logo F1online.sk

Alonso verí, že z prechodu na osemnástky vyťaží viac ako ostatní

Fernando Alonso testuje osemnástky Pirelli
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala19. 12. 2021

Pri každej zmene techniky sa zvyšuje pravdepodobnosť, že sa poradie v štartovom poli premieša. V budúcej sezóne to bude platiť o to viac, že okrem nových monopostov budeme mať aj úplne nové pneumatiky, dokonca osemnásťpalcové. V úvode roka tak budú zbierať stotinky sekundy k dobru najmä tí, ktorí sa čo najrýchlejšie adaptujú na nové podmienky. Fernando Alonso si myslí, že z jazdeckého pohľadu bude prechod na nový rozmer gúm vodou na jeho mlyn.

Piloti Formuly 1 si už v rámci tejto sezóny osemnásťpalcové gumy vyskúšali. Ich finálnu verziu obuli v rámci posezónnych testov v Abú Zabí. Na dokonalé spoznanie to však určite nestačí a je otázne, či bude všetkým tímom postačovať šesť testovacích dní pred sezónou 2022.

Výhodu budú mať piloti, ktorí už počas kariéry jazdili na nízkoprofilových pneumatikách. Hovoríme tu najmä o Fernandovi Alonsovi, ktorý v posledných dvoch sezónach jazdil v šampionáte WEC. “Tieto pneumatiky poznám veľmi dobre z WEC,” prikyvoval Fernando Alonso po stredajšej časti posezónnych testov v Abú Zabí pripomínajúc svoje dve víťazstvá na 24-hodinovke v Le Mans.

“Tieto nové pneumatiky sa správajú presne rovnako (ako vo WEC). Musíte s nimi jazdiť identicky,” pochvaľuje si Španiel. Mnohí jazdci v F1 však celú kariéru jazdia len na trinásťpalcových “balónových” gumách. “Je to niečo úplne iné. Ostatní stoja pred touto výzvou prvýkrát, ja jej čelím už druhý alebo tretíkrát. To je dobré.”

Čo predvedie Alonso o rok? Po odchode Kimiho Räikkönena prevezme žezlo najstaršieho jazdca v štartovom poli. Ako štyridsiatnik už nie je najmladší, no problém v tom nevidí, pokiaľ tomu prispôsobí svoj tréning.

“Som supersilný a pripravený!” zvolal vysmiaty Alonso ukazujúc svoje bicepsy. “Už budúci týždeň by som mohol pokračovať v Bahrajne. Samozrejme, v štyridsiatke už netrénujem tak, ako keď som mal 23 rokov. Je treba trénovať inak, inak sa stravovať a robiť mnohé ďalšie veci, aby ste sa udržali vo forme a mali rovnako veľa sily. Ale ja som na to pripravený, preto som sa aj vrátil.”

Monoposty Formuly 1 sú v dnešnej dobe najrýchlejšie v celej histórii športu, no podľa dvojnásobného šampióna jazda v nich nie je náročnejšia ako kedysi. “Nekladú na vás až také fyzické nároky. V rokoch 2004 alebo 2005 bol vek dosť limitujúcim faktorom.”

“Dnes som však odjazdil 148 kôl a o dve hodiny ma čaká voľný tréning v Dubaji,” pochválil sa v stredu. Po jazdách sa totiž presunul na 24-hodinové motokárové preteky, v ktorých získal pole position a celkovo so svojím tímom obsadil tretiu priečku. Kondícia mu teda nechýba. “V týchto autách by som mohol odjazdiť aj 300 kôl.”

“Avšak musíte nájsť motiváciu odštartovať ďalší rok, v ktorom 300 dní nebudete doma.” Alonso má výhodu, že ešte nemá založenú rodinu ako takí Vettel a Räikkönen, a tým pádom si môže dovoliť lietať z jedných pretekov na druhé. “Musíte prijať takýto životný štýl, športu podriadiť všetko. Ale odhliadnuc od toho vnímam to ostatné ako výhodu. Ja chcem momentálne všetko odovzdať Formule 1.”

Fernanda Alonsa čaká v januári operácia. Z hornej čeľuste mu odstránia titánové platničky. Po tomto zákroku Španiela čaká niekoľko dní až týždňov oddychu či len obmedzeného tréningu, no hneď potom rozbehne prípravu naplno. Teraz to bude vyzerať inak ako pred rokom.

“Na testy v Bahrajne som bol pripravený, ale nie poriadne fyzicky. Túto zimu chcem spraviť niečo viac. Musím trénovať viac, pretože som starší,” vysvetľuje a približuje aj dôvod, prečo na začiatku budúcej sezóny nebude ťahať s kolegom za kratší koniec. “Limitovalo ma to, že som mal len poldruha dňa testov. V rámci normálnej zimy by mi povedzme štyri alebo päť dní v aute úplne stačilo. To je dosť na identifikovanie problémov a dolaďovanie.”

“Niektorí boli prekvapení, že v prvých štyroch alebo piatich pretekoch som nebol konkurencieschopný. V tých pretekoch som skrátka nebol rýchly. Nebol som smutný, ale nechcel som ani nikoho sklamať. Avšak vedel som, že nakoniec sa všetko vráti do normálnu, a na konci roka sa aj vrátilo. Som spokojný,” zhodnotil.

V konečnom hodnotení Alonso dokonca svojho kolegu predbehol. I napriek nevýhode na začiatku roka získal o sedem bodov viac.