Srandujete? pýtal sa rozčarovaný Mazepin po tom, čo mu tím odmietol vyhovieť
Nikita Mazepin sa v sobotu opäť dostal do centra pozornosti, keď mu inžinieri odmietli dovoliť predbehnúť Micka Schumachera, čo ho poriadne prekvapilo. Mladý Rus s tým vôbec nebol spokojný a po kvalifikácii dokonca vyhlásil, že podľa neho pre Schumachera platia v tíme iné pravidlá.
Incident sa odohral v Q1 po nehode Lancea Strolla a dlhej červenej vlajke. Oba Haasy sa už veľmi skoro zoradili na konci boxovej uličky v snahe byť na čele vláčika, no predbehli ich monoposty AlphaTauri.
Keď po takmer dvoch minútach konečne zasvietila zelená, dopredu sa začali tlačiť ešte aj Williamsy, ktoré majú garáž na konci pitlane. Mick Schumacher tak musel zvoľniť, aby sa zbytočne nevystavil riziku kontaktu, a aby si sám spravil miesto.
To nebolo také jednoduché, keďže mal priamo pred sebou už štyri monoposty. Vtom Mazepin vo vysielačke zahlásil akoby ignorujúc AlphaTauri a Williamsy: “OK, musím predbehnúť Micka, pretože ide príliš pomaly.” Jeho pretekový inžinier Dominic Haines mu však odmietol schváliť túto žiadosť. “Zamietam, prosím, zostaň za ním.”
Rus sa prekvapeným hlasom spýtal: “Srandujete?” V tej chvíli už zasiahol hlavný inžinier tímu Ajao Komacu, ktorý Mazepina prísne zahriakol: “Nie, Nikita, nesrandujem. Ak si chceš spraviť priestor, sprav si ho teraz.”
Vtedy už Mazepin poslúchol a zvoľnil, aby mal vo zvyšných dvoch sektoroch dostatok miesta na prípravu pneumatík — a miesta mal viac ako dosť, veď za sebou nemal absolútne nikoho. Radosť však z toho nemal. “Toto je opakujúca sa téma u nás. Ocitol som sa v pozícii, keď som kvôli pneumatikám potreboval byť rýchly. V Zandvoorte, kde som mal byť prvý, mi povedali, že ak si pilot potrebuje pripraviť pneumatiky inak, tak mu to bude dovolené, a predbehol ma. Vtedy mi to úplne zničilo kvalifikáciu.”
“Teraz som mal pocit, že v tom zhone po červenej vlajke k tomu potrebujem pristúpiť inak. A tak som už dosť skoro, vo štvrtej zákrute, požiadal tím, aby sme si vymenili pozície. Povedali mi, že nie. Poslúchol som, no vyzerá to tak, že pre rôzne strany garáže platia rôzne pravidlá,” vyhlásil pilot Haasu.
Mal by tím upraviť svoje “smernice” tak, aby sa vždy vyhovelo obom pilotom namiesto súčasného pravidla, keď si jazdci čelnú pozíciu striedajú? “Nie, je to v poriadku, už dosť dlho podľa toho fungujeme a rešpektujeme to. Mal som však obavy, že sa ocitnem v situácii, keď ostatné autá začnú spomaľovať a ja si nebudem môcť spraviť priestor, ktorý na tejto trati potrebujete. Keď bol môj kolega vpredu pomalý, pravdepodobne to potreboval pre svoje pneumatiky, tak som to rešpektoval, ale na druhej strane sme dlho čakali na zelenú a teploty mojich gúm klesli. Potreboval som zatlačiť, ale nedovolili mi to,” doplnil namrzený Mazepin.
“Obyčajne to funguje tak, že na jedných pretekoch je vpredu on, na nasledujúcich zas ja. Nevidel som teda dôvod meniť si pozície. Neviem, čo by som na to mal viac povedať,” komentoval Mazepinove sťažnosti trochu začudovaný Schumacher. “Z našej strany všetko prebehlo normálne, podľa plánu. Samozrejme, boli tam aj Williamsy, ale oni sa rozhodli pre rýchlejšie výjazdové kolo ako my. Ja som šiel normálne. Tím nám dal jasné pokyny a tie pokyny dodržali obe strany. Nemyslím si, že má nejaký dôvod byť naštvaný.”
Günther Steiner v sobotu večer vysvetlil, že po Zandvoorte si v tíme všetko vyjasnili a padlo rozhodnutie, že vo zvyšku sezóny piloti nebudú mať povolené predbiehať jeden druhého. A nakoniec sa podľa šéfa tímu ukázalo, že to Mazepinovi vôbec neuškodilo.
“Vo svojom kole nemal žiadnu premávku a jeho pneumatiky už boli aj tak na správnych teplotách,” podotýka Steiner. “On sa síce spýtal, ale jazdci nevidia, čo sa deje vpredu. Ak by sa dostal cez Micka, možno by sa opäť zasekol za niekým iným. Prečo by sme to teda robili? Navyše riskujeme, že opäť začnú medzi sebou pretekať ako v Zandvoorte. Preto sme to stopli už skôr.”