logo F1online.sk

Brawn o bočniciach Mercedesu: Toto sme nečakali

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala10. 3. 2022

Tvorcovia pravidiel a aj samotné tímy nás už dávno upozorňovali, že v novej sezóne budeme mať na trati dvadsať viac-menej rovnakých monopostov. Tieto predpovede sa však absolútne nenaplnili, stajne najmä v oblasti bočníc predstavujú unikátne riešenia. Mercedes prišiel s takým jedinečným konceptom, že zaskočil aj Rossa Brawna a Medzinárodnú automobilovú federáciu.

Mercedes sa rozhodol zoštíhliť svoje bočnice. Otvory chladenia sťaby otočil o 90 stupňov a prilepili ku kokpitu, vďaka čomu získal veľa priestoru na vonkajšej strane. V tábore strieborných šípov veria, že takéto riešenie im otvorí priestor v oblasti vstupu do podlahy. Práve tu je podľa nich najväčší vývojový potenciál. Vďaka tomu, že nebudú obmedzovaní bočnicami, chcú získať na konkurenciu cenné stotinky sekundy vo vývojových pretekoch.

Doposiaľ však nikto vrátane tvorcov pravidiel neuvažoval ako inžinieri Mercedesu, uznáva šéf efjednotky Ross Brawn. “Nie je možné dopredu predpovedať, aké kreatívne budú tímy, keď dostanú do rúk pravidlá. Majú tisícku inžinierov, ktorí na nich pracujú. Koncept Mercedesu sme bezpochyby nečakali. Je to extrémna interpretácia pravidiel a myslím si, že ohľadom tejto interpretácie vznikne intenzívna diskusia. Pri nových pravidlách je to bežné.”

Táto diskusia sa už rozbehla, Christian Horner sa vo štvrtok ráno nechal počuť, že krídlo, ktoré vzniklo okolo bočnej nárazovej štruktúry spolu s celým uchytením spätného zrkadla nevyhovuje pravidlám. Vraj nie je ani v ich duchu — Formula 1 chce minimalizovať odkláňanie vzduchu preč od monopostu.

FIA v týchto dňoch bude skúmať, či sa niekto nesnaží zmariť tieto úmysly. “Nech sa akokoľvek snažíte oklieštiť všetky možnosti — a verte mi, vylúčili sme stovky z nich —, vo Formule 1 sa vždy extrémne inovuje. My si teda kladieme otázku, či to nejako vplýva na ciele týchto pravidiel. Tímy zas chcú, aby si nikto pravidlá neinterpretoval spôsobom, ktorý je podľa nich nesprávny. V najbližších dňoch sa budeme o tom veľa baviť.”

“Prvotné dojmy hovoria, že zatiaľ sme nenarazili na nič, čo by nám robilo priveľké starosti v súvislosti s cieľmi týchto pravidiel,” upokojuje Brawn. Pravdou však je, že vlani FIA avizovala, že akékoľvek riešenia, ktoré by podkopávali ciele Formule 1, môžu byť zakázané, dokonca v priebehu sezóny.

To je veľmi citlivá téma, najmä ak také riešenie nebude vyslovene protirečiť technickým pravidlám. “Musíme byť féroví, ak niektorý tím príde s nápadom, s nejakou inováciou, nemali by sme ho hneď trestať. FIA však ako regulačný orgán tohto športu vie, čo presne sa deje. My ako F1 nevieme, my nemáme k dispozícii tieto informácie. Regulačný orgán vie, a myslím, že podľa nich je to OK.”

“Samozrejme, nejaký iný tím môže prísť a namietať proti niečomu, o čom FIA neuvažovala. Potom máte problém. Už veľakrát sme zažili situáciu, keď vy ste si mysleli, že váš nápad je OK a FIA s tým súhlasila. Potom však príde iná stajňa s novou perspektívou, o ktorej sa doteraz nepojednávalo a vytiahnu oprávnený argument. Som si teda istý, že sa o tom bude intenzívne diskutovať. Je to však ohromujúce — pri tejto sade pravidiel, o ktorej všetci hovorili, že je príliš obmedzujúca.”

Ako by vlastne vyzerala taká zmena v pravidlách uprostred sezóny? FIA sa bude opierať o novú Concordskú dohodu, ktorá hovorí, že už na také niečo nepotrebuje jednohlasný súhlas všetkých tímov. Ak FIA a Formula 1 súhlasí, zmenu pravidiel vie pretlačiť aj bez toho, aby prikývli šéfovia z celého padoku.

“Dôležité je, že sme zmenili spôsob riadenia F1. V minulosti ste na zmenu uprostred sezóny potrebovali súhlas všetkých, teraz vám stačí súhlas 80% z nich, pokiaľ súhlasia aj FIA a F1,” vysvetľuje. “Keď porozumieme interpretácii Mercedesu, potom budeme mať ucelenejší pohľad, budeme sa môcť pozrieť na dopady, na to, aký to bude mať efekt. Napokon budeme musieť postupovať podľa toho, čo presne sa píše v pravidlách, pretože ak s tým pôjdeme na súd, presne to sa bude posudzovať. A toto znenie vieme zmeniť, ak máme 80% väčšinu medzi tímami.”

“Ak nám teda niečo ušlo, tímy si uvedomujú, že také čosi by sa mohlo stať. A môže k tomu dôjsť aj uprostred sezóny. Uvidíme teda, ako sa to vyvinie,” doplnil Brawn.

Súvisiace články