logo F1online.skF1online.sk

Hamiltonov trest za nový motor nemusel byť posledný

Lewis Hamilton
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala21. 10. 2021

Lewis Hamilton nasadil nový spaľovací motor len pred dvoma týždňami v Turecku. Uvažovať o tom, že by mal čoskoro opäť dostať penalizáciu za výmenu motorových komponentov, sa preto môže zdať byť úplne zbytočné či prinajmenšom predčasné. Ak sa však pozrieme na všetky okolnosti, až tak pritiahnuté za vlasy to byť nemusí.

Toto Wolff pred víkendom v Turecku ozrejmil, že jeho tímu robí starosti len spaľovací motor. Ostatné komponenty, ktoré patria k elektrickej časti, sú podľa jeho slov v poriadku a s prehľadom by mali zvládnuť zostávajúce veľké ceny.

Čo však toľko spomínaný spaľovací motor? V monoposte Lewisa Hamiltona sa tento rok objavili už štyri. Prvý kus, s ktorým odjazdil šesť veľkých cien v prvej polovici sezóny, sa však v tréningu v Zandvoorte poškodil a nie je možné ho ďalej používať.

Druhý spaľovací motor, ktorý Mercedes predstavil v Azerbajdžane, má už tiež svoje najlepšie dni za sebou. Blíži sa totižto k vrchnej hranici svojej životnosti. Bolo by veľmi riskantné ho nasadiť v sobotu a v nedeľu. Ak ho Mercedes ešte využije, tak len v piatok. Okrem toho pripomeňme, že turbo, MGU-H a MGU-K z druhej pohonnej jednotky boli spárované s novým spaľovacím motorom nasadeným v Istanbule.

Hamiltonovi tým pádom zostávajú motory č. 3, ktorý má za sebou víkendy v Spa, Monze a Soči, a turecký č. 4. Oba je teoreticky možné využiť vo zvyšných šiestich veľkých cenách, no v Mercedese majú mierne obavy z nasadenia tretieho motora.

Spaľovacie motory Mercedesu totižto podľa Tota Wolffa s pribúdajúcimi kilometrami začínajú vydávať “zvláštne zvuky”, ktorých pôvod inžinieri ešte celkom neodhalili. “Ešte stále sa musíme rozhodnúť, či ho nasadíme v ďalších pretekoch, alebo ho budeme používať len v piatok,” poznamenal na margo tretieho motora Wolff.

Môže štvrtý kus zvládnuť spolu s Tureckom sedem veľkých cien? Ak sa o to strieborné šípy pokúsia, pôjdu do rizika, čo by na úplnom konci sezóny mohlo dopadnúť katastrofálne. Nezabudnime, že Bottasova nová pohonná jednotka z Monzy zlyhala po odjazdení 931 kilometrov.

Toto Wolff tiež pripustil, že nasadenie piateho motora sa nedá vylúčiť. “Vedeli by sme to zvládnuť až do konca sezóny, ale môže nastať moment, keď si povieme, že sa oplatí vziať nový kus, pretože ten druhý stále predstavuje riziko. Toto budeme vyhodnocovať priebežne. Pred nami je šesť náročných pretekov. Uvidíme, ako to dopadne z pohľadu bodov. Nikdy nehovor nikdy, ale štyri motory [na sezónu] obyčajne postačujú.”

Problém je v tom, že tento rok nie je z pohľadu Mercedesu obyčajný. Na rozdiel od predchádzajúcich sezón je potrebné ísť s prepínačom výkonu až na hranicu červených čísel.

Čo hovorí na možnosť nasadenia piateho motora Lewis Hamilton? “Ja na to nemíňam energiu. Nie je mojou úlohou robiť si starosti o tieto veci. Nechám chlapcov, nech to sledujú. Môj motor je stále v dobrej kondícii. Myslím, že ten prvý zvládol šesť pretekov. Stále máme k dispozícii druhý motor a pokiaľ viem, tak aj tretí. Dúfam, že piaty nebudem musieť použiť, ale neviem predpovedať, čo nás čaká.”

V prospech nasadenia piateho motora hovorí ešte jeden fakt. Ak by sa Mercedes rozhodol pre tento krok, Hamilton by už na štarte nestratil desať priečok, ale len päť. Podľa športových pravidiel sa totižto ukladá trest v podobe straty desiatich miest len za štvrté komponenty, každý ďalší kus spôsobí pokles len o päť pozícií.

V takom Mexiku by to Mercedes mohol využiť. Red Bull sa vysoko nad morom cíti ako doma a Mercedes nečaká, že by v Mexiku exceloval. Ak by sa Hamilton kvalifikoval na treťom mieste, stále môže štartovať ôsmy a bez problémov pomýšľať na pódium, čo bude pravdepodobne najlepší možný výsledok aj bez výmeny motorov.

Súvisiace články

Diskusia