logo F1online.sk

Alonso o autách: Nikomu z nás sa nepáčia

Fernando Alonso
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala10. 3. 2022

Nové monoposty vyzerajú lepšie a čo je dôležitejšie, mali by nám ponúknuť tesnejšie súboje na trati. Avšak, všetko má svoje za a proti. Fernando Alonso tvrdí, že z jazdeckého pohľadu nejde o žiadne terno, vraj sa nepáčia vôbec nikomu.

Prechod na osemnásťpalcové kolesá, návrat prísavného efektu a zjednodušenie systému odpruženia viedli k tomu, že autá sú položené veľmi nízko a nastavené veľmi tuho. Keďže opäť pribrali a vážia viac ako 795 kíl, jazda v nich Sebastianovi Vettelovi pripomenula “nákladiak”. Najmä v pomalých zákrutách, v ktorých je monopost naozaj neobratný.

“Teraz máte pocit, akoby ste išli rýchlejšie, pretože kanály v podlahe generujú v rýchlosti 300 km/h viac prítlaku,” vysvetľuje Fernando Alonso pre španielsky Forbes. “Znie to paradoxne, ale vďaka tomuto prítlaku sú rýchle zákruty ľahšie. V pomalých zákrutách je to veľmi namáhavé. Autá sú nižšie ako ich predchodcovia a majú veľmi tuhé odpruženie. Nikomu z nás sa nepáčia.”

“Ak sme na nejakom okruhu v roku 2021 jazdili kolá za minútu a sedemnásť sekúnd, teraz začíname na 1:22,0. Ak sa na to spýtate akéhokoľvek jazdca, povie vám, že najradšej by jazdil kolá 1:10,0. Máme ťažšie autá, ktoré majú aj menej koní kvôli zelenšiemu palivu,” pripomenul navýšenie podielu etanolu na desať percent.

Radosť z jazdy však teraz ide bokom a napokon — divákov pred televíznymi obrazovkami nezaujíma, aký pôžitok majú piloti v kokpite. Zaujímajú ich súboje, predbiehanie, akcia. Azda jej budeme mať viac.

Rodák z Ovieda okrem toho schvaľuje aj posun smerom k ekologickejším riešeniam. “Je to správna cesta. Formula 1 sa čoraz viac posúva k týmto technológiám a k rešpektu voči prostrediu. Z teoretického pohľadu si tieto autá budú vyrovnanejšie, a to vďaka takmer rovnakým súčiastkam, akými sú predné a zadné krídla. Nemáte tu veľa priestoru na vývoj. Pre šport je dobré, ak to bude vyrovnanejšie.”

A čo hovorí na nové pneumatiky? Alonso cez zimu vyhlásil, že zrejme bude mať miernu výhodu v porovnaní so súpermi, keďže sa s osemnástkami stretol v šampionáte WEC. “Teraz strácate grip oveľa rýchlejšie ako predtým. Viac sa mi páčili gumy z roku 2005, ale tie už neexistujú, takže som spokojný aj s tým, čo tu máme.”

Španielsky matador napokon ubezpečil, že po vyberaní titánových platničiek z jeho hornej čeluste je opäť “stopercentne” pripravený zaútočiť. Otázka znie, či mu to umožní jeho auto. “Spravili sme krok vpred, ale pravdou je, že ostatné tímy sa posunuli ďalej ako my. Začneme pomaly a uvidíme, ale po Barcelone si myslím, že niektorí naši rivali pracovali šikovnejšie ako my.”

Súvisiace články