logo F1online.skF1online.sk

Verstappen: Pred pretekmi nebývam nervózny. Teraz som bol

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala19. 12. 2021

Max Verstappen má za sebou azda aj najdôležitejšiu veľkú cenu celej svojej kariéry. Vyhrať prvý majstrovský titul je totižto vždy najnáročnejšie. A takto pred týždňom si to dobre uvedomoval. Priznal, že bol z celej situácie dosť nervózny.

Martin Brundle si to všimol už pred pretekmi, keď sa prechádzal po štartovom rošte a robil na ňom rozhovory. Komentátor britskej Sky na Verstappenovi podľa vlastných slov vybadal, že je veľmi napätý, nervózny a cítiť z neho aj to, že má pred pretekmi isté obavy. Toto všetko k Verstappenovi nepasuje, no na druhej strane ešte nikdy nestál pred takou obrovskou výzvou.

A Max Verstappen aj trochu nečakane všetko priznal v rozhovore s Davidom Coulthardom. “Obyčajne na žiadnych pretekoch nie som nervózny, no teraz som bol,” spustil Holanďan. “Moja mama je vždy nervózna bez ohľadu na to, či ma čaká kvalifikácia a či preteky. Počas veľkej ceny si musí niekoľkokrát odskočiť! Avšak všetci boli napätí.”

Práve toto napätie Verstappena dosť vyčerpalo. Pri jazde za bezpečnostným vozidlom sa všetko už len vystupňovalo, keď sa pilot Red Bullu dozvedel, že na všetko bude mať už len jedno jediné kolo. Predbehnúť Hamiltona na starých gumách by za normálnych okolností nemal problém, avšak teraz dostal kŕč do nohy.

“V poslednom kole sa všetko obrátilo hore nohami. V tom záverečnom kole ste videli aj môj manéver, no mal som kŕč,” pokračoval. “Keď som mal ísť na plný plyn, tak som ho kvôli nohe takmer nevedel poriadne zošliapnuť. Bolo to ozaj bolestivé. Keď ste takí napätí, svaly sa vám začnú sťahovať. Bolo to veľmi ťažké.”

Verstappen si preto poriadne vydýchol, keď autá prišli do piatej zákruty, kde mohol aspoň na chvíľu zložiť nohu z plynu. Avšak tušiac, že na rovinke mu môže kŕč spôsobiť problémy, musel zmeniť aj stratégiu.

Hamiltona predbehol nečakane už v piatej zákrute, teda pred dvoma dlhými rovinkami, na ktorých mohol Hamilton odpovedať. Jos Verstappen krútil hlavou: “Prečo tam?! Veď nasledujú ďalšie dve rovinky!” behalo mu po rozume, čo priznal v tom istom rozhovore s Davidom Coulthardom. “Myslel som si, že sa pripraví na to, aby ho predbehol na konci rovinky. Všetko sa však odohralo už tam. Veľa ľudí zostalo prekvapených.”

Verstappen to nakoniec zvládol a prezradil, že predbiehať v piatej zákrute nebolo až také nevýhodné aj keď zabudneme na celý kŕč. Mal totiž k dispozícii celú batériu, lepší grip a trakciu na výjazde z päťky a v neposlednom rade aj auto nastavené na menej prítlaku. V prvých dvoch kolách po neutrálnej fáze je navyše zakázané používať DRS.

“Vedel som, že mám lepšiu maximálku. Hovoril som si teda, že akonáhle budem vpredu, môžem si postrážiť obranu,” vysvetľuje Verstappen. “Keď ste totiž vzadu, ten pred vami vie vždy zavrieť dvere a vy to nemáte pod kontrolou. A tak som si povedal, že sa tam musím vrhnúť a potom budem mať veci pod kontrolou.”

Na dvoch rovinkách musel “zaťať zuby”, aby nezmiernil tlak na plynový pedál. “Bol som rád, že tam bola tá piata zákruta, takže som mohol zabrzdiť a na pár sekúnd si vydýchnuť. Bolo to super a veľmi hektické. Pekne to zosumarizovalo celú sezónu; totálne nepredpovedateľné a totálne šialené.”

Súvisiace články

Diskusia