Lewis Hamilton diskvalifikovaný! | Magazín F1 - F1online.sk

Lewis Hamilton diskvalifikovaný!

Lewis Hamilton
zdroj: Mercedes

Komisári si síce dali načas, avšak napokon sme sa verdiktu vo veci porušenia technických pravidiel predsa len dočkali. Lewis Hamilton bol diskvalifikovaný z kvalifikácie na Veľkú cenu Brazílie za to, že jeho zadné krídlo nespĺňalo pravidlá o veľkosti štrbiny medzi vrchným a spodným elementom.

Do dnešného šprintu bude tým pádom štartovať z čela Max Verstappen. Lewisa Hamiltona čaká štart z chvosta štartového poľa alebo pitlane podľa toho, či Mercedes má ďalšie krídlo rovnakej špecifikácie, ktoré by spĺňalo pravidlá. Ak by sa mu ho podarilo nájsť, štartu z boxovej uličky sa vyhne.

Lewis Hamilton napokon doplatil na článok 3.6.3 Technických pravidiel F1, ktorého porušenie si všimli technici FIA v rámci pokvalifikačných previerok monopostov. Vysvitlo, že v čase aktivácie systému DRS bola štrbina medzi vrchnou a spodnou klapkou zadného krídla väčšia ako 85 milimetrov, čo FIA skontrolovala tak, že sa pokúsila cez štrbinu prestrčiť valec s priemerom 85 milimetrov, a to o sile najviac 10 Newtonov. Zadné krídlo týmto testom neprešlo.

Avšak nemalo ísť o úmysel. Na vypočúvaní bol aj šéfkonštruktér tímu John Owen, ktorý sa o tom snažil presvedčiť komisárov. Nuž a napokon aj oni uznali, že šlo o chybu. Buď v aktuátore, alebo vo fixačných bodoch na koncoch zadného krídla bola vôľa, vďaka ktorej sa horná klapka vychýlila zo zamýšľanej pozície. Túto skutočnosť potvrdzuje aj fakt, že zadné krídlo Mercedesu s rovnakým mechanizmom bolo v doterajšom priebehu sezóny testované už veľakrát a vždy testom prešlo. Nešlo teda o úmysel.

Mercedes sa tiež pokúsil argumentovať, že kontrolný valček nie je možné cez štrbinu pretlačiť bez použitia sily, stane sa tak až po vyvinutí sily do spomínaných 10 Newtonov. Podľa Technických pravidiel F1 tým pádom mal byť monopost W12 v poriadku, keďže o teste so silou do 10 N sa hovorí len v technickej direktíve TD/011-19. Komisári tento argument zmietli zo stola s tým, že hoci technické direktívy nie sú de facto pravidlami, opisujú procedúry, ako prebehnú jednotlivé testy, aby tímy následne mohli skonštruovať monoposty, ktoré budú vyhovovať technickým reguliam.

Ďalším faktom je, že zadné krídlo Lewisa Hamiltona malo v strednej časti test splniť, kontrolou neprešli len jeho okraje. Na to komisári odpovedali jednoducho, a síce s vyhlásením, že nezáleží na tom, ktorá časť zadného krídla testom prešla a ktorá nie.

Nuž a následne neprešla ani námietka, že nešlo o sústavné porušovanie pravidiel, ale o výnimočnú situáciu. Mercedes požiadal o možnosť preskúmať jednotlivé súčiastky a vysvetliť komisárom, ako k problému došlo. Komisári však už predtým uznali, že šlo o neúmyselné porušenie pravidiel, a preto uprednostnili ponechať zadné krídlo zapečatené. Počas skúmania by totižto mohlo dôjsť k zmene konfigurácie krídla, čo by zničilo dôkaz, ktorý sa ešte môže zísť v prípadnom odvolacom procese.

Mercedes sa pokúsil o ešte jeden argument odhliadnuc od “žolíka” Maxa Verstappena, a síce, že FIA povoľuje tímom odstrániť na monopostoch isté nedostatky, ktoré sa objavia počas parc fermé či kvalifikácie. Podľa komisárov by takéto povolenie dotiahnuť prípadné skrutky Mercedes zrejme aj dostal, keby sa ozval sám už počas kvalifikácie. Po začatí vyšetrovania už bolo neskoro.

I napriek tomu prebehla analýza, či by sa táto skutočnosť mohla považovať za poľahčujúcu okolnosť. Komisári totižto obyčajne berú do úvahy aj možnosť poškodenia súčiastok, avšak tentoraz nenašli nič, čo by mohlo mechanizmus poškodiť. Kvalifikácia prebehla z pohľadu Mercedesu bez problémov.

A akú úlohu zohral v tejto veci Max Verstappen? Mercedes mal uznať, že je nepravdepodobné, že by bol Verstappen príčinou tohto porušenia pravidiel, hoci strieborné šípy túto otázku naďalej považovali za otvorenú. Samostatné vyšetrovanie však ukázalo, že Verstappen sa nedotýkal úchytných bodov a ani nevyvinul žiadnu silu na mechanizmus zadného krídla.

Mercedes tým pádom porušil pravidlá, keď jeho zadné krídlo neprešlo testom podľa direktívy TD/011-19, aj keď nešlo o úmysel. Podľa článku 1.3.3. Medzinárodného športového kódexu FIA navyše platí, že tím nemôže argumentovať tým, že by porušením pravidiel nezískal žiadnu výhodu.

Hamilton bol tým pádom diskvalifikovaný, čo je v súlade s ostatnými porušeniami technických pravidiel.

https://pbs.twimg.com/media/FEFtcajXsAUoiqc?format=jpg&name=large

Možno vás zaujme

Komentáre