logo F1online.sk

Binotto: Nový motor bude výrazne odlišný, palivo nás pripraví o 20 koní

Mattia Binotto
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík31. 12. 2021

Formulu 1 čaká v roku 2022 veľká zmena. Uvidíme celý rad technických zmien, ktoré dávajú šancu tým, ktorí boli doteraz trochu pozadu, dotiahnuť sa na čelo štartového poľa. Nevyvíjať tohtoročný monopost a sústrediť sa výhradne na rok 2022 maximalizuje vaše šance na úspech v novej sezóne. Presne to aj mnohí urobili.

Nové pravidlá predstavujú veľkú príležitosť, ktorej sa chcú chopiť všetky tímy. Výnimkou nie je ani Ferrari, ktoré je po dvoch rokoch bez víťazstva pod tlakom. Tento tím veľmi potrebuje úspešný rok 2022. Ale čo to znamená úspešný rok?

„Do roku 2022 sme vložili veľké úsilie. Stal sa našou nevyhnutnou prioritou,“ povedal boss Ferrari Mattia Binotto na stretnutí s novinármi pred sviatkami. „Dáva nám to maximálnu sebadôveru? Nie, pretože nemáme žiadne referencie o ostatných tímoch.“

„Vieme len to, že do toho musíme vložiť celé naše úsilie. To je pre nás dôležité. V budúcom roku treba pokračovať v našom raste a opäť znížiť stratu na konkurentov. Nové pravidla sú pre nás príležitosťou. Dúfame, že budeme konkurencieschopní a byť konkurencieschopný pre mňa znamená bojovať o víťazstvá,“ hovorí švajčiarsky rodák.

„Znamená to, že môžeme bojovať aj o titul? Keď sa na to pozriem z dnešného pohľadu, tak naša strata je stále veľká. Ale my sme Ferrari, bojovať o titul je súčasťou našej DNA.“

„Dôležité bude, aby sme aspoň na niektorých podujatiach dokázali bojovať o pole position a o víťazstvo. To by bol dôsledok pokračujúceho rastu. Bol by som sklamaný, ak by sa nám v porovnaní s touto sezónou nepodarilo zlepšiť,“ dodal Binotto.

Nezmení sa pritom len samotný dizajn monopostov. Zmenia sa aj pohonné jednotky, a to napriek tomu, že postupne dochádza k zmrazeniu ich vývoja. Padlo totiž rozhodnutie o postupnom prechode na biopalivá. V roku 2022 bude povinnou zložkou paliva etanol, a to v objeme desiatich percent. Len takýto na pohľad drobný detail prinesie zmenu v spaľovacom procese. Zazneli správy, že len prispôsobenie spaľovacích motorov na palivo E10 stálo dodávateľov okolo 50 miliónov eur.

K tomu samozrejme treba prirátať nevyhnutné vylepšenia. Tímy majú posledné týždne na to, aby vo svojich motoroch našli ešte nejaký výkon k dobru, už o pár mesiacov dôjde k ich definitívnemu zmrazeniu.

 „Až na jej hybridnú časť bude pohonná jednotka výrazne odlišná,“ hovorí Binotto. „Dôjde k nejakým zmenám aj na hybridnej časti, aj kvôli novým senzorom zavedenými FIA. Celkovo to však bude veľmi podobný systém ako ten, ktorý sme predstavili v tomto roku. Avšak zvyšok, najmä spaľovací motor, bude výrazne odlišný.“

„Máme nové palivo s desaťpercentným obsahom etanolu, čo prinesie veľa zmien v spaľovacom procese. Len toto palivo samotné – bez ohľadu na dodávateľa – nás pripraví asi tak o dvadsať koní výkonu,“ hovorí Binotto.

„Objavilo sa tak veľa príležitostí pri vývoji motora, ktorý sme dosť zmenili, najmä spaľovací proces,“ dodal boss Scuderie.