logo F1online.skF1online.sk

Budú testy o hre na skrývačku? McLaren už teraz avizuje upgrade pre prvé preteky

McLaren, ilustračné
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl2. 2. 2022

Je bežné, že tímy na predsezónnych testoch nechcú ukazovať všetky karty. O to viac po veľkej zmene pravidiel. McLaren potvrdil, že pre prvé preteky v Bahrajne prinesie výrazný balíček vylepšení.

Vývoj MCL36 je vo Wokingu špecifický – pracuje sa pod tlakom rozpočtového stropu a s časovým stresom. „Bežne sme mohli prenášať či modifikovať časti z minuloročných áut, pri MCL36 sú však všetky úplne nové. Toto prináša tlak na naše zdroje a dodávateľský reťazec. Avšak práve v čase, keď máte pred sebou fixný termín, vidíte, ako ľudia dostávajú zo seba to najlepšie,“ povedal operačný riaditeľ Piers Thynne, ktorý je primárne zodpovedný za výrobné procesy v továrni.

V roku 2022 pracujú tímy pod rozpočtovým stropom vo výške 145 miliónov dolárov. Nielen v McLarene tomu musia prispôsobovať práce na novom monoposte. „Naša produkcia je tak štíhla ako len môže byť. V praxi to znamená, že vyrábame menej náhradných dielov. Zaručí nám to väčšiu flexibilitu pri zvažovaní vylepšení. Je to náročná rovnica, ale pri menšom počte jednotlivých častí budeme mať v rozpočte výraznejší priestor pre dodanie väčšieho výkonu.“ 

Obmedzenie finančných výdavkov núti všetkých v F1 hľadať podobné riešenia s cieľom dosiahnuť čo najväčšiu efektivitu. Neznamená to však, že by McLarenu hrozil akútny nedostatok náhradných dielov, ako to napríklad hrozilo v závere minulej sezóny Haasu. „Toto si vždy chránime, takže nikdy sa nestane, že by sme mali nedostatok náhradných dielov. Len ich budeme jednoducho vyrábať menej. Ak sme však v minulosti mohli mať päť alebo šesť dielov, teraz ich budeme mať päť, a tam, kde sme ich mohli mať štyri alebo päť, budeme mať štyri,“ pokračoval Thynne. Možno ešte viac vzrastie dôležitosť jázd na simulátore a príprava na preteky. Nastavenie monopostu úzko súvisí s jednotlivými časťami monopostu. Veľmi zjednodušene – zadné krídlo pre Monako s vysokým prítlakom a Monzu s nízkym je totiž úplne odlišné.

„Spolupracujeme s pretekovými inžiniermi a skôr im poskytneme možnosti, ktoré chcú použiť, než tie, ktoré chcú možno vyskúšať. Tam, kde vstupujú do hry odlišné nastavenia či jednotlivé časti, budeme racionalizovať naše voľby. Každá libra sa počíta a my chceme míňať rozumne,“ vyhlásil šéf výrobného procesu vo Wokingu.

Aj Josef Král v poslednom EisKingu vyhlásil, že na testoch v Barcelone a Bahrajne uvidíme len málo z monopostov, ktoré sa postavia na štartový rošt v prvých pretekoch. Piers Thynne tieto slová nepriamo potvrdil a prezradil, že McLaren chystá hneď pre úvodné podujatie v Bahrajne balík vylepšení.

„Vieme, že výkon v prvých pretekoch je kľúčový, preto tam prinesieme balík vylepšení. Očakávame, že potom toho príde z našej strany ešte oveľa viac. Jedným z dôvodov, prečo si teraz strážime našu produkciu je, že chceme vyvíjať náš monopost. Nezískavate žiadne ceny za šesť podláh a šesť predných krídiel, ktoré máte na prvých pretekoch. Prijali sme trochu odlišný prístup, aby sme si boli istí, že budeme mať k dispozícii produkčnú kapacitu a budeme vedieť reagovať na aerodynamickú evolúciu. Toto bude v sezóne kľúčové,“ uzavrel Piers Thynne.

Súvisiace články

Diskusia