logo F1online.sk

Výkon ma nezaujíma, hovorí nový šéf motorárov Renaultu

Esteban Ocon
© XPB Images/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 4. 2022

Aké je aktuálne rozloženie síl v štartovom poli? Do akej miery je za výkonnosť jednotlivých tímov zodpovedný motor, šasi alebo aerodynamika? Tieto otázky sú vo Formule 1 aktuálne prakticky neustále a s príchodom nových pravidiel je na nich nesmierne ťažké odpovedať. V tíme Alpine však pripomínajú, že najdôležitejšie je mať konkurencieschopný balík celkovo. Je zbytočné mať o desať koní naviac, keď tým skompromitujete vyváženie či aerodynamiku monopostu, čo vás reálne stojí viac času než prinesie tých desať koní.

Francúzsky celok nepochybuje o tom, že nová pohonná jednotka, ktorá nasleduje koncept Mercedesu a Hondy, predstavuje výrazný posun vpred. Inžinieri vo Viry sa rozhodli rozdeliť turbínu turbodúchadla a kompresor, čo prináša benefity ani tak po stránke výkonu, ale skôr vyváženia a aerodynamiky.

Za vedenie motorárne Renaultu najnovšie zodpovedá nový výkonný riaditeľ tímu Bruno Famin, ktorého Laurent Rossi angažoval v zime v rámci ďalších štrukturálnych zmien v Enstone a Viry. Nový šéf rezolútne vyhlásil, že ho preteky o čo najvyšší výkon nezaujímajú. Jeho cieľom vraj nie je mať najvýkonnejší motor vo Formule 1.

„Ak mám povedať úprimne, tak ma to nezaujíma. Čo ma zaujíma, je výkonnosť monopostu,“ prehlásil Famin, ktorého cituje Autosport.

„Pokiaľ ide o našu pohonnú jednotku, tak sme prijali určité rozhodnutia, ktoré boli podriadené úsiliu postaviť čo najlepšie auto. Možno sme na dynamometri mohli dosiahnuť lepšie čísla, ale samotné auto by vo výsledku bolo pomalšie.“

„Miesto toho bol monopost A522 navrhnutý s motorom, ktorý vznikol s úsilím dosiahnuť najlepší kompromis a postaviť najlepšie auto. Takto budeme pracovať aj naďalej,“ dodal Famin.

Ako sme už uviedli, nová pohonná jednotka označená ako Renault E-Tech RE22, prijala riešenie Mercedesu a Hondy, keď sa inžinieri vyslovili v prospech rozdelenia turbíny turbodúchadla a kompresoru. Jedná sa o dosť významnú zmenu, ktorá však má priniesť patričné ovocie.

„Tento koncept je dobrým príkladom toho, o čom hovorím. Takto máme oveľa lepší balík. Toto rozhodnutie sme prijali v spolupráci s továrňou v Enstone, ale nie je jediné,“ vysvetľuje Famin.

„Je to jeden z príkladov toho, ako môžete zlepšiť váš balík aj s prihliadnutím na aerodynamiku alebo ťažisko a vo výsledku postaviť lepšie auto – pretože monopost tímu Alpine dosiahne výsledky a získa body,“ dodal Famin.

Toho Laurent Rossi ulovil priamo zo štruktúr FIA, kde pracoval tri roky. Predtým bol technickým riaditeľom Peugeotu, kde patril k hlavným strojcom úspechu francúzskej automobilky na 24 hodín Le Mans. Jeho pracoviskom sa teraz stala motoráreň Renaultu vo Viry-Chatillon.

„Pokračujeme v investíciách do našich zariadení. Máme úplne novú budovu, kde sa pracuje na montáži pohonných jednotiek pre F1. Renovuje sa taktiež prízemie historickej budovy (pôvodne bola postavená už v roku 1976, pozn. red.). Okrem toho pokračujeme v investíciách do nových zariadení, nových dynamometrov a ďalších vecí, ktoré potrebujeme, aby sme sa pripravili na vývoj ďalšej generácie,“ povedal Famin.

Súvisiace články