logo F1online.sk

Podľa Szafnauera je motor Renaultu „do desiatich koní“ od najlepších

Fernando Alonso
© Twitter/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 4. 2022

Najdôležitejšie komponenty pohonnej jednotky sú od 1. marca zmrazené a úpravy je možné robiť už len v rámci zlepšenia spoľahlivosti. Bolo teda nesmierne dôležité, aby inžinieri posledný rok pracovali nielen na nových pravidlách, ale aj na motore, ktorý tiež bolo potrebné prispôsobiť na nové ekologickejšie palivo a zároveň z neho dostať čo najviac výkonu. S tým sa francúzsky Renault v priebehu hybridnej éry dosť trápil, no šéf jeho pretekárskeho tímu Otmar Szafnauer teraz sebavedomo hlási, že je to už minulosť.

Alpine vraj má vo svojich útrobách jednu z najlepších pohonných jednotiek na rošte. Inžinieri vo Viry-Châtillon navyše prišli s novým konceptom, ktorý je výhodnejší aj z mechanického hľadiska. Prácu svojich kolegov pochválil aj ich šéf.

„Myslíme si, že sme po stránke motora urobili krok vpred,“ prehlásil Otmar Szafnauer, ktorého cituje Motorsport.com. „Sme v rozsahu do desiatich koní od najlepšieho a výkonnostne niekde uprostred poľa.“

„Podľa mňa odviedli vo Viry brilantnú robotu. Teraz je na nás, aby sme pokračovali vo vývoji samotného auta,“ hovorí rumunský rodák.

„Vďaka tomu môžeme úzko spolupracovať s motorovým oddelením na vylepšeniach šasi, ktoré nám umožní vykonať zmenená architektúra pohonnej jednotky,“ dodal Szafnauer.

Netreba však zabúdať na spoľahlivosť. Fernando Alonso totiž mal technické problémy na všetkých troch doterajších podujatiach. Španielov výsledok v Bahrajne vraj skompromitovali komplikácie s motorom, ktorý tím pred Saudskou Arábiou vymenil. Tam „El Nano“ pre poruchu nedokončil a do tretice prišiel problém aj v austrálskej kvalifikácii.

Kým „saudskoarabský“ motor je už definitívne na odpis, ten „bahrajnský“ je vraj po preskúmaní v poriadku a pripravený vrátiť sa do boja.

„Jednalo sa len o preventívnu výmenu. Chceli sme vyskúšať niektoré veci na dynamometri a testy dopadli dobre,“ prezradil Szafnauer. „Tento motor tak nasadíme znovu. Druhý je však, bohužiaľ, nenávratne zničený. Mohlo za to čerpadlo, ktoré síce nie je súčasťou spaľovacieho motora a môžete ho vymeniť, no motor sa prehrial a je zničený.“

Čo sa však stalo Alonsovi v Austrálii? Opäť za to mohol problém so spaľovacím motorom. Našťastie pre Alpine, Fernanda pripravil „len“ o výsledok a nie o ďalší motor. „Bol to piestny krúžok v olejovom tesnení,“ vysvetlil Szafnauer. „Piestny krúžok sa uvoľnil a olej vytiekol. Kvôli takémuto prípadu má motor bezpečnostný systém, ktorý má za úlohu motor ochrániť. Ak nastane pokles tlaku oleja, aktivuje sa a to sa aj stalo. Poruchu sme opravili výmenou piestneho krúžku.“

Zatiaľ sa obeťou podobných problémov stal len Alonso, kým sezóna Estebana Ocona je nateraz pomerne hladká. Avšak aj Francúz mal v Austrálii komplikácie a tím ho cez vysielačku vyzýval, aby svoj motor čo najviac chladil.

„Bolo to kvôli tomu, že jazdil v DRS-vláčiku. Keby mal pred sebou čerstvý vzduch, nepotreboval by to. Ak by ste prispôsobili váš balík jazde v DRS-vláčiku, monopost by mal príliš veľký odpor vzduchu. Ak teda chcete byť konkurencieschopní, radšej budete vychádzať zo zákrytu alebo dáte na konci rovinky skôr nohu dolu z plynu. Museli sme to Estebanovi povedať, keďže to nevedel,“ vysvetlil Szafnauer.

Súvisiace články