logo F1online.sk

Alonso o vysielačkách a limitoch trate: Nie som frustrovaný, ide mi o férovosť

Fernando Alonso a Esteban Ocon
© Twitter/Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala5. 11. 2021

Na piatkovom stretnutí jazdcov sa bude rozoberať téma dodržiavania limitov trate, ktorú sa Fernando Alonso v tejto sezóne pokúsil otvoriť už niekoľkokrát a vyzvať FIA, aby konečne začala trestať previnenia pilotov konzistentne. Viackrát sme to mohli počuť aj vo vysielačke, no vraj to nebola frustrácia, ide len o to byť férový.

Pred dvoma týždňami Fernando Alonso rozoberal súboj s Kimim Räikkönenom z prvej zákruty v Austine. Pilot Alpinu nechcel ani počuť o tom, že by mal Iceman vyviaznuť bez trestu a podľa toho sa s riaditeľom pretekov naťahoval aj boxový múrik. Michael Masi a jeho tím však odmietli dať Räikkönenovi pokyn, aby Alonsa pustil pred seba, čo zdôvodnili jednoducho: Alonso vytlačil súpera z trate, ktorý nemal kam ísť. Preto incident vyhodnotili ako hraničný. Pri súbojoch Giovinazziho či Alonsa takú dilemu nemali, a preto obom prikázali vrátiť miesto súperovi.

Fernando Alonso je však neoblomný a Räikkönenov výjazd považuje za jasné porušenie pravidiel. Nemá pocit, že by malo zmysel o tom diskutovať. “Keď niekoho predbehnete mimo trate, obyčajne vraciate tú pozíciu. Ak by sme túto tému priniesli na jazdecký brífing, aj tak by sme sa dočkali tej istej odpovede.”

“Ak by sme sa o tom bavili vo futbale a vy by ste sa rukou chytili lopty v šestnástke, bol by nariadený pokutový kop. Nemusíte s tým prichádzať na každý zápas. Ak sa na každom zápase chytíte lopty rukou v šestnástke, tak z toho bude penalta. Na každom zápase,” zdôraznil dvojnásobný majster sveta.

Španiela však viac škrie ešte niečo iné. Chce, aby sa dnes na stretnutí jazdcov s Michaelom Masim preberalo, prečo niektorí jeho súperi mohli v prvej zákrute po štarte VC USA zájsť až za bielu čiaru.

“To stretnutie je zajtra,” povedal ešte vo štvrtok, “takže som otvorený tomu, čo budú chcieť povedať. Je to však presne to, čo nechcem, aby sa stalo. Myslím si, že by sme na tom stretnutí mali preberať množstvo iných vecí. Ako napríklad prvé kolo [v Austine].”

Tam došlo v nedeľu pred štartom pretekov k dôležitej zmene. FIA odstránila niekoľko obrubníkov, ktoré mali pilotom zabrániť v tomu, aby vybiehali mimo trať. “Na vonkajšku odstránili obrubníky po problémoch vo Formule 4 či v čom — auto bolo na vonkajšku prvej zákruty vystrelené do vzduchu — a tri alebo štyri autá boli v prvej zákrute široké. Ja by som sa teda chcel baviť o tých autách, ako sme sa o tom bavili v Soči.”

Alonso už vedie vojnu proti FIA vo veci limitov trate veľmi dlho, poriadne ťaženie však odštartoval v Rakúsku. Odvtedy už celú vec preberal aj s predstaviteľmi FIA. “Odpovede sú vždy veľmi konštruktívne a veľmi pozitívne, pretože všetci chceme pretekať čo najférovejšie a snažíme sa riešiť problémy. Niekedy však nejde len o jazdcovo počínanie si či samotné preteky, ale aj o charakter okruhu. V Soči vždy budeme mať viac problémov ako v Silverstone alebo na iných tratiach. Spoločne sa snažíme nájsť lepšie riešenie.”

Rodák z Ovieda napokon vysvetlil, že ak ho budeme opäť počuť dožadovať sa trestov vo veci limitov trate, nebude z neho hovoriť frustrácia. V skutočnosti mu ide o to, aby mali diváci z veľkej ceny dobrý zážitok.

“To nie je frustrácia. Nepleťte si to,” upozornil. “Ide tu len o to pretekať férovo, postarať sa o dobrú šou pre ľudí na tribúnach a pred obrazovkami. Po celom svete máme veľa fanúšikov a v Austine sme videli, aké je fantastické vidieť plné tribúny. Snažíme sa všetkým priniesť dobrú šou.”