logo F1online.sk

Pérez mal problémy aj s pohonnou jednotkou, nevedel si na ňu zvyknúť

Sergio Pérez, Red Bull zozadu, Honda
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala3. 1. 2022

Sergio Pérez po prestupe z Racing Pointu do Red Bullu nedokázal naplniť očakávania. Problémy mu robila adaptácia na nové prostredie, novú filozofiu monopostu, no aj na novú pohonnú jednotku. Po dlhých rokoch s motormi Mercedesu sa vraj nevedel s Hondou skamarátiť.

Mexický pretekár jazdil s pohonnými jednotkami z Brixworthu už od sezóny 2013. Dokonale vedel, ako s nimi treba pracovať a bol na ne zvyknutý. O to náročnejšie preňho bolo presedlať na japonskú techniku, ktorá mala azda podobný počet koní, ale tieto kone sa správali úplne inak.

“Ako pilot takéto veci obyčajne podceňujete, až kým si to sami nezažijete, až kým nezískate tú skúsenosť,” nechal sa počuť Sergio Pérez opisujúc svoje motorové problémy. “Jazdiť s inou pohonnou jednotkou je úplne iná úloha.”

“Je to ako jazdiť s úplne inou filozofiou auta, ako keď máte podlahu s veľkým a malým sklonom. Je to úplne iná úloha a rozdiel v tom, ako k veciam pristupujete, je extrémny. Musíte sa naučiť nové techniky. V podstate už nefungovalo nič, na čo som bol zvyknutý,” ozrejmil pilot Red Bullu.

Pérez je presvedčený, že s prechodom na novú pohonnú jednotku by mal problémy aj novopečený majster sveta Max Verstappen, ak by sa zrazu rozhodol prestúpiť napríklad do Mercedesu. Prvé mesiace s novou technikou by neboli žiadnou prechádzkou ružovým sadom.

“Ak by napríklad Max prestúpil do Mercedesu, bolo by to rovnaké,” vysvetľuje Pérez opäť s odkazom na motory. “Sú úplne iné. Starajú sa síce o veľmi podobné časy na kolo, ale tento čas získavajú úplne inými spôsobmi.”

Jedna vec sú jazdné vlastnosti pohonnej jednotky, druhá samotný manažment. Pérez sa musel naučiť, kedy má stlačiť ten-ktorý gombík, kedy prepnúť do takého či onakého režimu a ako sa v jednotlivých fázach bude motor správať.

Pri pohľade na Pérezove tohtoročné výkony je však zrejmé, že nešlo len o pohonnú jednotku, filozofiu auta či konkrétny typ zákruty. V porovnaní s Verstappenom niečo strácal vo viacerých oblastiach, čo sa následne sčítalo a vyšlo z toho nepekné číslo.

“Každý okruh je iný. Na niektorých tratiach som bol konkurencieschopnejší než na iných, takže ide tu o špecifiká daného okruhu a nie o nejaký konkrétny typ zákruty,” zamyslel sa Sergio Pérez, ktorý verí, že rok 2022 bude vyzerať úplne inak.

Na jednej strane je už v Red Bulle ako doma, na druhej bude stáť na rovnakej štartovej čiare ako jeho kolega. “Už máme vybudovaný nejaký základ, na ktorom môžeme ďalej stavať a zlepšovať sa. To je veľký rozdiel. Už poznám ľudí, poznám to tu a viem, ako dostať maximum z každého jedného človeka okolo mňa. Bude to vyzerať úplne inak,” sľubuje.