logo F1online.sk

Porsche: O vstupe do F1 vážne uvažujeme

Porsche, ilustračné
© Porsche
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 11. 2021

Formula 1 pomaly ale isto vstupuje do novej epochy. Nové aerodynamické pravidlá započnú nový cyklus, v roku 2026 uzrú svetlo sveta aj nové pohonné jednotky. Šport má v nasledujúcich rokoch niekoľko cieľov: stať sa uhlíkovo neutrálnym, znižovať náklady či udržať si status globálneho lídra na poli automobilových technológií. Toto všetko by spolu s ekonomickou udržateľnosťou mohlo a malo do športu prilákať nových „veľkých hráčov“. V posledných mesiacoch sa špekuluje o záujme automobiliek spadajúcich pod koncern Volkswagen, kam patrí aj legendárna nemecká automobilka Porsche.

Tá bola spolu s Audi súčasťou diskusií o ich potenciálnom vstupe do Formuly 1. Rokovalo sa o podobe novej generácie pohonných jednotiek, pričom sa urobili kroky, ktoré pomôžu prilákať nové automobilky. Zbavíme sa MGU-H, nové motory by mali byť o poznanie lacnejšie, ich technológia použiteľná v civilnej premávke a hovorí sa aj o možnostiach, ako nováčikom uľahčiť ich vstup, aby mohli byť konkurencieschopní hneď od začiatku.

Jedným z kľúčových ľudí, ktorí sa rokovaní zúčastňujú, je novovymenovaný viceprezident Porsche pre oblasť motoršportu Thomas Laudenbach. Ten sa porozprával s vybranými zástupcami médií a jeho slová zatiaľ hovoria v prospech vstupu automobilky zo Stuttgartu do F1.

„Keď sa pozriete na to, čo ohlasujú automobilky a aký podiel na predajoch majú mať elektromobily a hybridné automobily, tak si myslím, že je dôležité, aby Formula 1 urobila krok smerom k elektrifikácii,“ prehlásil Laudenbach, ktorého cituje Motorsport.com.

„Áno, je jasné, že takéto niečo sa nedá dosiahnuť čisto len s elektromobilmi. To vieme všetci. Elektrina sa však na pohone musí podieľať vyšším dielom. Ako OEM sa chcete ukázať vo svete motoršportu, vaša účasť by však mala byť relevantná tomu, čo sa deje v civilnej doprave.“

„Podľa toho, čo viem, urobila FIA obrovský krok týmto smerom. To určite pomôže,“ dodal Laudenbach.

Predstava Porsche o podobe nových motorov je teda jasná. Ich technológia má byť využiteľná v civilnej premávke a podiel elektriny v novom hybridnom turbomotore vyšší. Laudenbach tiež priznal, že Porsche hovorilo s FIA aj o potrebe ešte výraznejšieho zníženia výdajov, teda ešte nad rámec aktuálne platného rozpočtového stropu.

„Nie je tajomstvom, že o našom vstupe hovoríme s FIA a nie je tajomstvom, že o ňom vážne uvažujeme. Ešte sme sa však nerozhodli,“ hovorí Laudenbach.

„Z toho čo viem, tak veľa vecí sa uberá správnym smerom – teda dôležitosť elektrifikácie alebo elektrickej časti pohonného ústrojenstva. Radi by sme videli v spaľovacom motore viac štandardizovaných súčiastok a väčšiu voľnosť pri návrhu elektrických častí. Mnohé z toho, čo som zmienil, by sa mohlo splniť,“ dodal Laudenbach.

A kedy by sa Porsche mohlo definitívne rozhodnúť? „Jedna vec je istá, prijatie takéhoto rozhodnutia vám nemôže trvať príliš dlho, keďže v určitom momente musíte začať pracovať.“

„Váš vstup do šampionátu v úlohe dodávateľa pohonných jednotiek by sa mal kryť s veľkou zmenou pravidiel, aby ste neboli jediný, ktorý musí urobiť krok novým smerom.“

„Nie je tiež žiadnym tajomstvom, že po fanúšikovskej stránke, po stránke PR či po stránke reklamy, je hodnota Formuly 1 v porovnaní s ostatnými sériami extrémne vysoká. O tom niet pochýb,“ dodal Laudenbach.

Súvisiace články