logo F1online.sk

Masi pred rokom tvrdil, že musí pustiť všetky autá…

Bezpečnostné vozidlo, Safety Car
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala14. 12. 2021

Rozhodnutie Michaela Masiho povoliť len piatim monopostom z ôsmich, aby sa vrátili do prvého kola, ešte stále nahlodáva mysle osobností z padoku i fanúšikov. Mnohí sú presvedčení, že tým Masi porušil pravidlá. Nuž a ak by sme sa vrátili v čase o rok, zistili by sme, že sám Masi si vtedy vykladal pravidlá inak.

Pripomeňme si ešte raz, na čo vlastne Mercedes vo svojom proteste narážal. V článku 48.12 Športových pravidiel F1 sa píše: “Ak správca okruhu uzná, že je to bezpečné a cez oficiálny informačný systém bude súťažiacim rozposlaná správa ‘AUTÁ O KOLO POZADU SMÚ TERAZ PREDBIEHAŤ’, od všetkých monopostov, ktoré od lídra pretekov dostali kolo, sa bude požadovať, aby predbehli autá v prvom kole a bezpečnostné vozidlo.”

Red Bull sa počas obhajoby Michaela Masiho ohradil okrem iného aj voči tomu, že v článku nie je uvedené “od všetkých”, ale len “od niektorých”, keďže slovíčko “any” v angličtine nie je totožné s významom slova “all”.

V Športových pravidlách F1 sa slovíčko “any”, v preklade “každý”, ale aj “niektorý”, “ktorýkoľvek” vyskytuje 429-krát. Avšak na jeho význam sa vždy musíme pozerať v kontexte, nemôžeme si vybrať jeden a ten aplikovať v rámci celých pravidiel.

Stačí nám nahliadnuť do predchádzajúceho článku, z ktorého je jasné, že použitie slova “any” v zmysle “každý”, “všetci” nie je vôbec ojedinelé. V článku 48.11 je opísané, ako sa má postupovať, pokiaľ sa počas výjazdu bezpečnostného vozidla majú autá vyhnúť jazde po cieľovej rovinke a namiesto toho prejsť cez boxy. Stalo sa to napríklad tento rok v Azerbajdžane, keď na cieľovej rovinke zostal zničený monopost Maxa Verstappena. Aby mohli maršáli pracovať, autá prechádzali cez boxy.

V poslednej vete prvého odstavca je uvedené: “Podľa článku 47.3.c) bude udelený trest každému jazdcovi (any driver), ktorý nevojde do boxovej uličky, keď sa to od neho žiada.” Toto slovo môže totiž znamenať “každý” s extra dôrazom na to, že sa tak stane bez výnimky.

Z kontextu je zrejmé, že riaditeľstvo pretekov nebude vyberať zo skupiny jazdcov, ktorí neprejdú boxami, len nejakú podmnožinu a tej udelí trest, ale spraví tak bez výnimky pri každom. Zhodou okolností práve na spomínanej VC Azerbajdžanu toto pravidlo porušil Nicholas Latifi, keď mu inžinier neskoro oznámil, že za bezpečnostným vozidlom sa pôjde cez boxovú uličku.

Ak sa teda vrátime k článku 48.12, môžeme sa zamyslieť nad tým, či platí pre všetky autá bez výnimky alebo len pre niektoré. A vlastne, nad týmto sa už zamyslel sám Michael Masi pred rokom na Veľkej cene Eifelu.

Vtedy sa piloti sťažovali na to, že fáza bezpečnostného vozidla trvala príliš dlho. Riaditeľ pretekov Michael Masi po veľkej cene vysvetľoval, prečo tomu bolo tak: “V športových pravidlách je požiadavka, aby sme prepustili všetky (v angličtine all, pozn. red.) autá o kolo pozadu.”