logo F1online.sk

Bottas nasadil ešte starší motor ako v piatok, stál ho dve desatiny

Valtteri Bottas a Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala11. 12. 2021

Na rozhodujúcom podujatí tejto sezóny už hrajú svoju rolu aj tímové dvojky. Sergio Pérez pomohol Verstappenovi k zisku pole position, Valtteriho Bottasa sme však veľmi nevideli. Napokon skončil až šiesty i napriek tomu, že mal v kvalifikácii voľné ruky. Fín pripomenul, že za to mohla aj jeho pohonná jednotka.

Lewis Hamilton má v útrobách svojho monopostu brazílsky motor, ktorý je ešte stále relatívne čerstvý; určite čerstvejší ako Verstappenov a aj ako Bottasov najnovší. Problém je však v tom, že Bottas ten najnovší v kvalifikácii nenasadil. Po piatku ho vymenil za starší kus.

Aj preto nakoniec spadol za Landa Norrisa, Sergia Péreza, Carlosa Sainza, a keby Júki Cunoda neprekročil limity trate, o 0,025 sekundy by ho predbehol ešte aj mladý Japonec. Ani ostatní však naňho nezískali extrémne veľa času; Lando Norris to dokázal o 0,105s.

“Myslím, že v Q2 som zajazdil môj najlepší čas a ten by som už nikdy nezlepšil,” uviedol Valtteri Bottas. V záverečnej časti sa mohol pokúsiť o jediné, a síce čo najviac sa k tomuto výkonu priblížiť. “Mal som pocit, že čím viac som sa snažil, tým bolo evidentnejšie, že v tom už nič viac nebolo po stránke nastavení.”

“Mechanicky som si zvolil pomerne mäkké nastavenie a mám pocit, že na preteky to bude naozaj dobré. Dúfal som, že to bude OK aj na kvalifikáciu, avšak grip sa výrazne zlepšoval. To je jedna vec,” pokračuje v rozoberaní dôvodov, ktoré sa podpísali pod veľké manko. “A dnes sme sa museli vrátiť k staršej pohonnej jednotke, o ktorej viem, že v porovnaní s tou piatkovou je pomalšia aspoň o dve desatiny.”

Prečo ju teda Bottas menil? Hoci dnešné autá sú na vrchole spoľahlivosti, práve obavy zo zlyhania viedli inžinierov k tomuto nepopulárnemu kroku. “Pri tejto pohonnej jednotke sme viac presvedčení o jej spoľahlivosti.”

Ak by sme spomínané dve desatinky sekundy odrátali od Bottasovho času, bolo by z toho tretie miesto. Namiesto toho však strieborné šípy odštartujú z druhej a šiestej priečky, čo je azda aj vizitka toho, že na konci Valtteri Bottas nedostal príkaz pomôcť kolegovi zákrytom.

Ani podľa Bottasa v tíme o takejto možnosti neuvažovali. “Obyčajne sa tam niečo môže domrviť, minimálne pre jedného z jazdcov,” objasňuje. Ak by Fínovi nevyšiel jeho druhý pokus alebo by sa objavili žlté vlajky, existovalo riziko, že sa kvalifikuje ešte nižšie ako na šiestom mieste. “Koncentrovali sme sa len na výjazdové kolá a na to, aby sme získali dobrý rytmus. Avšak Red Bull toho v Q3 našiel o čosi viac, než sme si mysleli. To bolo trochu prekvapujúce. My sme sa držali nášho plánu, ale dnes to zafungovalo im.”

Otázka je, či im v nedeľu neuškodí štart na mäkkých pneumatikách. Inžinieri z Brixworthu sú si svojou voľbou istí. “Už od tretieho tréningu sme mali v pláne odštartovať na stredne tvrdej zmesi. Myslíme si, že pre nás budú lepšie.”

“Aspoň prvé pitstop okno bude oveľa väčšie. Ak budeme chcieť alebo potrebovať, budeme mať túto možnosť. Keď ste na softoch, začnú vám pomerne rýchlo degradovať,” podotkol na záver.