Bolehlav menom rozpočtový strop ešte zhoršila inflácia, hovorí Wolff | Magazín F1 - F1online.sk

Bolehlav menom rozpočtový strop ešte zhoršila inflácia, hovorí Wolff

fotka k článku undefined
zdroj: Mercedes

Ekonomiku momentálne sužuje inflačná kríza, ktorú začínajú pociťovať aj najbežnejší spotrebitelia. Siaha tiež na príjmy investorov a podnikateľov. Ako jeden z prvých o jej dôsledkoch pre Formulu 1 prehovoril šéf Mercedesu Toto Wolff, ktorý sa obáva toho, že inflácia, rozpočtový strop a zle zvolený koncept nového monopostu, môžu pripraviť tímom v roku 2022 poriadne horúce chvíle.

Rozpočtový strop sa v porovnaní s minulým rokom znížil zo 145 na 140 miliónov dolárov. Nezdá sa to síce veľa, ale stajne sa môžu skutočne dostať do situácie, v ktorej budú musieť riskovať obchádzanie pravidiel alebo personálne zmeny. Napríklad vo Veľkej Británii, kde sídli aj tím Mercedes, dosiahla inflácia svoje tridsaťročné maximum a zvyšok Európy na tom je podobne.

„Bolo veľmi, veľmi náročné zorganizovať spoločnosť a celú organizáciu tak, aby sme sa vošli do 140-miliónového rozpočtového stropu,“ povedal Toto Wolff, ktorého cituje Motorsport.com.

„Vysoká inflácia znamená, že nielenže znižujeme svoj rozpočet o päť miliónov dolárov, ale sme v situácii, keď naozaj nedokážeme zvyšovať náklady a mzdy. To je extrémne bolestivé.“

„Na druhej strane musíte veľmi starostlivo zvážiť, do čoho pri svojom vývoji investujete každý dolár. V minulosti to bolo jednoduchšie, pretože ste sa mohli v honbe za výkonnosťou vydať rozličnými cestami. Dnes si musíte vybrať, ktorá z nich má najväčší potenciál a držať sa jej. Pre veľké tímy to prináša úplne odlišný spôsob fungovania,“ povedal Wolff.

Čo ak sa však ukáže, že tá „vývojová cesta“ je nesprávna? Už aj technický riaditeľ Mercedesu James Allison naznačil, že jednému či dvom tímom sa „podarí“ zvoliť celkom nesprávny koncept v rámci nových pravidiel. Tých podľa Wolffa čaká krušný rok 2022.

„Z technického hľadiska koncept zmeniť môžete. Pridajte k tomu však tlak, ktorý na vás vyvíja rozpočtový strop a následne skúste vaše auto fundamentálne zmeniť,“ hovorí Wolff.

„Všetko je naplánované, každý upgrade a jeho cena je naplánovaná. Naša schopnosť implementovať niečo kreatívne je v podmienkach rozpočtového stropu oveľa viac obmedzená,“ dodal rodák z Viedne.