logo F1online.sk

Mercedes odignoroval zákryt. Dostali sme lekciu, pripúšťa Wolff

Lewis Hamilton
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala11. 12. 2021

Do posledných pretekov sezóny bude z pole position štartovať Max Verstappen. Mercedes premrhal veľkú príležitosť a v závere kvalifikácie nevyužil všetky zbrane, ktoré mal k dispozícii. Odmietol totiž Hamiltonovi pomôcť jazdou v zákryte. Podľa Tota Wolffa je to niečo, z čoho sa jeho tím musí poučiť.

Max Verstappen napokon zdolal Lewisa Hamiltona o takmer štyri desatiny sekundy, čo je dosť veľký náskok na to, aby Hamiltonovi nepomohol ani vzduchový vak. Podľa odhadov Red Bullu totižto môže zlepšiť čas o jednu alebo dve desatiny, no určite nie oveľa viac.

Pointa je však inde; pred posledným výjazdom na trať Mercedes nemohol tušiť, že napokon by mu ani zákryt nepomohol, a preto by spravil lepšie, ak by Valtteri Bottas predsa len dostal príkaz rozrážať vzduch kolegovi. Christian Horner tiež priznal, že ho prekvapilo rozhodnutie Mercedesu pokračovať v kvalifikácii, akoby bol jeho ašpirant na majstrovský titul na priebežnej pole position.

Toto Wolff čiastočne súhlasí, no inžinieri mali dôvod aj na to, aby sa tejto taktike vyhli. “Celkovo sme presvedčení, že keď jazdíte v zákryte, tak na rovinkách získate, ale to isté stratíte v zákrutách, pretože ste skrátka príliš blízko. Je ťažké to zorganizovať.”

Red Bull však na to išiel o čosi umnejšie. Keď Sergio Pérez Verstappenovi rozrážal vzduch, nebol v ostrom kole. V zákrutách teda nijako nenarúšal aerodynamiku Holanďanovho auta. Mexičan tým pádom odjazdil dve prípravné kolá a svoj čas pridal až v treťom kole po Maxovi Verstappenovi.

Šéf Mercedesu uznanlivo prikyvuje. “Myslím si, že Red Bull to dnes spravil dokonale a klobúk dolu pred nimi za to, ako to urobili. Ponúklo im to výhodu, hoci ona nie je dôvodom, prečo sme vzadu.”

“Skrátka sme nemali rýchlosť, nemali sme dostatočnú rýchlosť a Verstappen na konci ani nejazdil v zákryte a aj tak bol rýchly,” konštatuje Wolff. “Dostali sme však lekciu, že v budúcnosti by sme toto mali zvážiť. Dnes to dopadlo 1:0 pre nich.”

Lewis Hamilton po kvalifikácii nevedel povedať, čo ho pripravilo o pole position. Hovoril len o tom, že z auta bolo čoraz náročnejšie vydolovať potrebný výkon. Podľa Tota Wolffa mohli úlohu zohrať teploty trate.

“Ich auto bolo veľmi rýchle, čo vidíme na Sergiovej pozícii. Bol konkurencieschopný, skončil štvrtý napriek tomu, že bol pod tlakom. Myslím, že skrátka vyladili auto tak, aby bolo v kvalifikácii konkurencieschopné,” uvažuje a podotýka, že veľmi podobný priebeh mala sobota v Saudskej Arábii. “Pripomína mi to ich rýchlosť v Džidde, ktorej sme sa skrátka nevedeli vyrovnať. Na jedno kolo sa masívne zlepšili.”

“Možno v ich prospech zahrali podmienky, mohlo byť o trochu chladnejšie. Preto sme my mali studené gumy, čo nám rozhodne nepomohlo. Začali sme prebrzďovať a strácať čas v piatej zákrute, a myslím, že aj v dvanástke a trinástke,” ozrejmil.

Strieborné šípy veria, že ešte nič nie je stratené. Max Verstappen totižto do pretekov odštartuje na menej trvácnej mäkkej zmesi, zatiaľ čo Hamilton bude mať viac strategických možností vďaka mediumkám, ktoré na rozdiel od Verstappena neprebrzdil.

“Dúfam, že štart na mäkkej zmesi bude predstavovať nevýhodu. Nemusí to tak byť, možno v priebehu prvých pár kôl na softoch zmizne v diaľke a udrží si pozíciu na trati, ale na druhej strane degradácia by mohla byť celkom veľká,” zamýšľa sa 49-ročný Viedenčan. “Neviem, aké mali oni plány, ale nevieme ani to, aký to bude mať zajtra výsledok. Máme odlišné stratégie, nuž uvidíme, ktorá zafunguje.”