Haas svoju „ruskú“ minulosť neľutuje | Magazín F1 - F1online.sk

Haas svoju „ruskú“ minulosť neľutuje

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/Haas

Z tímu Haas sa už nikto nebude posmievať a označovať ho ako „ruský“. Aktuálne so sebou nenesie ani stopu po najväčšej krajine sveta a má našliapnuté k veľmi vydarenej sezóne. Kým v posledných dvoch rokoch nazbieral Haas dokopy len tri body, po prvých pretekoch sezóny 2022 ich má desať. Jeho šéf Günther Steiner sa však do minulosti neobzerá s ľútosťou ani frustráciou, pragmaticky hovorí, že jeho tím sa snaží robiť tie najlepšie rozhodnutia v danom čase.

Mazepin von, Magnussen dnu. Po ruskej invázii na Ukrajinu začal tím Haas novú kapitolu svojej existencie. Ruské peniaze síce zatiaľ nenahradil uzavretím spolupráce s novým partnerom, ale všetko prebehlo tak rýchlo, že na to vlastne ani nebol čas.

„Za danej situácie sme nemali na výber, nebolo možné s Mazepinom pokračovať. Kritika, sankcie a všetko ostatné, skrátka by to nefungovalo,“ povedal Steiner na margo jazdeckej situácie pre BBC.

Mazepin sa síce zastrájal a nasadil vážny tón, no málokto ho bral vážne. A čo viac, už o štyri dni neskôr bola celá diskusia o jeho „prípade“ pasé. Otec a syn sa totižto dostali na sankčný zoznam Európskej únie a potom aj Spojeného kráľovstva. Za takejto situácie by si len ťažko mohol plniť povinnosti pilota Formuly 1.

„Toto rozhodnutie sme urobili ako tím a v najlepšom záujme tímu, pretože ten je našou najvyššou hodnotou, spoločne s ľuďmi v jeho vnútri. Tých sme skrátka nemohli vystaviť riziku,“ hovorí Steiner.

Jeho rozhodnutie spojiť svoje sily s Uralkali a najať Mazepina bolo veľmi nepopulárne a kritizované už na konci roka 2020, kedy to Haas oficiálne oznámil. Aj keď táto spolupráca neskončila a neprebiehala vôbec dobre, Steiner nič neľutuje. „Nie, neľutujem to. Také rozhodnutie sme vtedy skrátka prijali.“

„Potom sa však medzinárodná situácia zmenila a my sme sa rozhodli jednať. Myslím, že v oboch prípadoch sme prijali správne rozhodnutie. Môžete sa rozhodovať na základe aktuálnych okolností a presne to sme aj urobili,“ hovorí temperamentný Tirolčan.

Týmto vznikla vo financovaní tímu diera, ktorou však v Haase znepokojení nie sú. Niekoľkokrát verejnosť upokojili, že ich financovanie je stabilné a budúcnosť stajne mu nie je ohrozená. Navyše, tohtoročný monopost VF-22 vyzerá sľubne. K tomu má v kokpite vďaka Kevinovi Magnussenovi viac skúseností a viac kvality.

„Vieme, čoho je náš tím schopný. V našej tretej sezóne vo Formule 1 sme v Pohári konštruktérov skončili na piatom mieste. Ľudia sú pritom z väčšej časti rovnakí a títo za ten čas neohlúpli. Stále to dokážu,“ hovorí Steiner.

„V roku 2020 prišiel COVID, ktorý nás dostal do pozície, v ktorej sme boli v rokoch 2020 a 2021. V tomto roku sa pokúšame o comeback,“ dodal.