektor celých pretekov. V okamihu sa jeho strata na Bottasa zmenšila o 0,9 sekundy a náskok na Schumachera sa zväčšil o sekundu. Španiel síce neskôr na rovinke dvakrát ubral plyn, ale z dostupných časov sa dá vyčítať, že ešte pár desatiniek mal vyčkať.
Pád na jedenáste miesto spôsobený ďalším trestom označil výkonný riaditeľ Alpinu Laurent Rossi za neférový, nuž a ďaleko od týchto slov nemal ani šéf stajne Otmar Szafnauer. “Na nasledujúcej veľkej cene musíme s FIA hovoriť. Potrebujeme mať v tejto veci jasno. Potrebujeme, aby existoval nejaký spôsob povedať nám: Pozrite sa, musíte vrátiť viac času.”
Podľa predsezónnych usmernení riaditeľa pretekov Nielsa Witticha je sám pilot, resp. jeho tím zodpovedný za to, aby vrátil celú výhodu, ktorú získal výjazdom mimo trať. To sa ľahko vykoná, ak jazdec výjazdom získa pozíciu na úkor súpera, no ako mohol Alonso v kokpite vedieť, či ešte musí spomaliť o dve-tri desatinky?
Alpine má zato, že Alonso spravil maximum, aby sa vzdal získanej výhody. Ak bola FIA presvedčená, že to nebolo celkom v súlade s pravidlami, mala to tímu oznámiť a Alonsa požiadať, aby dal ešte na moment vydýchnuť plynovému pedálu.
“Ak vyjdete mimo trať a získate výhodu tým, že niekoho predbehnete, tak sa to rozhoduje ľahko: musíte pozíciu vrátiť. Avšak pri takejto situácii, keď sú všetci za vami, to vyhodnotíte podľa čoho? Potrebujete spätnú väzbu,” trvá na svojom Szafnauer. “Myslím si, že potrestať ho bolo totálne neférové.”
“Tí chlapci boli za ním a za ním aj zostali. Za čo ho teda trestajú? Pretože bol trošku popredu. Ak je len minimálne vpredu, tak ho prinúťte to vrátiť, ale nedávajte mu pre dve, tri alebo štyri desatiny päťsekundový trest,” znie z Alpinu. “Keď sa Fernando dostal na cieľovú rovinku, dvakrát výrazne ubral. Neviem, či vrátil celú výhodu alebo väčšinu, ale vrátil toho dosť. A keď on jazdí v aute, mal by sa ešte zamýšľať, či vrátil všetko, či vrátil niečo…”
Za drobnosť päť sekúnd, za kolíziu nič
Szafnauerovi prekáža aj to, že výrazne väčšie prehrešky zostali nepotrestané, zatiaľ čo Alonso za drobný priestupok zaplatil stratou dvoch bodov. Jedným príklad za všetky je kolízia Micka Schumachera so Sebastianom Vettelom.
“Piloti sa mnohokrát dopustia chyby, keď vchádzajú do šikany. Monako je príkladom. Koľkokrát jazdci vyšli z tunela a skrátili si tú šikanu?” rečnícky sa pýta Szafnauer. “Nerobia to naschvál. Skrátka na to tlačia a ku koncu pretekov im odchádzajú pneumatiky, odchádzajú im brzdy.”
“Dokonca aj dvojnásobný majster sveta, akým je Fernando, môže spraviť chybu. Potom teda vrátil ten čas, spravil to čo najlepšie, ako vedel, a dostal takýto trest. Podľa mňa to nie je správne.”
“Pozrite, nevrazil Mick Schumacher do Vettela, keď bol na bodovanej pozícii a nevytlačil ho z trate? Dobre teda, aký trest dostal Vettel alebo Schumacher? Žiadny,” dodal 57-ročný Rumuno-Američan namosúrene.