FIA reaguje na kritiku pomalého safety caru, nelimitujú ho vraj možnosti auta | Magazín F1 - F1online.sk

FIA reaguje na kritiku pomalého safety caru, nelimitujú ho vraj možnosti auta

fotka k článku undefined
zdroj: Twitter/FIA

Nebolo Aston Martinu, ktorý by si v Austrálii počínal dobre. Po katastrofickom víkende pre samotný tím čelil kritike aj safety car tejto automobilky. Nie je žiadnym tajomstvom, že Aston Martin Vantage, ktorý na polovici podujatí slúži ako safety car, má omnoho menší výkon než jeho kolega z dielne Mercedes-AMG. FIA však akúkoľvek kritiku rázne odmietla.

Nie je zvykom, aby Medzinárodná automobilová federácia oficiálne reagovala na takéto sťažnosti, ktoré určite nie sú ničím novým. Ktovie, možno to pod novým vedením tak bude.

Teraz k tomu, čo sa stalo. V Austrálii musel Bernd Mayländer vyjsť na trať dvakrát, pričom si jeho pomalá jazda vypočula kritiku, najmä zo strany Maxa Verstappena. Safety car vraj išiel príliš pomaly a tvrdé pneumatiky na monopostoch za ním celkom vychladli. Pri tejto rýchlosti skrátka nebolo možné udržať v nich teplotu.

„Ono je ako korytnačka, to je neuveriteľné. Ísť s tým autom na protiľahlej rovinke 140 km/h, keď tam už nie je žiadne poškodené auto — nerozumiem, prečo musíme jazdiť tak pomaly. Musíme to preskúmať, bezpečnostné vozidlo Mercedesu je vďaka tej extra aerodynamike rýchlejšie,“ prehlásil holandský pretekár.

„Aston Martin je naozaj pomalý. Potrebuje mať viac gripu, pretože naše pneumatiky boli také studené, že boli ako z kameňa. Keď sme šli do poslednej zákruty, videl som, že Charles je nedotáčavý, tak som si povedal, že trochu zvoľním a vyberiem si lepšiu stopu. Je však strašné, že takto jazdíme za bezpečnostným vozidlom,“ povedal Verstappen.

Na tieto slová sa FIA rozhodla reagovať oficiálnou cestou a tvrdí, že rýchlosť Mayländera s výkonnosťou Aston Martinu Vantage nijak nesúvisela. Tieto slová však vyznejú trochu bizarne, keď si uvedomíme fakty.

„Vo svetle nedávnych vyjadrení na margo rýchlosti bezpečnostného vozidla by FIA rada zopakovala, že primárnou funkciou bezpečnostného vozidla určite nie je rýchla jazda, ale bezpečnosť jazdcov, maršalov a funkcionárov,“ uviedla FIA vo svojom stanovisku.

„Procedúry pri nasadení bezpečnostného vozidla berú do úvahy viacero cieľov, v závislosti od konkrétneho incidentu, vrátane požiadavky spojiť celé pole, bezpečne odstrániť jeho dôsledky alebo trosky a upraviť rýchlosť na trati v závislosti od konkrétnej činnosti prebiehajúcej v inej časti okruhu.“

„Rýchlosť bezpečnostného vozidla je diktovaná riaditeľstvom pretekov a nie je limitovaná možnosťami auta, ktorý je vysokovýkonným vozidlom pripraveným dvoma z najlepších svetových výrobcov, vybaveným vyrovnať sa s premenlivými podmienkami a riadený nesmierne schopným a skúseným jazdcom a spolujazdcom,“ tvrdí FIA.

„Dopad rýchlosti safety caru na výkonnosť áut nasledujúcim za ním je druhoradý, pretože je rovnaký na všetkých. Tí sú pritom povinní jazdiť bezpečne za každých okolností,“ dodáva federácia.

Nedá sa pritom ubrániť pocitu, že FIA sa týmto stanoviskom sama strelila do nohy. Áno, všetko, čo uviedla, je viac-menej pravda, avšak tieto slová znejú trochu bizarne, keď si uvedomíme reálne vyjadrenia všetkých zúčastnených.

„Aj som sa chcel posťažovať, ale potom som sa pozrel na to, ako sa safety car v zákrute šmýka. Nemyslím si, že by do toho mohol dať viac, tak som naňho nechcel vyvíjať ešte väčší tlak. Taká je skrátka realita. Určite však platí, že s terajšími autami je veľmi ťažké zohriať pneumatiky za safety carom,“ povedal pilot Ferrari Charles Leclerc na obhajobu vodiča bezpečnostného vozidla Bernda Mayländera.

Nemec mu neskôr verejne poďakoval. „Som si dobre vedomý kritiky zo strany jazdcov, ako napríklad Maxa Verstappena, ale nemohol som urobiť viac. Je pekné, že Charles si všimol, že to bolo absolútne na limite. Viac som urobiť nemohol.“

Takže áno, možno skutočný výkon vozidla nelimituje rýchlosť safety caru, ale je jasné, že riaditeľ pretekov v nedeľu od Bernda Mayländera nemohol požadovať rýchlejšiu jazdu, pretože jeho Aston Martin jednoducho viac „nevytiahne“.

Ktovie, možno sa FIA len snažila brániť Aston Martin, ktorý mal v Austrálii hororový víkend a kritiku si vypočul dokonca aj jeho safety car, aj keď je poháňaný motorom Mercedes.