logo F1online.sk

Podľa Wolffa vydáva spaľovací motor Mercedesu “nezvyčajné zvuky”

Toto Wolff
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala9. 10. 2021

Mercedes mení motorové komponenty ako na bežiacom páse. V priebehu posledných troch pretekov sme videli už tretiu výmenu. Toto Wolff to vysvetľuje “nezvyčajnými zvukmi” v spaľovacom motore, ktorých príčinu inžinieri ešte stále neodhalili.

Valtteri Bottas dostal novú pohonnú jednotku v sobotu ráno v Monze. Vydržala však len pár stoviek kilometrov a už sa mechanici strieborných šípov vŕtali v útrobách Bottasovho Mercedesu W12 zas. Pred druhým tréningom v Soči novú pohonnú jednotku z Monzy vymenili za starší kus. Ten však už nebol v optimálnom stave, a tak pred pretekmi Fín dostal úplne nový spaľovací motor, turbo aj MGU-H.

V tom čase to vyzeralo tak, že Mercedes len taktizuje a snaží sa Bottasa využiť na to, aby v pretekoch brzdil Maxa Verstappena štartujúceho z poslednej priečky. Nebolo to tak. Ako informuje Auto Motor und Sport, po Veľkej cene Ruska Mercedes poslal všetky svoje agregáty na hĺbkovú kontrolu do Brixworthu. Tam zistil, že Bottasov štvrtý spaľovací motor, teda spomínaný kus z Monzy, sa poškodil a už ho nie je možné použiť. Problémy teda boli skutočné.

Aj preto bol Mercedes opatrnejší ako kedykoľvek predtým a dal si obzvlášť záležať na tom, aby Hamiltonov nový spaľovací motor a ostatné staršie motorové komponenty spároval čo najlepšie. “Toto je práca, ktorú robíte len v továrni, pretože je to príliš komplikované,” vysvetľuje jeden z inžinierov Mercedesu. “Komponenty z rôznych pohonných jednotiek sme na trati miešali len raz za posledných sedem rokov.”

V každom prípade počet problémov s motormi Mercedesu stále rastie a je ich oveľa viac ako v predchádzajúcich rokoch. Je to spôsobené tým, že Mercedes je z nich konečne nútený žmýkať absolútne maximum, na čo následne dopláca spoľahlivosťou? Po minulé roky mal takú výkonnostnú výhodu, že nič podobné nebolo potrebné…

Toto Wolff uznáva, že je to tak. “Keď začnete tlačiť až na hranice výkonu pohonnej jednotky, tak v jednom momente narazíte na nejaké prekážky. Od zavedenia hybridných motorov v roku 2014
boli naše pohonné jednotky najspoľahlivejšie.”

“Pretože tlačíme na tieto hranice, tak sme spozorovali, nazvime to nezvyčajné zvuky v spaľovacom motore, ktorým v tejto fáze ešte celkom nerozumieme, a preto nám spôsobujú isté problémy. V minulosti sme mali motory, ktoré skrátka zlyhali. Teraz je to o tom izolovať problém, pretože v tejto fáze nie je redizajnovanie súčiastok niečo, do čoho by ste sa púšťali.”

Tým, že Hamilton nasadil štvrtý kus, bezprostredné ohrozenie zmizlo, no v budúcnosti sa môže opäť objaviť. A nie je vylúčené, že bude nasledovať ďalšia nútená výmena. “Ja dúfam, že k tomu nepríde, ale pred nami máme ďalších sedem náročných pretekov,” odpovedá Wolff na otázku, či existuje “reálna šanca”, že Hamilton pôjde v Bottasových šľapajách a nasadí aj piaty motor. “Uvidíme, ako to dopadne po stránke bodov. Nikdy by som to nevylúčil, ale obyčajne by štyri motory mali stačiť. Vyzerá to dostatočne.”

“Nemáme v úmysle naskladňovať dobré motory. V priebehu sezóny sme len spozorovali nejaké technické problémy, o ktorých pôvode celkom nevieme, a tiež, o koľko výkonu by nás mohli pripraviť. Radšej teda vezmeme nový motor, ktorý toho môže vydržať viac,” vysvetľuje šéf Mercedesu.

Inžinierov ešte čaká zostavovanie harmonogramu používania pohonných jednotiek, ktoré má Hamilton stále k dispozícii. “Bolo jasné, že musíme nasadiť štvrtý motor. Teraz je otázka, ako a kde chceme využiť pohonnú jednotku číslo tri, ktorá je stále v rezerve. To budeme musieť vyhodnotiť v najbližších pretekoch, pretože sa môžeme rozhodnúť ju nasadzovať len v piatky, alebo aj v soboty či nedele.”

V súvislosti s výmenou motorových komponentov sa natíska ešte jedna otázka: Nespravil by Mercedes lepšie, keby Hamiltonovi rovno vymenil celú pohonnú jednotku aj s turbom, MGU-H, MGU-K, batériou a elektronikou? Alebo sa problémy so spoľahlivosťou týkajú len spomínaného spaľovacieho motora?

“Ostatné súčiastky ako turbo či ďalšie doplňujúce komponenty sú vo vynikajúcom stave, sme s nimi naozaj spokojní, hravo sa vojdú do limitov odjazdených kilometrov. A preto sme nepotrebovali nasadiť nové kusy,” ozrejmil Wolff.