logo F1online.sk

Mercedes a Red Bull: Tak zvládli či nezvládli nárazové testy?

Mercedes, ilustračné, nosy
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala31. 1. 2022

Sociálne siete v posledných dňoch zaplnili hrozivo znejúce informácie, po ktorých sa preľakol nejeden fanúšik Red Bullu a Mercedesu. Autá oboch týchto tímov vraj nezvládli nárazové testy, čo by bol nemalý škrt cez rozpočet vo vývoji. Sú však tieto informácie pravdivé? Oba tímy odmietajú tvrdenia, že by boli v problémoch.

Zimná prestávka je vo Formule 1 obdobím, počas ktorého sa jednotlivé stajne rady pochvália tým, že ich nové šasi zvládlo nárazové testy. Ešte pred Vianocami to stihol Haas, krátko po sviatkoch sa zas v tejto súvislosti skloňovalo Ferrari.

Pre tímy je vždy skvelou správou, ak sa ukáže, že ich monopost odolal všetkým skúškam, pri ktorých sa testujú rôzne parametre. Jednou z nich je napríklad čelný nárazový test, pri ktorom sa skúmajú deformačné zóny nosovej časti auta, či bočné záťažové testy, alebo testy prieraznosti monokoku.

Vo všetkých prípadoch je povolený len istý stupeň deformácie, ktorý skúmajú zamestnanci FIA v troch testovacích centrách. Britské tímy môžu zamieriť do centra v Cranfielde či Crawthorne, stajne sídliace v kontinentálnej Európe zas do Milána. Ak sa tam ukáže, že riešenie tímu nevyhovuje bezpečnostným predpisom, inžinieri už musia siahnuť po kompromisoch v porovnaní s pôvodným plánom a posilniť príslušné oblasti šasi.

To znamená narušenie časového harmonogramu, rozpočtu a v tom najhoršom prípade aj výkonnosti auta. Nie je však pravidlom, že by sa nezdar pri nárazových testoch rovnal katastrofe. Napríklad Renault musel tieto testy opakovať v majstrovských sezónach 2005 a 2006, Red Bull zas pár rokov dozadu potreboval päť pokusov na to, aby homologizoval kratší nos. “Je celkom normálne, ak na prvý pokus neprejdete nárazovými testami, pretože tímy vždy zachádzajú s riešeniami až na hranu,” vysvetlil vtedy Christian Horner.

Situácia začne byť naozaj vážna, ak sa blížia prvé testy či nebodaj prvé preteky a auto stále nemá potrebný certifikát, bez ktorého ho FIA skrátka nemôže pustiť na trať. V minulosti sa dokonca objavili aj také prípady, keď sa ho tím snažil získať v anglickom Cranfielde úplne na poslednú chvíľu; keď už všetka potrebná technika dorazila na prvé preteky do Austrálie!

Podobné obrázky sa začali premietať pred očami čitateľom talianskej verzie portálu motorsport.com, ktorá nám v sobotu rozvírila relatívne pokojné formulové vody. Vo svojom článku sa totižto začala zamýšľať nad tým, prečo Red Bull ešte stále nepotvrdil dátum predstavenia nového auta. A hneď sme spoznali aj dôvod: Monopost RB18 údajne nezvládol čelné nárazové testy.

Pribudlo konštatovanie, že toto nie je prvýkrát, čo mali červení býci podobné problémy, a tiež poznámka na margo Adriana Neweyho, ktorý uprednostňuje prístup, pri ktorom doťahuje všetko na monoposte do extrému. V tomto prípade to mal prepísknuť, čo naruší harmonogram príprav nového auta. A tak sa podľa Talianov stalo, že stále nepoznáme spomínaný termín odhalenia nového stroja.

Do vyvracania tejto špekulácie sa pustil napríklad portál racingnews365.com, ktorého oporou sa stal dlhoročný insider a formulový novinár Dieter Rencken. Nuž a ten sa od zdrojov z prostredia Red Bullu dočkal iného vysvetlenia. Nosová časť monopostu RB18 podľa neho nemá žiadne problémy s nárazovými testami. V Milton Keynes sa má čakať na niečo iné; v zákulisí stále prebiehajú rokovania so sponzormi, ktorí v prípade dohody určite budú chcieť mať svoje logá na monoposte hneď počas predstavenia. Planý poplach.

A čo Mercedes?

Od zverejnenia informácie o tom, že Red Bull má problém, prešlo len 24 hodín a šestnásť minút a už sa na talianskej vetve motorsport.com objavil ďalší článok z rovnakého súdka. Okrem monopostu RB18 vraj bezpečnostné štandardy nespĺňa ani auto W13 z dielne Mercedesu.

Tím pod vedením Jamesa Allisona a Mika Elliota sa mal rozhodnúť pre agresívne riešenie bočníc, ktoré sa len pred pár dňami pri nárazových testoch ukázalo ako príliš agresívne. Mercedes vraj teraz siahne po pláne B, ktorý už má predpripravený.

“Stojí za to spomenúť, že dva top tímy majú stále, menej než mesiac pred testami v Montmeló, plné ruky práce so šasi, zatiaľ čo šasi Ferrari dostalo zelenú už v dobrom predstihu. Ide o ovocie toho, že tím z Maranella začal pracovať na projekte pre rok 2022, zatiaľ čo ich rivali bojovali o posledný majstrovský titul?” nádejá sa autor článku. “Alebo je to známkou príliš konvenčného prístupu Ferrari? Prvé odpovede dostaneme, keď tieto autá uvidíme prvýkrát na trati…”

Red Bull a Mercedes sa boria v problémoch, zatiaľ čo vzorné Ferrari už má svoje domáce úlohy dávno spravené a čaká, kedy udrie. Takéto správy sa musia v Taliansku predávať ako teplé rožky. Už zostáva len veriť, že tifosi nebudú sklamaní po štarte nového ročníka.

Netrvalo totiž dlho a vyvrátená bola aj druhá fáma o problémoch s nárazovými testami. Reportérom RTL totiž poskytol stanovisko hovorca Mercedesu, ktorý zdôraznil, že strieborné šípy úspešne absolvovali nárazové testy už 13. januára.