V Aston Martine Vettelovi veria: Len mu musíme dodať lepšie auto
Aston Martin bude rozhodne patriť medzi porazených tohtoročnej sezóny. Kým ešte pred rokom v lete sa tešil na to, že bude zbierať pódiá a možno víťazstvá, nakoniec zažil ročník plný sklamaní. V tíme však veria, že skoré preorientovanie vývoja na rok 2022 prinesie svoje ovocie a Sebastian Vettel bude môcť ukázať, čo v ňom ešte je. V Aston Martine sa naňho spoliehajú.
Úvod sezóny britskej stajni absolútne nevyšiel. Poznačení problémami v testoch sa ešte aj v prvých veľkých cenách s autom len spoznávali. Za štyri preteky získal Stroll päť bodov, Vettel ani jeden. Postupne sa síce Aston Martin začal rozbiehať, ale bolo zrejmé, že doplatil na zmeny v oblasti podlahy a difúzora a v sezóne to už vývojovo nestihne dobehnúť. Bolo treba totižto myslieť na sezónu 2022.
A tak je dnes Aston Martin osamotený na siedmej priečke konštruktérskeho šampionátu, 181 bodov za štvrtým McLarenom. Dorovnať vlaňajší výsledok bola po štarte do sezóny skrátka utópia. Nuž a bývalý Racing Point predbehli aj Alpine a AlphaTauri. V tomto smere by mu nepomohli ani extra body, o ktoré prišiel v dôsledku diskvalifikácie Sebastiana Vettela z VC Maďarska.
“Akonáhle zmrazili techniku a prijali tie zmeny, mohli sme s tým robiť len veľmi málo,” ľutuje Otmar Szafnauer brániac svoju stajňu po otázke portálu motorsport-magazin.com. “Keby bola technika rozmrazená, mohli by ste vyskúšať rôzne veci. Ale takto sa to nedalo. Mohli ste minúť dva žetóny a to bolo všetko.”
To isté však platilo aj pre Mercedes a strieborné šípy sa predsa len dokázali zlepšovať. Určite im pomohol aj fakt, že v sezóne 2020 poznali svoj balík oveľa lepšie ako Racing Point, ktorý, čo si budeme klamať, jazdil s okopírovaným Mercedesom W10 a viackrát pri nastaveniach tápal.
Aston Martin brzdili dve skutočnosti. Relatívne neznáme auto, ktoré sa im ocitlo v garáži, a zastavenie tohtoročného vývoja. “Spravili sme maximum, aby sme čosi získali späť. Zároveň s tým sme však museli prestať s hľadaním prítlaku, pretože sme mali obmedzené zdroje a limitovaný čas vo veternom tuneli.”
“Museli sme sa preorientovať na rok 2022, inak by to malo svoj dopad na ďalší ročník,” pokračoval vo vysvetľovaní Szafnauer. “Či by sme chceli byť lepší? Áno. Ale zároveň sme realisticky vnímali fakt, že s obmedzenými zdrojmi všetko nezachránime.”
A tak podobne ako Ferrari v roku 2020 aj Aston Martin si povedal, že nemá zmysel zmierňovať katastrofu, lepšie bude ju pretrpieť a spoločne zatiahnuť za jeden povraz v ústrety lepším zajtrajškom. “Stanovili sme si agresívne, ale dosiahnuteľné ciele,” sľubuje šéf tímu. “A našou ambíciou je dosiahnuť tie agresívne a dosiahnuteľné ciele. Týždeň čo týždeň zbierame malé víťazstvá.”
Každá hodina vo veternom tuneli sa v úvode vývoja počíta minimálne za dve. Neskôr bude o poznanie náročnejšie nájsť desatinku sekundy k dobru, ako je tomu teraz. Z toho pohľadu má taktika tímov zmysel, no má to háčik: Všetky si od sezóny 2022 sľubujú hory-doly, avšak aj v budúcom roku bude musieť niekto obsadzovať posledné priečky.
V Aston Martine sú presvedčení, že oni to nebudú a Sebastianovi Vettelovi, ktorému by nové pravidlá mali aspoň papierovo vyhovovať, konečne ponúknu monopost, s ktorým sa vráti na pódiá. V tíme mu veria.
“Seb u nás odvádza vynikajúcu robotu. Naozaj nás teší, keď s ním môžeme pracovať. Je to veľké nešťastie, že sme mu v situácii, v ktorej sme sa ocitli, nevedeli dať konkurencieschopné auto, aby mohol pretekať na čele,” ospravedlňuje sa Szafnauer zdôrazňujúc: “Ak mu dáme lepšie auto, on v ňom svoju časť práce odvedie.”
Určite sa však všetko netočí len okolo Vettela. V tíme sú spokojní aj s tým, aké pokroky robí Lance Stroll. “Lance sa od neho veľa naučil. Máme dvoch skvelých jazdcov a tešíme sa na to, ako im v budúcom roku ponúkneme nové auto!”